P0470 Arıza Kodu Egzoz Basınç Sensörü Arızası P0471 P0472 P0473 P0474


Egzoz gazı basınç sensörü sinyalleri ECU tarafından sürekli kontrol edilir ve yorumlanır. Sensör sinyallerinde, sinyal değeri aralığının dışında bir değer görülürse veya hiç sinyal okunamazsa, bu bir arıza olarak yorumlanır ve OBD sisteminde P0470 arıza kodu oluşturulur. P0470 arızasıyla beraber devamı niteliğinde P0471 P0472 P0473 P0474 arıza kodları oluşabilir, aşağıdaki açıklamalar bu hata kodları için de geçerlidir. Önce (Bkz: Egzoz Gazı Basınç Sensörü) konusu okunmalıdır.
P0470 Egzoz Basınç Sensörü  Arızası
P0471 Egzoz Basınç Sensörü Hatalı Sinyal Değeri Aralığı/Çalışma Arızası
P0472 Egzoz Basınç Sensörü Düşük Sinyal
P0473 Egzoz Basınç Sensörü Yüksek Sinyal
P0474 Egzoz Basınç Sensörü Kesintili Sinyal

Üzerinde iki tane hortum bağlantı ucu ve bir elektrik soketi olan egzoz gazı basınç sensörüne, egzoz gazı basınç farkı sensörü veya egzoz gazı geri basınç sensörü de denir. Dizel partikül filtresinin (DPF) doluluk miktarını ölçmek amacıyla, sensör hortumlarından biri DPF’nin giriş tarafına, diğeriyse çıkış tarafına bağlıdır. Bu iki noktadaki basınç farkından DPF’nin ne kadar dolu olduğu hesaplanır. Ayrıca dizel partikül filtresinin girişinde (bazen çıkışında da) egzoz gazı sıcaklık sensörü sondaları bulunur. Dizel partikül filtresine boru bağlantısı şeklinde olanlar basınç sensörü, kablo demeti şeklinde sensöre bağlı olan sıcaklık sensörüdür. Egzoz gazı basınç sensörünün yeri, egzoz hattındaki partikül filtresinin yakınındadır, boru-hortumlar takip edilerek bulunabilir.
  
Egzoz gazıgeri basınç sensörünün verdiği bilgiler, motor kontrol ünitesi tarafından;
- Dizel partikül filtresinin çalışma durumunu (doluluk durumunu) algılama ve ECU’ye iletme.
- Debimetreden gelen sinyal + egzoz gazı sıcaklığı bilgisi + egzoz geri basınç bilgisiyle birlikte, motor kontrol ünitesi tarafından işlenir ve enjeksiyon ayarlaması ve turbo basınç düzenlemesi buna göre yapılır.

P0470 Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Belirtileri:
*Partikül filtresi ikaz lambası yanar.
*Partikül filtresi tıkanmışsa, motor performansı azalır, çekiş düşer, yakıt artar. Bununla beraber, sensör arızası sebebiyle partikül filtresi temizlenemezse(rejenerasyon), dolu olmayan partikül filtresinin tıkanmasına da sebep olabilir, çünkü ECU tıkanıp tıkanmadığını bilemez ve otomatik rejenerasyon yapamaz.

P0470 Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Sebepleri:
*Sensörde egzoz hattına (dizel partikül filtresine) giden hortum-metal boru bağlantılarında çatlak, kırık, kopma, gevşeme, tıkanma olması.
*Sensörün elektrik bağlantı soketinde veya tesisatında; korozyon, kirlilik, temassızlık, gevşeklik, kısa devre, kopukluk, yanma-erime olması.
*Sensörün arızalı olması.

P0470 Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü:
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanarak arıza ve kodları kesinleştirilir.
*Bilgisayarlı diyagnostik cihazına araç bağlanır, parametre okuma (gerçek değerler) menüsünden egzoz basınç değeri okunur, motor devri yükseltilir – düşürülür, sensör değeri ve arızası hakkında mantıksal yorumlama yapılır. Hiç değer göstermiyor, çok yüksek değer gösteriyor, değer hiç değişmiyor vb.
*Sensör ve bağlantı boruları-hortumları mekanik olarak gözle kontrol edilir.
*Bağlantı hortumları-boruları sökülerek tıkanık olup olmadığına bakılır, hortuma üfleyerek havanın rahat geçip geçmediğine bakılabilir, gerekirse basınçlı hava tutularak kontrol edilir, temizlenir veya sert bir kablo içine sokup kurumlar pislikler kırılıp temizlenebilir.
*Sensör soketi çıkarıldıktan sonra, multimetre (avometre) ile direnç ölçümü yapılır. Direnç değeri katalog değerlerinde olmalıdır. Katalog değeri bilinmiyorsa, sağlam olduğu bilinen aynı tip başka sensörden direnç ölçümü yapılarak kıyaslama yapılır. Değerler tutmuyorsa sensör değiştirilir.
*Sensör soketi ve pinleri, kablo soketi ve pinleri kontrol edilmeli, korozyonlu-kirliyse kontak spreyiyle temizlenmelidir.

P0470 Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü:
*Sensör 3 pinlidir (3 kabloludur), bir pin şasi, bir pin +5 volt, bir pin ecu’ye giden sinyal ucu. Tesisat tarafındaki soketteki tüm uçlar kopukluk-kısa devre bakımından kontrol edilir.Kontak açıkken multimetre ile gerilim ölçümü yapılır kablo tarafındaki +5V ucundan, gerilim okunmalıdır, bunun için multimetrenin bir ucu +5v ucuna, diğer ucu soketteki şasi ucuna tutulur, gerilim yoksa tesisat ecu’ye kadar kontrol edilir, kopukluk +5v kablosunda veya şasi kablosunda olabilir, ikisi de kontrol edilir. 
Üst konu (Bkz: Egzoz Gazı Basınç Sensörü) İlgili konu (Bkz: Dizel Partikül Filtresi)

Yorumlar

  1. Benim araç bu arzayi veriyor 2019 egea fiat motor arza hava basinç sansörü veriyor deyişdim yine motor arza lanbasi yaniyor.Aracin çekişi çok güzel partakülü temizledim.bu neden ola bilir

    YanıtlaSil

Yorum Gönder