Bazı yakıt sistemlerinde, depodaki yakıtı yakıt besleme
hattına göndermek için depo içinde elektrikli yakıt pompası kullanılır. Pompa bir modül halinde bulunur ve modülde
bir şamandıra tertibatı (yakıt seviye sensörü) vardır, bu sayede depodaki yakıt
seviyesi ECU’ye ve sürücüye bildirilir. Elektrikli yakıt pompası yakıtı
yaklaşık 5 bar basınçla basar. Her
dizel motorda elektrikli
yakıt pompası yoktur.
Depoda bir elektrikli besleme pompası olması, sistemde hava oluştuğunda, bu havanın elle alınması zorunluluğunu ortadan kaldırmıştır.
Dizel
motorlarda kullanılan elektrikli yakıt pompası, farklı amaçlarla
kullanılabilmektedir:
*Bazı dizel araçlarda depodaki elektrikli yakıt pompası,
sadece kontak açıldığında belirli bir süre çalışır ve motor çalıştıktan sonra
elektrikli pompa durur. Bunun amacı, motoru ilk çalıştırmada kolaylık olması (çabuk çalışması) içindir. Yüksek basınç pompasındaki mekanik besleme pompası çalışmaya devam ederek, yakıt beslemesini sağlar.
*Bazı dizel araçlarda kullanılan elektrikli yakıt pompası,
mekanik besleme pompasının yerini almıştır. Bunlarda yüksek basınç pompasında
bulunan mekanik besleme (transfer) pompası yoktur, yüksek basınç pompasına
yakıt beslemesi elektrikli yakıt pompası tarafından yapılır.
Depo içerisinde elektrikli yakıt pompası bulunan araçlarda,
filtre veya depo içerisindeki pompa modülünde, yakıt basıncını
sınırlayan-düzenleyen bir valf vardır. Filtre üzerinde bulunan bir basınç
regülatörü, yakıt basıncını sabit tutar. Bu, bazı sistemlerde depo içinde bir
“basınç sınırlama valfi” olarak bulunur, yakıt basıncını 8,5 bar’la sınırlar.
Böylece hava besleme hattında bir tıkanıklık veya borularda ezilme olması
durumumda, boruların patlaması önlenir.
*Bazı dizel araçlarda hem mekanik besleme pompası hem de elektrikli besleme pompası vardır ve motor çalışırken her ikisi de sürekli çalışmaya devam eder.
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail)
Yorumlar
Yorum Gönder