Dizel araçlarda yanma sonucu oluşan, egzoz gazında
bulunan siyah partikülleri filtreleyen parçaya partikül filtresi denir. Görevi
egzoz gazını partiküllerden temizleyerek, egzoz partikül emisyonunu
düşürmektir. Dizel partikül filtresi sadece dizel araçlarda bulunur.
Dizel araçlarda özellikle gaz pedalına fazla basıldığında
ani hızlanmalarda, yani motorda zengin karışım olduğunda (fazla yakıt-az hava)
egzozdan çok fazla partikül yayılır. Aslında bu partiküller, yanma odasında
yanmaya zaman-fırsat bulamamış karbon parçacıklardır.
Egzozdan çıkan partiküller yaklaşık 0,1 mikron
büyüklüğündedir. Partikülün yapısı büyük oranda karbon (C) ve hidrokarbondan
(HC) oluşur.(Bkz: Kurum Partikülü) (Bkz: Kül Partikülü).
Dizel Partikül Filtresi
Nasıl Çalışır?
Dizel partikül filtresinin yapısı metal silindirik-elips
bir gövde şeklidedir. Partikül filtresinin içerisinde, üzerinde değerli
metaller emdirilmiş seramik petek yapılı bir blok bulunur. Yapı olarak
katalitik konvertör petek bloğuna benzese de, partikül filtresinin bloğunda
bulunan kanalların bir ucu açık diğer ucu kapalıdır. Kanalın açık ucundan giren
egzoz gazları, diğer ucun kapalı olması sebebiyle dışarı çıkamaz, bu yüzden
kanalın geçirgen olan yan duvarından ucu açık kanala geçerler ve bu geçiş
sırasında üzerlerindeki partikülleri, ucu kapalı olan kanalda bırakırlar, ucu
açık kanala geçen egzoz gazları egzoz hattından atmosfere salınırlar.
Partikül filtresinden egzoz gazlarının geçirilmesiyle,
ucu kapalı olan kanalların özellikle uç-dip kısmında zamanla partiküller
birikir. Normalde egzozdaki sıcaklıkla ve kimyasal reaksiyonla bu partiküllerin
bir kısmı zaten yakılır fakat, büyük kısmı yakılamadan kalır. Biriken bu
partiküller yakılmazlarsa, zamanla partikül filtresinin dolarak tıkanmasına
sebep olurlar. Motor kontrol ünitesi (ECU) sürekli olarak partikül filtresinin
doluluk oranını takip eder. Bunun için partikül filtresinin giriş ve çıkışında "egzoz gazı sıcaklık sensörü" ve giriş ve çıkış basıncını ölçen "egzoz gazı basınç farkı sensörü"nden sinyaller sürekli değerlendirilir.
Partikül filtresi egzoz hattında katalizörden hemen sonra
bulunmaktadır. Yeni nesil dizel araçlarda partikül filtresi ve katalizör tek
parça halinde bir gövde içerisinde de bulunur ve turbonun hemen ardındadır. Euro 5 emisyon normları gereği,
euro 5 araçlarda partikül filtresi bulunması zorunludur.
Motorun egzoz hattında sırasıyla şu parçalar bulunur:
egzoz manifoldu, turbo şarj, oksidasyon katalizörü (katalitik konvertör),
partikül filtresi, bir veya iki tane susturucu.
Yeni araçlarda
artık günümüzdek oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi tek bir metal kutuda bir arada bulunur. Buna
kaplamalı dizel partikül filtresi (DPF) denir. Kutunun içerisinde ilk kısımda
oksidasyon katalizörü peteği, hemen ardındaysa dizel partikül filtresi peteği
bulunur.
Dizel Partikül Filtresi
Çeşitleri Nelerdir?
a) Katkılı Dizel
Partikül Filtresi
Bu sistemde, oksidasyon katalizörü ve dizel partikül
filtresi ayrı arı bulunur. Dizel partikül filtresi, oksidasyon katalizöründen
sonra, egzoz borusu üzerindedir. Dizel partikül filtresi motordan uzak olduğu
için, özellikle düşük devirli şehir içi kullanımlarda egzoz gazı sıcaklığı
düşer, partikül yakma işlemi sırasında partiküllerin yanması zorlaşır.
