Mazot Soğutucusu Nedir Ne İşe Yarar? Mazotun Soğutulması

Mazot (yakıt) soğutucusu, common rail dizel yakıt sisteminde, enjektör ve pompadan geri dönen yakıtın, depoya ulaşmadan önce soğutulmasını sağlar. Mazot soğutucusu genelde aracın alt kısmında veya hava ile temas eden bir bölümünde bulunur.
Common rail yakıt sisteminde, yakıt deposuna dönen yakıt bazı durumlarda aşırı ısınabilir;
*Motora fazla yük bindiğinde,
*Depoda az miktarda yakıt (mazot) olduğunda (sürekli az miktardaki yakıt sistemde dolaşır ve soğuyamaz),
*Dış ortam çok sıcak olduğunda (yaz aylarında)



Dizel common rail yakıt sisteminde, dönüş hattında aşırı sıcak yakıt oluşmasını engellemek için iki yöntem kullanılır:
*Yakıt soğutucusu var: Dönüş hattına bir yakıt soğutucusu konmuştur. Yakıt burada soğutulduktan sonra depoya akar.
*Yakıt soğutucusu yok: Sistemde yakıt soğutucusu bulunmaz, bunun yerine yakıtın aşırı ısınması engellenir. Dönüş hattında bir yakıt sıcaklık sensörüyle yakıt sıcaklığı sürekli takip edilir. ECU, yakıt sıcaklığı 90 dereceyi geçtiğinde, miktar ayar valfini kumanda eder ve pompalanan yüksek basınçlı yakıt miktarını azaltır, böylece dönüş hattındaki yakıtın aşırı ısınması önlenir. Bu durumda ECU, yakıt sıcaklığı istenen seviyeye düşene kadar motor gücünü sınırlar. Bu bir koruma önlemidir  ve arıza kaydı oluşturulmaz.
Common rail yakıt sisteminden geri dönen yakıtın sıcaklığı yüksek olursa, plastik olan yakıt deposu ve depo elemanlarına zarar verebilir, ayrıca gönderilen yakıtın sıcaklığını da aşırı yükseltebilir. Genellikle yakıt sıcaklığının 90 derecinin altında olması istenir. Bazı durumlarda yakıt sıcaklığı 100 derecenin üzerine çıkabilir. Bu sebeplerle bazı sistemlerde dönüş hattındaki yakıtın soğutulması gerekir, bunun için yakıt geri dönüş hattında bir “yakıt soğutucusu” (serpantin) kullanılır.
Yakıtı soğutma için kullanılan yakıt soğutucusu bu işlemi;
*Hava ile soğutma
*Soğutma maddesi sıvısıyla soğutma
şeklinde yapabilir.
Hava soğutmalı yakıt soğutucusu; iç içe eğik boru hattından veya radyatör peteğinden oluşan soğutucu, genelde aracın alt kısmında bulunur ve hava ile temas ederek yakıtın soğutulmasını sağlar. Geri dönüş hattındaki yakıtın sıcaklığı çok fazla olabilir, bu durumda yakıt deposundaki plastik parçalara zarar vermesini önlemek amacıyla yakıt soğutulmalıdır.
Bazı araçların yakıt depoları metaldir ve bunlarda yakıt soğutucusu kullanılmasına gerek görülmemiştir.
Mazot soğutucusu;

Büyük hacimli dizel motorlarda, sıcak ülkelerde, plastik (kompozit) yakıt deposu olan modellerde daha çok tercih edilir.
Küçük hacimli dizel motorlarda, çok sıcak olmayan ülkelerde, metal depolu araçlarda, yakıt soğutucusu gerek duyulmayabilir.  
(Bkz: Mazot Deposu)
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar