Benzin-yakıt
deposu havalandırma sistemi anlatımına başlarken temel üç sorudan başlayalım: Benzin deposu
hava yapar mı? Evet yapar.
Benzin deposu
neden hava yapar? Depoya yakıt doldurulurken, dolan yakıtın hacmi kadar havanın
dışarı çıkması gerekir, ya da sıcak havada benzin buharı basıncı oluşur.
Benzin
deposunun hava alması gerekir mi? Evet benzin deposunun hava alması gerekir ve
bazı durumlarda hava-benzin buharını tahliye etmesi gerekir.
Yakıt deposu
havalandırma sisteminin mantığı şudur; kapalı bir kabın içine sıvı eklerseniz,
eklenen sıvı miktarınca içerisindeki havanın dışarı çıkması gerekir. Ya da sıvı
dolu kapalı bir kaptan sıvı boşaltırsanız, boşaltılan sıvı miktarı kadar
havanın içeri girmesi gerekir. Bu olmazsa, kap ya şişer ya da büzülür.
Otomobile yakıt alırken pompa tabancasının hemen atması, depoya yakıt
alınamaması, depoyu dolduramamak gibi sorunlar, yakıt-benzin deposunun
havalandırma sisteminde arıza olmasından kaynaklanmaktadır.
(Benzin deposu genleşme haznesi - Benzin deposunun havalandırlması-Benzin Buharının Tahliyesi)
Genleşme Deposu – Yakıt/Benzin Buharı Geri Dönüş Borusu
Yakıt
deposunda bulunan bu parça yedek depo olarak da anılır fakat bu bilgi
yanlıştır. Otomobillerde yedek depo yoktur. Bu, genleşme deposudur. Yakıt
depolarına normal yakıt kapasitesinin %10-15’i kadar bir genleşme deposu
eklenmiştir. İstasyonda depoya yakıt doldururken, dolan yakıtın hacmi kadar
havanın-buharın yer değiştirmesi gerekir, böylece depoya yakıt kolaylıkla
dolabilir. Giren yakıttan dolayı basınç artmaz ve pompa tabancası depo dolmadan
atmaz. Bunun dışında, benzin buharının burada tekrar sıvı hale gelerek depoya
akması da sağlanır.
Bazı araçlarda depo kapağının hemen altında genleşme haznesine açılan bir buton-kanal vardır, genleşme haznesine yakıt alınması arızalara neden olabilir ayrıca yangın açısından tehlikelidir.
Bazı araçlarda depo kapağının hemen altında genleşme haznesine açılan bir buton-kanal vardır, genleşme haznesine yakıt alınması arızalara neden olabilir ayrıca yangın açısından tehlikelidir.
Bazı
araçlarda deponun üst kısmında, bazı araçlardaysa depodan ayrı olarak genleşme
haznesi ve yakıt buharı ayrıştırıcısı bulunmaktadır.
Yakıt-Benzin Deposu Hava Tahliye ve Havalandırma Sistemi
Benzin-yakıt deposunun çalışmasından
kaynaklanan iki temek sorun vardır:
1. Benzin deposundaki benzin buharı ne
olacak? Dışarı mı atılacak yoksa tekrar kullanılacak mı?
2. a) Benzin-yakıt deposunda; istasyondan
yakıt alırken oluşan veya sıcaklık artınca oluşan depo içindeki basınç nasıl
tahliye edilecek?
b) Yakıt azaldığında veya soğuma
olduğunda meydana gelen vakum (negatif basınç) nasıl yok edilecek?
Bu sorunlara teknolojik gelişmeyle
birlikte çeşitli çözümler geliştirilmiştir.
Havalandırmalı Tip Benzin Deposu Kapağıyla Hava Tahliye
ve Havalandırma Sistemi (Eski Sistem)
Çok eski araçlarda (70’ler öncesi)
yakıt deposu kapağında kanallar vardır ve hava serbestçe içeri girebilir, yakıt
buharı serbestçe atmosfere salınırdı (hava kirliliği ve yakıt kaybı). Bu sistem
artık kullanılmıyor.