Partiküller 600 santigrat derecede tam verimle yanar. Bu
sebeplerle, partikül filtresindeki partiküllerin yakma-yenileme işlemi
sırasında daha düşük sıcaklıkta (500 derece) yanması için, ayrı bir depoda
tutulan bir katkı maddesi, mazota karıştırılır. 1 litre katkı maddesi, 2800
litre mazota yeterli olur. Karışımın ayarlanması ve miktarı ECU kontrolünde ek
donanımlarla gerçekleştirilir. Bu eski sistemdir, günümüzde binek araçlarda bu sistem
bırakılmış, daha iyi olan kaplamalı dizel partikül filtresine geçilmiştir.
(Katkılı tip ve Kaplamalı Tip Dizel Partikül Filtresi)
b) Kaplamalı Dizel
Partikül Filtresi
Kaplamalı dizel partikül filtresinde, oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi tek bir metal gövde içerisinde bulunur.
Günümüzdeki yeni nesil dizel araçlarda bu partikül filtresi kullanılır. Metal
gövde içerisinde ilk kısım oksidayson katalizörü peteği, hemen önündeki
kısımdaysa dizel partikül filtresi peteği bulunur.
Partikül filtresi ve
oksidasyon katalizörünün tek metal kutuda turbo şarjın hemen sonrasında motora
çok yakın konumda bulunması sayesinde, egzoz gazları daha sıcak olarak partikül
filtresine etkir ve böylece partiküllerin yakılması ve temizlenmesi kolaylaşır.
Bir katkı maddesine gerek kalmaz.
(Kaplamalı Tip Dizel Partikül Filtresi)
Aşağıda konu kaplamalı dizel partikül filtresi (oksidasyon
katalizörü+partikül filtresi) üzerinden anlatılacaktır.
Dizel
partikül filtresinde bulunan sensörler şunlardır:
*2 adet egzoz gazı sıcaklık sensörü; biri giriş tarafında, biri çıkış tarafında. (Eğer
kaplamalı dizel partikül filtresiyse, yani oksidasyon katalizörü ve partikül
filtresi tek metal kutu içerisindeyse 3 tane sıcaklık sensörü kullanılır; bir
girişte, bir gövde üzerinde oksidasyon peteği ve filtre peteği arasında, bir de
gövdeden sonra çıkışta)
*1 adet egzoz gazı basınç farkı sensörü; bu sensörün iki adet boru-hortum ucu vardır, bir ucu
partikül filtresinin giriş kısmında, diğer ucu çıkış kısmındadır, böylece iki
nokta arasındaki basınç farkını algılar.
*1 adet lamda (oksijen) sensörü kaplamalı dizel partikül filtresinin giriş kısmında
bulunur. Bazı araçlarda çıkışta da ikinci bir lamda sensörü bulunabilir.
Partikül filtresinin dolması-tıkanması, egzoz gazlarının
motordan çıkışlarına karşı bir direnç oluşturur. Motordan egzozun zor çıkması,
aracın çekişini düşürür, yakıt sarfiyatını arttırır, egzoz hattında (turbo ve
katalizörde) aşırı sıcaklık artışına sebep olur.
Motor kontrol ünitesi (ECU), partikül filtresinin doluluk
miktarını, egzoz gazı basınç farkı sensöründen
gelen sinyaller sayesinde ve egzoz gazının debisinin hesaplanmasıyla algılar.
Egzoz gazı basınç farkı sensörü, egzoz basıncını iki ayrı noktadan ölçer;
partikül filtresinin girişindeki basınç, ve filtrenin çıkışındaki basınç.
Basınç farkı yoksa, partikül filtresi dolmamış, basınç farkı fazlaysa filtre
dolmuş demektir.
Partikül filtresinin doluluk oranının hesaplanmasında,
motora giren havanın kütlesi, egzoz gazının sıcaklığı ve egzoz gazının debisi
ECU tarafından hesaplanır, basınç farkı da hesaba katılarak bir yorumlama
yapılır.
(Bkz: Partikül Filtresi Arızası ve Arıza Uyarısı) (Bkz: Partikül Filtresi Dolması ve Partikül Filtresi Temizliği)
Bölüm: 1 - 2 - 3
(Bkz: Partikül Filtresi Arızası ve Arıza Uyarısı) (Bkz: Partikül Filtresi Dolması ve Partikül Filtresi Temizliği)
Bölüm: 1 - 2 - 3
Yorumlar
Yorum Gönder