Egzoz gazı basınç sensörünün görevi nedir ?
Egzoz gazının partikül filtresinden bir dirençle
karşılaşmadan rahatça geçebilmesi gerekir. Egzoz gazı geri basınç sensörü,
egzoz basıncını dizel partikül filtresinden önce ve sonra ölçerek, motor
kontrol ünitesine bildirir. Böylece, dizel partikül filtresinin, egzoz gazı
akışına karşı bir direnç gösterip göstermediğini, tıkanıp tıkanmadığını motor
kontrol ünitesi algılamış olur.
Egzoz gazı geri basınç sensörünün verdiği bilgiler, motor
kontrol ünitesi tarafından;
- - Dizel partikül filtresinin çalışma durumunu
algılama
- - Debimetreden gelen sinyal + egzoz gazı sıcaklığı
bilgisi + egzoz geri basınç bilgisiyle birlikte, motor kontrol ünitesi
tarafından işlenir ve enjeksiyon ayarlaması ve turbo basınç düzenlemesi buna
göre yapılır.
Egzoz gazı geri basınç sensörünün çalışma prensibi ve
yapısı.
Egzoz gazı geri basınç sensörünün iki adet gaz bağlantı ucu
vardır. Bu uçlardan ilkine, partikül filtresinden önceki egzoz borusu hattından
bağlantı verilir. İkinci uca ise, partikül filtresinden sonraki egzoz boru
hattından bağlantı verilir. Böylece sensör, partikül filtresinin giriş ve çıkış
basıncı arasındaki farkı algılayabilir.
Basınç farkı az ise (neredeyse aynı basınçtaysa), partikül
filtresi boş – tıkanmamış demektir.
Basınç farkı çoksa, partikül filtresi dolu-tıkanmış
demektir. Bu durumda dizel partikül filtresi giriş basıncı yükselirken, çıkış
ucundaki basınç aynı kalacaktır.
Sensörün içinde, basınç altında (esnediğinde-deforme olduğunda) elektriksel direnci değişen piezo elemanlı bir diyafram bulunur. Basınç farkından dolayı yapısı değişerek esneyen piezo diyaframın direnç değeri değişir, bu direnç değişimi, sensörün bağlı olduğu elektronik devre tarafından voltaj değişimine çevrilir ve voltaj sinyali daha da güçlendirilerek, motor kontrol ünitesine (ECU) iletilir. Böylece motor kontrol ünitesi, kendisine gelen bu sinyale bakarak, dizel partikül filtresinin doluluk durumunu değerlendirir ve gerektiğinde dizel partikül filtresinde rejenerasyon (yenileme – yakma) işlemini başlatır.
Rejenerasyon işlemiyle, içindeki kanallarda birikerek delikleri tıkayan kurumlar yakılır ve delikler açılır. Sonuç olarak yakılarak temizlenen dizel partikül filtresi kanallarından, egzoz gazları bir dirençle (zorlukla) karşılaşmadan geçebilir. Dizel partikül filtresinin giriş ve çıkış uçlarındaki basınç farkı ortadan kalkmış olur.
Egzoz gazı geri basınç sensörü arabada nerededir?
Egzoz manifoldundan sonra, dizel partikül filtresine
bağlıdır. Dizel partikülfiltresininin giriş ve çıkış uçlarına hortum bağlantısı
bulunur. Genelde motorun arkasında; egzoz manifoldunun olduğu tarafta bulunur.
Egzoz gazı geri basınç sensörü arızası ve çözümü nelerdir?
Egzoz gazı geri basınç sensörü arızalandığında ne olur?
Egzoz gazı geri basınç sensörü arızalandığında ya da sinyal
göndermediğinde, motor kontrol ünitesi, egzoz gazı basıncı bilgisini
alamadağından, dizel partikül filtresinin doluluğu hakkında bilgi sahibi
olamaz. Bu durumda yapılan kilometreye veya motorun çalışma saatine bakarak,
dizel partikül filtresini rejenerasyon (yenileme-kurum yakma) işlemine tabi
tutar.