Daha sonraki araçlarda depo kapağında
çift yönlü çalışan havalandırma valfi kullanılır (havalandırmalı depo
kapağı).Depodaki benzin buharı ve yüksek basınç atmosfere salınır veya vakum oluştuğunda ters yönlü çalışıp depo
içerisine hava alınır. Bu tip benzin deposu havalandırma sistemi eski araçlarda
kullanılmaktadır (90’lar ve öncesi).
Depo kapağında mekanik olarak çalışan iki yaylı valf vardır. Valflerden biri depo içine açılarak vakum oluştuğunda dışarıdan hava girişini sağlar; diğeriyse depo içinde aşırı basınç oluştuğunda açılarak benzin buharının dışarıya atılmasını sağlar. Benzin buharı atmosfere salınarak ziyan olur ve çevreye zarar vermiş olur (hidrokarbon salınımı).
Depo kapağında mekanik olarak çalışan iki yaylı valf vardır. Valflerden biri depo içine açılarak vakum oluştuğunda dışarıdan hava girişini sağlar; diğeriyse depo içinde aşırı basınç oluştuğunda açılarak benzin buharının dışarıya atılmasını sağlar. Benzin buharı atmosfere salınarak ziyan olur ve çevreye zarar vermiş olur (hidrokarbon salınımı).
Çift yönlü havalandırmalı depo
kapaklarından sonra, karbon kanister sistemiyle beraber vakum valfli sadece
depo içerisine hava alan (dışarı benzin buharı bırakmayan) kapaklar
kullanılmaya başlandı. Bu depo kapaklarından sonraysa tamamen sızdırmaz yakıt
deposu kapakları kullanılmaya başlandı (kapalı devre yakıt sistemi).
(Benzin deposu kapağı havalandırmalı (valfli) tip ve havalandırmasız (sızdırmaz-valfsiz) tip)
Benzin kapağı bozulduğunda veya değiştirilmesi gerektiğinde, mutlaka aynı tip depo kapağı kullanılmalı. Eğer sızdırmaz depo kapağıysa yine sızdırmaz depo kapağı kullanılmalı; Havalandırmalı tipse, yine havalandırlamlı tip yakıt deposu kapağı takılmalıdır. Aksi halde depo hava alamaz, pompa yakıt gönderemez, araç çalışmaz, yakıt pompası bozulur. Havalandırmasız sızdırmaz tip depo kapaklarında, "non vented" - "no venting" (havalandırma yok) ingilizce uyarı ibaresi bulunur.
Karbon Kanister Sistemiyle Benzin Buharı Yeniden
Kullanımı ve Benzin Deposu Havalandırma Sistemi (Yeni Sistem)
Günümüz araçlarında kullanılan karbonkanister sistemi kullanılır, böylece hem benzin deposunun havalandırılmasını
sağlanır hem de benzin buharı doğaya salınmadan tekrar emme manifolduna
gönderilerek motorda yakılır.
Benzin-Yakıt Deposunda Vakum Oluşması
Benzin-yakıt depolarındaki hava-benzin
buharı tamamen dış havaya sızdırmaz değildir. Motor yakıtı yaktıkça ve yakıt
pompası depodan yakıtı gönderdikçe, depoda yakıt miktarı azalır ve azalan
yakıtın hacmi kadar içeriye hava girmesi gerekir, eğer depo içine bu hava girmezse
vakum oluşur. Ayrıca hava sıcaklığının azalması sebebiyle yakıt-buhar yoğunluğu
azalır, basınç azalır ve vakum oluşur. Vakum çok artarsa depo içe çöker ve
yapısı bozulur, ayrıca yakıt pompası düzgün çalışmaz ve yakıtı gönderemez hale
gelir.
