Common rail yakıt sisteminde, yakıt deposuna dönen yakıt
bazı durumlarda aşırı ısınabilir;
*Motora fazla yük bindiğinde,
*Depoda az miktarda yakıt (mazot) olduğunda (sürekli az
miktardaki yakıt sistemde dolaşır ve soğuyamaz),
*Dış ortam çok sıcak olduğunda (yaz aylarında)
Dizel
common rail yakıt sisteminde, dönüş hattında aşırı sıcak yakıt oluşmasını
engellemek için iki yöntem kullanılır:
*Yakıt soğutucusu var: Dönüş hattına bir yakıt
soğutucusu konmuştur. Yakıt burada soğutulduktan sonra depoya akar.
*Yakıt soğutucusu yok: Sistemde yakıt
soğutucusu bulunmaz, bunun yerine yakıtın aşırı ısınması engellenir. Dönüş hattında bir yakıt sıcaklık sensörüyle yakıt
sıcaklığı sürekli takip edilir. ECU, yakıt sıcaklığı 90 dereceyi geçtiğinde,
miktar ayar valfini kumanda eder ve pompalanan yüksek basınçlı yakıt miktarını
azaltır, böylece dönüş hattındaki yakıtın aşırı ısınması önlenir. Bu durumda
ECU, yakıt sıcaklığı istenen seviyeye düşene kadar motor gücünü sınırlar. Bu
bir koruma önlemidir ve arıza kaydı
oluşturulmaz.
Common rail yakıt sisteminden geri dönen yakıtın sıcaklığı
yüksek olursa, plastik olan yakıt deposu ve depo elemanlarına zarar verebilir,
ayrıca gönderilen yakıtın sıcaklığını da aşırı yükseltebilir. Genellikle yakıt
sıcaklığının 90 derecinin altında olması istenir. Bazı durumlarda yakıt
sıcaklığı 100 derecenin üzerine çıkabilir. Bu sebeplerle bazı sistemlerde dönüş
hattındaki yakıtın soğutulması gerekir, bunun için yakıt geri dönüş hattında
bir “yakıt soğutucusu” (serpantin) kullanılır.
Yakıtı soğutma için
kullanılan yakıt soğutucusu bu işlemi;
*Hava ile soğutma
*Soğutma maddesi sıvısıyla soğutma
şeklinde yapabilir.
Hava soğutmalı yakıt soğutucusu; iç içe eğik boru hattından veya radyatör peteğinden oluşan soğutucu, genelde aracın alt kısmında bulunur ve hava ile temas ederek
yakıtın soğutulmasını sağlar. Geri dönüş hattındaki yakıtın sıcaklığı çok fazla
olabilir, bu durumda yakıt deposundaki plastik parçalara zarar vermesini
önlemek amacıyla yakıt soğutulmalıdır.
Bazı araçların yakıt depoları metaldir ve bunlarda yakıt
soğutucusu kullanılmasına gerek görülmemiştir.
Mazot soğutucusu;
Büyük hacimli dizel motorlarda, sıcak ülkelerde, plastik (kompozit)
yakıt deposu olan modellerde daha çok tercih edilir.
Küçük hacimli dizel motorlarda, çok sıcak olmayan
ülkelerde, metal depolu araçlarda, yakıt soğutucusu gerek duyulmayabilir.
(Bkz: Mazot Deposu)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)
Yorumlar
Yorum Gönder