Common rail yakıt enjeksiyon sistemi motor kontrol ünitesi (Direkt enjeksiyon kontrol ünitesi) (ECU) tarafından yönetilir. Yakıt enjeksiyon ve motor yönetim sistemi, kontrol ünitesindeki yazılımı temel alarak, sensörlerden (algılayıcılardan) gelen bilgi sinyallerine göre, aktivatörleri (uygulayıcıları) çalıştırır. Sistemin çalışması bir kapalı devre yakıt sistemidir, enjeksiyon sürekli olarak sensörlerden gelen sinyallere göre (geri bildirimlere göre) yeniden düzenlenir. Yakıt tankında depolanan yakıt, besleme pompasıyla yüksek basınç pompasına transfer (5-8 bar) edilir. Yüksek basınç pompası yakıtı basınçlandırarak (300-2400 bar) rail borusuna (yakıt galerisine) gönderir. Burada kısa süreliğine depolanan basınçlı yakıt, elektronik olarak ECU tarafından kumanda edilen enjektörler tarafından silindirlere püskürtülür.
COMMON RAIL YAKIT SİSTEMİ TEMEL PARÇALAR (MEKANİK PARÇALAR)
*Mazot (yakıt) soğutucusu (bazı sistemlerde)
*Hava alma el pompası (elektrikli pompa olmayan bazı sistemlerde, örneğin bazı Renault dci sistemlerinde)
*Bağlantı rekorları
COMMON RAIL YAKIT SİSTEMİ AKTÖRLER (AKTİVATÖRLER-UYGULAYICILAR)
*Dizel yakıt enjektörü (Selenoid Enjektörler veya Piezo Enjektörler) (Enjektör Kalibrasyonu)
*Elektrikli yakıt besleme pompası (Depoda) (Bazı sistemlerde yok)
*Kızdırma bujileri ve kızdırma bujisi lambası
*Elektrikli yakıt besleme pompası (Depoda) (Bazı sistemlerde yok)
*Kızdırma bujileri ve kızdırma bujisi lambası
*Turbo basınç kontrol Turbo basınç kontrol selenoid valfi
*Stop klapesi/Emme manifoldu kelebeği ve Valfi
*Yakıt miktar ayar Yakıt miktar ayar valfi (Yakıt dozaj (miktar) ayar valfi) (Yakıt pompasında)
*Basınç regülatörü (basınç kontrol Basınç regülatörü (basınç kontrol elektrovalfi) (Rail borusunda veya pompada)
*Marş motoru (Marş otomatiğini besleyen röle)
*EGR valfi ve EGR soğutucusu valfi
*Pompa elemanını devreden çıkarma elektrovalfi (bazı pompalarda)
*Stop klapesi/Emme manifoldu kelebeği ve Valfi
*Yakıt miktar ayar Yakıt miktar ayar valfi (Yakıt dozaj (miktar) ayar valfi) (Yakıt pompasında)
*Basınç regülatörü (basınç kontrol Basınç regülatörü (basınç kontrol elektrovalfi) (Rail borusunda veya pompada)
*Marş motoru (Marş otomatiğini besleyen röle)
*EGR valfi ve EGR soğutucusu valfi
*Pompa elemanını devreden çıkarma elektrovalfi (bazı pompalarda)
COMMON RAIL YAKIT SİSTEMİ SENSÖRLER (ALGILAYICILAR)
*Rölanti şalteri
*Yağ seviye ve sıcaklık sensörü
*Sistemdeki arızalar ve arıza stratejilerinde çalışma durumu (gücün sınırlandırılması ve motorun-yakıt sisteminin korunması).
Common Rail Yakıt Sisteminde Yakıt Basıncının Ayarlanması-Düzenlenmesi
Dizel common rail yakıt sisteminde, yüksek basınç pompasının bastığı yakıtın basıncının düzenlenmesi için çeşitli yöntemler ve donanımlar kullanılır. (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması)
DİZEL MOTOR YÖNETİMİ (COMMON RAIL YAKIT ENJEKSİYON SİSTEMİNİN ÇALIŞMASI)
Common rail dizel motor sisteminin yönetilmesinde kullanılan elemanlar temel sistem grupları:
Common rail yakıt enjeksiyon sisteminde bulunan donanımlar, farklı markalarda farklı nesil yakıt sistemlerinde bazı değişiklikler gösterecektir. Bazı donanımlar eklenebilir, bazı donanımlar sistemden çıkartılabilir.
Püskürtülen Yakıt Miktarını Belirleyen Faktörler:
*Sürücünün güç talebi (gaz pedalına basma miktarı)
*Motor yükü (çalışma koşulları)
*Motor sıcaklığı
*Egzoz salınımı (emisyon) değerleri (kapalı çevrim)
DİZEL MOTORDA ENJEKSİYONUN YÖNETİLMESİ (Common Rail Enjeksiyon Yönetimi)
Common Rail Yakıt Sisteminde Yakıt Basıncının Ayarlanması-Düzenlenmesi
Dizel common rail yakıt sisteminde, yüksek basınç pompasının bastığı yakıtın basıncının düzenlenmesi için çeşitli yöntemler ve donanımlar kullanılır. (Bkz: Yüksek Basıncın Ayarlanması)
DİZEL MOTORDA EGZOZ EMİSYON SİSTEMİ
Dizel motorlarda egzoz emisyonlarının iyileştirilmesi amacıyla çeşitli donanımlar kullanılmaktadır. Özellikle Avrupa Emisyon Standartları (Europen Emission Standarts) gereğince, yıllar içinde emisyon sistemleri dizel araçlarda da zorunlu olarak kullanılmaya başlanmıştır. Euro 1-2-3-4-5-5-6 normları, daha temiz egzoz gazı salınımı için gereğince, araçlarda yeni egzoz emisyon sistemleri kullanılmaya başlanmıştır.
Dizel motorlardaki egzoz emisyon sistemleri:
*Seçici Katalitik İndirgeme Sistemi (SCR-AdBlue)
Yorumlar
Yorum Gönder