Ayrıca Egzoz gazı
geri basınç sensörü arıza durumunda, genelde partikül filtresi arıza ikaz
lambası yanar. Egzoz gazı geri basınç sensörünün arızalı olması sebebiyle tam
olarak kontrol edilemeyen dizel partikül filtresi, eğer dolmuşsa, egzoz gazının
dışarı atılması zorlaşır, gazın geçişine direnç oluşur ve motor performansı
bundan olumsuz etkilenir. Aracın çekişi düşer, yakıt sarfiyatı artar. En kısa
sürede arızalı sensörün, orijinal aynı özellikteki yedek parçasıyla
değiştirilmesi gerekir.
Merhaba,
YanıtlaSilDeğerli bilgilerinizi bizlerle paylaştığınız için teşekkür ederim.
Danışmak istediğim bir husus var
Kısa süre önce Bmw 5 serisi 2011 model aracımda egsoz basınç sensörünü değiştirdim. Akabinde partikül filtresi basınç farkını gözlemledim.( Bosch kts ile)
Değiştirdikten sonra egsoz basınç farkını ilk önce 70 mbar olarak okudum. 5-6 gün sonra aynı basınç farkına baktığımda değer 218 mbar dı.
Ne kadar bir değere ulaştığımızda Dpf doluyor veya rejenerasyon başlatılıyor diyebiliriz?
Araç sürekli uzun yol ( fakat düşük hızda ) kullanılmasına rağmen bu kadar basınç farkı artışı sizce normalmidir?
Teşekkürlerimle
Merhaba,
SilBosch kts ortak bir diyagnostik yazılımı olduğu için, bu basınç değerlerinin doluluk karşılıklarını vermemiş olabilir. Bahsettiğiniz çok spesifik bir bilgi, bmw'nin kendi diyagnostik yazılımında belki vardır, bir bakmak gerek.
partikül filtresi doluluk durumu ve rejenerasyon konularında daha kapsamlı bilgiler için aşağıdaki konuları okuyabilirsiniz.
1) https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/07/dizel-partikul-filtresi-uyarisi-ariza-belirtileri.html
2) https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/07/dizel-partikul-filtresi-uyarisi-ariza-belirtileri.html
3) https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2016/07/partikul-filtresi-temizligi-nasil-temizlenir.html
Kolay gelsin punto ewo 2011 model dizel aracım var sürekli beyaz duman atmakta çekiş düşmekte ve yakıt artmaktadır sizce basınç sensörü arızası bununla mi ilgilidir ne yapmam gerekli iyi calismalar
YanıtlaSilSelamlar vw Polo 2011 tdi aracım var aracım da motor arıza lambası yanıyor. Bilgisayara bağlandığında egzoz basınç sensör arızası gösteriyor. Sensörün bir ucu bir hortuma bağlı diğer ucu kısa ucu açık bir hortuma bağlı. Bu sensör arızalı ise turbo devreye girmeme yapar mı aracımda ne gibi sorunlar yaşarım.
YanıtlaSilMerhaba, turbo ile bir ilgisi yok, aracın partikül filtresi iptal edilmiş olabilir veya sensör bağlantıları kopmuş olabilir, egzoz basınç sensörünün bağlı hortum uçları açıkta olmamalıdır, bu durumda arıza vermesi normal.
SilEksoz geri besleme sensörü uygun ilmayan sensör arızası veriyor açaba sorun tam olarak nedir araba gaz yemiyor bı kaç istop çalışma sonrası siyah grimsi duman atıp çalışıyor
Silkoktenihsan33@gmail.com Merhabalar.. BMW f10 2011 model aracımda “tahrik sürüşe devam etmek mümkün.yetkili servise kontrol ettirin.” Yazısı çıktı önce..serviste bilgisayarla baktıklarında “karşı basınç sensörü tolerans dışında partikül filtresinden önce sinyal artı uçta kısa devre” sorunu çıktı.. bunun nedeni ve çözümüyle ilgili bilgi verebilir misiniz
YanıtlaSilMerhaba, aracınızda sorun neymiş ? Nasıl cozdunuz?
SilBendede aynı arıza kodu var
Merhabalar. Bilgilendirmeleriniz için size çok teşekkür ederim. Ford c-max 2012 dizel 1.6 aracımda p0135 arıza kodu silinse de tekrar veriyor. Ancak araçta oksijen sensörü bulunmamakta. oksijen sensörü ısıtma devresi arızasını başka ne sebeple verir. Kolay gelsin.
YanıtlaSilMerhaba çok güzel bir paylaşım olmuş nette bu kadar detaylı teknik detaya sahip bir yazı bulmak gerçekten zor. Bu konuda sizi tebrik ederim.
