Dizel Motor Emme Manifoldu Kelebeği (Stop Klapesi)

Dizel motorlar yüksek sıkıştırma oranlı ve hava fazlalığıyla çalışırlar. Güç, motora emilen havanın dozajlanmasıyla belirlenmediği için, emme manifoldunda havayı kısan-dozajlayan bir mekanizma yoktur, bu sebeple stop edildiğinde kısa bir süre daha çalışmaya devam edip sarsıntılı bir şekilde stop ederler. Bunu önlemek ve stop edildiğinde motorun anında durmasını sağlamak amacıyla dizel motorların emme manifoldu hava girişlerinde bir “stop klapesi” bulunur. Araç stop edildiğinde bu klape kapatılır, motora hava girişi durur ve motor çabuk-yumuşak ve sarsıntısız bir şekilde stop eder. Arızalanması durumunda, klape hep açık kalır ve stop ederken motor sarsıntılı bir şekilde stop eder.
Yeni nesil dizel motorlarda ise, bazı durumlarda emme manifolduna giren havanın sınırlandırılması gerekir, örneğin EGR sistemi devredeyken veya dizel partikül filtresinin temizlenmesi (rejenerasyonu) işlemi sırasında. Motora emilen havanın sınırlandırılması için emme manifoldu kelebeği kullanılır.
EGR sistemi çalışırken, emme manifoldu kelebeği bir miktar kısılır, emilen hava azaltılır. Kelebeğin kısılmasıyla, kelebeğin iç kısmında bir miktar emiş kuvveti oluşur. Oluşan emiş kuvveti, egr valfinden yönlendirilen egzoz gazlarının daha etkin bir şekilde emme manifolduna geçmesini sağlar. EGR oranı daha iyi ayarlanır.
Stop klapesini (emme manifoldu kelebeğini) açıp kapatan veya belirli oran açan parçaya, emme manifoldu kelebeği (stop klapesi) valfi denir.
Dizel Araçta Emme Manifoldu Kelebeğinin Görevleri:
*Stop edilirken motorun sarsıntısınız bir şekilde durdurulması.
*EGR sistemi çalışırken, EGR oranının ayarlanması için hava girişini kısmak.
*Dizel partikül filtresi yenileme (rejenerasyon) işlemi sırasında, hava girişini kısmak (böylece egzoz gazı sıcaklığı arttırılır)


Emme Manifoldu Kelebeği (Stop Klapesi) Kumanda Çeşitleri
Emme manifoldu kelebeğini (stop klapesini) açıp kapatmak veya kısmak için, kelebeği hareket ettirecek bir bir kuvvete ihtiyaç vardır. Kelebeğin hareket ettirilmesi için genellikle iki farklı yöntem kullanılır:
a)Kelebeğin elektropnömatik olarak kumanda edilmesi.
b)Kelebeğin elektronik olarak (elektrik motoruyla) kumanda ettirilmesi.

Kelebeğin Elektropnömatik Olarak Kumanda Edilmesi
Dizel motorda vakum, vakum pompası tarafından üretilir ve bu vakum çeşitli donanımlarda iş yaptırmak için kullanılır. Emme manifoldu kelebeğini, “diyaframlı vakum tüpü” ne bağlı kol hareket ettirir. Diyaframlı vakum tüpünü ise, kendisine etki eden “vakum” çalıştırır. Etki eden vakum miktarı, selenoid valf tarafından hassas bir şekilde ayarlanır. Selenoid valf, ECU tarafından kumanda edilir.



Kelebeğin Elektronik Olarak (Elektrik Motoruyla) Kumanda Edilmesi

Emme manifoldu kelebeğinin açılıp kapanması veya kısılması, direkt olarak bir elektrik motorundan sağlanan hareket ile kademesiz olarak gerçekleştirilir. Elektrikli emme manifoldu kelebeği ünitesinin içinde, bir kelebek konum sensörü bulunur ve kelebeğin açık miktarını anlık olarak ECU’ye iletilir. Kelebek açıklığı bu sayede hassas olarak ayarlanır.Kelebek konum sensörü arızalanırsa , EGR sistemi ve Dizel partikül filtresi yenileme işlemi devre dışı bırakılır. 
 
  
Bölüm 1 - 2

Yorumlar