Depoda vakumu önlemek için;
a) Depo kapağındaki içeri açılan
havalandırma valfi (vakum çekvalfi) , vakum oluşup valf diyaframını içeri
çekince, açılır ve içeriye hava girmesini sağlar, depoya hava girip vakum
ortadan kalkınca kapanır. (Bu tür depo kapaklarına vakum kırıcılı kapak da
denir)
b) Bezin depo kapağı havalandırma valfsiz tamamen sızdırmaz olabilir, ne depo içine hava alır ne de depodan dışarı hava boşaltır. Bu durumda deponun havalandırılması (depoya hava girişi) karbon kanister sisteminde bulunan benzin deposu havalandırma valfi ve bu valfle beraber çalışan depoda bulunan havalandırma valfleri (genelde çek valf) tarafından yapılır. Benzin deposunda depo basınç sensörü bulunmaktadır, bu sensörün gönderdiği sinyallere göre, valfler elektronik kontrol ünitesi tarafından kumanda edilir.
c) Dizel araçların mazot deposunda (deponun üst kısmında) bir havalandırma valfi (havalandırma klapesi) vardır ve depodaki mazot miktarı azaldıkça, vakum oluşmasını önlemek için bu valften deponun içine hava girer. Havalandırma valfi, yaylı basit bir çekvalf gibi çalışır, vakum etkisiyle yay kuvveti yenilir, kanal açılır, vakum azaldığında kanalı yay kapatır.
Havalandırma valfiyle beraber deponun üst kısmında, aracın takla atması durumunda buradan yakıtın sızmaması için bir kaçak önleyici valf (devrilme valfi) bulunur, depo ters döndüğünde kanalı kapatır.
Benzin-Yakıt Deposunda Hava (Basınç) Oluşması
Petrolde arabaya yakıt alırken deponun
içine yakıt hızla akmakta ve depo dolmaktadır, bu durumda yükselen yakıt
seviyesi sebebiyle, deponun içindeki benzin buharı gidecek yer bulamazsa basıncı
artar. Ayrıca benzin buharının artması ve/veya sıcaklığın artmasıyla depo
içerisindeki basınç artar. Bu durumda depodaki benzin buharı, karbon kanister
haznesin gönderilir. Depodaki benzin buharı, yakıt buharı ayrıştırıcısında,
sıvı ve gaz olarak ayrıştırılır, sıvı benzin depoya geri döner, gaz halindeki
benzin buharı karbon kanister haznesine gider ve burada biriktirilir. Karbon
kanister dolduğunda, ECU tarafından, karbon kanister valfi açılır ve düzenli
olarak motor emme manifoldu – gaz kelebeği boğazına gönderilerek yakılır.
Teşekkür ederim.
YanıtlaSilMrb honda civic ies aracim var araci stop ettikten sonra icinde benzin kokuyor arastirmalarima gore depo hava tahliyesinde bir sorun var gibi gozukuyo sizde neden kynaklaniyor nasil bir yol izlemem lazim
YanıtlaSilSelamünaleyküm bende de marea 2004 liberty var.bende bezin alımında sorun yaşıyordum.Benzin tabancası hemen atıyor.Depoda basınç oluştuğundan sıkıntı oluyordu.Benzin depo kapağını açınca hava çıkıyor.Benzin dışarı akıyordu.Benzin genleşme haznesinde ve hortumları tıkanıklık olabilir.Bu sorun benzin pompa motorunuda bozuyor. genleşme valfi tıkalı veya arızalı olabilir.Ben depoyu komple söktürür arızayı fidwrdim
Sildepoda vakum olustugu icin yakit alamiyor yada kapagi actiginizda fıs sesi cikiyor yada arac gec calisiyorsa butun bunlarin çözümü depo kapagina 2 mm bir delik açın sorunlar ortadan kalkar.
