Mazot (Yakıt Deposu) Nedir? Görevi Yapısı ve Özellikleri

Mazot, yakıt deposunda depolanır. Mazot burada basınçsız bir durumdadır. Besleme pompası ile depodan çekilen yakıt, yüksek basınç pompasına gönderilir. Dizel motorlarda sisteme basılan yakıt, geri dönüş hattıyla tekrar depoya döner. Yakıt deposu; yakıtı dinlendirir, yabancı maddeleri dibine çökeltir, yakıt sisteminde dolaşan yakıtı soğutur ve depoladığı yakıtla sistemi besler. Her araçta farklı araçta farklı biçimde olan mazot deposu, binek ve hafif ticari araçlarda genelde arka koltuğun altında, ticari ve ağır vasıtalarda aracın yan tarafında şasiye bağlı şekilde bulunur. Mazot depoları kompozit (plastik) malzeme veya metal malzemeden üretilmiştir. 
Kompozit depolar hafif, esnek ve dayanıklıdırlar. Metal mazot depoları kullanıldığında genelde yakıtı soğutmak için bir yakıt soğutucu kullanılmaz. Kompozit-plastik mazot deposu kullanımındaysa, geri dönüş hattında bir yakıt soğutucu bulunabilir.
Depoda bir havalandırma valfi vardır, depoda yakıt miktarı azaldıkça bu valf açılarak depoya havanın girmesini sağlar. Aracın takla atması halinde yakıtın bu havalandırma valfinden (klapesinden) boşalmaması için, bu hat üzerinde bir devrilme valfi (devrilme supabı) bulunur, araç ters döndüğünde bu valf kapanır, yakıt bu hattan geçip dışarıya sızamaz. Bazı depolarda çalkalanmayı önlemek amacıyla plakalar vardır. 
Bazı ağır vasıta ve iş makinalarının mazot depolarında, deponun alt kısmında bir su tahliye musluğu bulunur. 
Bazı dizel araçların yakıt deposunun içinde dinlendirme kabı vardır, elektrikli yakıt pompası bu dinlendirme kabı içinde bulunur. Dinlendirme kabı içerisindeki yakıtın seviyesi, depo seviyesinden biraz daha yüksektir. Dinlendirme kabı sayesinde, virajlarda araç (ve yakıt) savrulup yakıt deponun içerisinde bir tarafa yığıldığında veya yakıt seviyesi azaldığında; elektrikli yakıt pompasının hava emip sisteme hava basması engellenir.
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi)

Yorumlar