YanıtlaSilBenim sorunum Hyundai i20 1.4crdi 2014 model aracımda motor yağ seviyesinde yukselme oluyor ve neredeyse her 100-120km arasında rejenerasyon işlemi e geçiyor. Araci sıfır aldım günde tek marşta 35km günde 70 km yol yaptım BP Altunizade den yakıt alındı işlek bir istasyondur. Trafiksiz rampalı bir güzergahta kullanıldı (Ümraniye polonezkoy) ama bu sorunla karşılaştım ilk 1000km de motor yağ degisim işlemini yaptırdım 29.000 km yağ seviyesinde artış gözlemledim. Yetkili servis bakımlı olan aracım ile servis servis dolastim Assandan sözde muhendis gelip bakmış sorun yok demiş araç konusunda bilgileri olduğuna inanmıyorum zaten. Neyse araç şuan 90.000 km de yetkili servis bakımını bıraktım kendim motul yağ alip değişimini yaptırdım. Şuan deniyorum ama partikül filtresinin tıkalı olabileceğine ihtimal vermiyorum. Anlatmış olduğunuz sensore bakıp hatta mümkünse değişimini yaptıracağım başka bir tavsiyeniz olur ise memnun olurum
Merhabalar bugün 2011 1.2tdi polo olan aracımın partikül filtresi değişti fakat aracım daha cok yakmaya başladı bunun nedeni nedir acaba yanlıs bir parça takmks olabilme ihtimali varmıdır. Eski arızalı parça kodunun sonu 083 ken yenisinin sonu 082 bosch takıldı
YanıtlaSilMerhaba 2010 model renault scenic 3 1.5 dci 110 beygirlik aracım devirden düştü arıza lambası yaktı artı hız sabitleyici devre dışı kaldı aracı bilgisayara bağlayıp hata kodlarına ulaştım bunun nedeni nedir başta hangi parçalarla uğraşmam gerek bir çözüme ulaşabilmek icin teşekürler
YanıtlaSilHata kodları
YanıtlaSilP0472 ve P242F
Iyi günler DPF si sensörünün plastik olan borusu demir olan borunun birleşiminin yanından kırıldı .oraya ek yaptık. Aracda 2 gün sonra gaz teklemesi olmayya başladı. O ekden olabilirmi ? Tesekkürler...
YanıtlaSilBende ssanyong korando sport araç var birgün arıza lambası yandı ustaya gösterdim partikül filtresi arızası dedi onu temizlettik sonra fark sensörü arızası verdi araç çekişten düştü,sensorude temizlettik bir ay sonra aynı sorun tekrar etmeye başladı acaba bizdeki sorun tam olarak nedir
YanıtlaSilIyi günler renault laguna 2 1.9 dci aracım da birkaç gündür Dpf lambası ve aynı zamanda enjeksiyon sistemi kontrol edin diye uyarı veriyor, ben basınç sensöründen olabilir diye düşünüyorum araç 2006 model ve 162 bin km de
YanıtlaSilMerhabalar 2.0 tdi Cr 170 bg seat Leon aracım var,arabam yüksek devirde gayet aktif hızlı,ancak 1200 1300 devir aralıgında yüksek vites düşük devirde yani,araba sal bırak yapıyor sabki arkadan biri tut bırak yapıyor gibi,stop edecek gibi ama etmiyorda,rolantide devir savit stabil,ancak sürekli gün içinde farklı devşrde çalışıyor 780 810 arasında sabit geziyor neden yapar acaba
YanıtlaSilMerhaba bende Fiat linea 1.3. Multijet var arıza ışığı yakıyor p0409 arıza kodu veriyor bu neden yapar tam olarak
YanıtlaSilMerhaba sorunun sebebini buldunimuz mu?
SilMerhaba benim araç 2011 fort focus aracım da sabahları bazen kalkışlar da terleme oluyor ve gaz yemiyor ve vana işareti yanıp söndüğü zaman duruyor ve aracın yavaşlama anında ışıklar da yada bir yerde durmaya yakın birden istop ediyor , bunun eebebi ile ilgili her türlü tüpe soruna baktırdım ama yok bunun sebebi egzoz tıkanıklığı olabilir mi ? Yada ne olabilir yardım lütfen ???
YanıtlaSil