Silbenim aracimda seyir halinde arka cam acilinca benzin kokusu geliyordu depo hava yaptigi icin vakum olusuyordu kapagi acinca fıslıyordu en zayif yerden benzin buharini saliyordu bu durum benzin hortumundaki benzini geri cektigi icin arac zor calisir
depo kapagina 2mm delik vakum ortadan kalkti
2004 marea aracima Benzin alırken tabanca sürekli atıyordu atınca benzinde boşa dokulunce yarim depo ancak doldurabildik öğlen sıcağında uzun yola ciktim bi süre sonra benzin kokusu sardı aracı durduğunda depo borusundan benzin dokuluyor du sorunu çözemedim yardımcı olursanız sevinirim
YanıtlaSilAbi cozebildinmi sorunu aynisi bende de oluyor corolla 2009 model benzin alirken surekli tabanca atiyor
Sil98 maria elx acım var depo ya benzin dolduramiyoruz sirekli tabanca atiyor aynı sorun bizdede var ( karbon kanister benzin buhar depo ici havalandıfma kabi var arka sag teker davlumbazı icinde ) aldigim adam 14 orjinal jant takmakyerine 15 inc 195 ebat lastik takmıs lastik surttukce ( kanister ) kabını delmis 2 sefer arac yolda kaldı 2 kezb depo temizledik su alıp kaptan dopoya su dolmuştu bildigim kadariyla bu (kanister ) kabının üstunde cekvalfli kapak var dopodaki havayı buradan atması gerekirken atamıyor depoda hava oldugu icin benzin almıyor depoya😉
SilKolay gelsin. 98 model Ford fiesta flair model aracımda stop etme sorunu var. Seyir halinde debriyaja basınca devir bazen çok düşüyor, stop edecek gibi oluyor. Bazen toparlıyor ama bazen de stop ediyor. Bilgisayar tespit için bağlattım. P0443 ve P1479 hata kodları aldım. Hangi ustaya gittiysem olmadı. Yardımcı olursanız sevinirim
YanıtlaSilMerhaba,
Silhttps://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/10/kanister-valfi-arizasi-evap-p0440-p0441-p0450.html
2005 focus sabahları çalılırken depodan çok acayip sesler geliyor.. benzin pompası değişti yine aynı ses geliyoneden olur acaba direk benzin deposundan geliyor
YanıtlaSilHerkese merhabalar.
YanıtlaSilEgzozla benzin deposu arasindaki koruyucu aliminyum düşmüş(sadece 1 parçasi)
Egzozun isinmasi halinde depoya bir zarar verirmi?teşekkürler...
Peugeot partner tepe aracimin mazot deposu boş olduğu halde mazot koyamiyoruz. Petrolde 10 tl koyar koymaz pompa atıyor. Biraz yol yapınca depo kapağını açtığımda vakum sesi çıkartıyor. Nerede problem var anlamış değilim. Depo sökülmesi gerekiyor mu sokuleceksede tamircimi sokecek eksozcumu sokecek bilen çıkmadı. Aracima mazot koyamıyorum. Anlatılanları okudum sanki deponun hava almaması gibi duruyor. İşin garip tarafida yakıt göstergesi full gösteriyor. Ama depo boş.
YanıtlaSilŞükrü bey arızanız çözüldü mü acaba sorun neymiş bendede yakıt göstergesi ful duruyor yakıt alırken hemen tabanca atıyor,
YanıtlaSilMerhaba. Aracım 2016 fiesta benzinli. Aracım güneşin altında kaldığı zaman çalıştırmak istediğimde çok zor çalışıyor. Gaza yüklenmem gerekebiliyor yoksa stop ediyor. Fakat gölge veya soğukta kaldığında bunu kesinlikle yapmıyor. Servis sorunu bulamadı acaba havalandırma valfinde sorun olabilirmi?
YanıtlaSilBende 2009 model renk sembol var yakıt alırken pompa atıyor ne yapmam gerekir.
YanıtlaSilbende de aynı sorun var sizin çözüldü mü acaba nasıl bir yol izlediniz?
SilBende de vardı sorun depo yanında ince delikten pipet yardımı ile hava verdim başka yerden çıkmasın die deponun ağzına bir bez tikadim sorun cozuldu
YanıtlaSilpeugeot 307 benzin kapağından koku geliyor.
YanıtlaSildavlumbzı söktün borularda bir şey var mı diye yok idi,
benzin konusu araç içerisine vermiyor