Egzoz gazı
basınç sensörü sinyalleri ECU tarafından sürekli kontrol edilir ve yorumlanır.
Sensör sinyallerinde, sinyal değeri aralığının dışında bir değer görülürse veya
hiç sinyal okunamazsa, bu bir arıza olarak yorumlanır ve OBD sisteminde P0470
arıza kodu oluşturulur. P0470 arızasıyla beraber devamı niteliğinde P0471 P0472
P0473 P0474 arıza kodları oluşabilir, aşağıdaki açıklamalar bu hata kodları
için de geçerlidir. Önce (Bkz: Egzoz Gazı Basınç Sensörü) konusu okunmalıdır.
P0470
Egzoz Basınç Sensörü Arızası
P0471
Egzoz Basınç Sensörü Hatalı Sinyal Değeri Aralığı/Çalışma Arızası
P0472
Egzoz Basınç Sensörü Düşük Sinyal
P0473
Egzoz Basınç Sensörü Yüksek Sinyal
P0474
Egzoz Basınç Sensörü Kesintili Sinyal
Üzerinde
iki tane hortum bağlantı ucu ve bir elektrik soketi olan egzoz gazı basınç
sensörüne, egzoz gazı basınç farkı sensörü veya egzoz gazı geri basınç sensörü
de denir. Dizel partikül filtresinin (DPF) doluluk miktarını ölçmek amacıyla,
sensör hortumlarından biri DPF’nin giriş tarafına, diğeriyse çıkış tarafına
bağlıdır. Bu iki noktadaki basınç farkından DPF’nin ne kadar dolu olduğu
hesaplanır. Ayrıca dizel partikül filtresinin girişinde (bazen çıkışında da)
egzoz gazı sıcaklık sensörü sondaları bulunur. Dizel partikül filtresine boru
bağlantısı şeklinde olanlar basınç sensörü, kablo demeti şeklinde sensöre bağlı
olan sıcaklık sensörüdür. Egzoz gazı basınç sensörünün yeri, egzoz hattındaki
partikül filtresinin yakınındadır, boru-hortumlar takip edilerek bulunabilir.
Egzoz gazıgeri basınç sensörünün verdiği bilgiler, motor kontrol ünitesi tarafından;
- Dizel
partikül filtresinin çalışma durumunu (doluluk durumunu) algılama ve ECU’ye
iletme.
-
Debimetreden gelen sinyal + egzoz gazı sıcaklığı bilgisi + egzoz geri basınç
bilgisiyle birlikte, motor kontrol ünitesi tarafından işlenir ve enjeksiyon
ayarlaması ve turbo basınç düzenlemesi buna göre yapılır.
P0470
Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Belirtileri:
*Motorarıza lambası yanar.
*Partikül filtresi ikaz lambası yanar.
*Partikül
filtresi tıkanmışsa, motor performansı azalır, çekiş düşer, yakıt artar.
Bununla beraber, sensör arızası sebebiyle partikül filtresi temizlenemezse(rejenerasyon), dolu olmayan partikül filtresinin tıkanmasına da sebep
olabilir, çünkü ECU tıkanıp tıkanmadığını bilemez ve otomatik rejenerasyon
yapamaz.
P0470
Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Sebepleri:
*Sensörde
egzoz hattına (dizel partikül filtresine) giden hortum-metal boru
bağlantılarında çatlak, kırık, kopma, gevşeme, tıkanma olması.
*Sensörün
elektrik bağlantı soketinde veya tesisatında; korozyon, kirlilik, temassızlık,
gevşeklik, kısa devre, kopukluk, yanma-erime olması.
*Sensörün
arızalı olması.
P0470
Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü:
*Diyagnostik tekniği adımları sırasıyla uygulanarak arıza ve kodları kesinleştirilir.
*Bilgisayarlı diyagnostik cihazına araç bağlanır, parametre okuma (gerçek değerler)
menüsünden egzoz basınç değeri okunur, motor devri yükseltilir – düşürülür,
sensör değeri ve arızası hakkında mantıksal yorumlama yapılır. Hiç değer
göstermiyor, çok yüksek değer gösteriyor, değer hiç değişmiyor vb.
*Sensör ve
bağlantı boruları-hortumları mekanik olarak gözle kontrol edilir.
*Bağlantı
hortumları-boruları sökülerek tıkanık olup olmadığına bakılır, hortuma
üfleyerek havanın rahat geçip geçmediğine bakılabilir, gerekirse basınçlı hava
tutularak kontrol edilir, temizlenir veya sert bir kablo içine sokup kurumlar
pislikler kırılıp temizlenebilir.
*Sensör
soketi çıkarıldıktan sonra, multimetre (avometre) ile direnç ölçümü yapılır.
Direnç değeri katalog değerlerinde olmalıdır. Katalog değeri bilinmiyorsa,
sağlam olduğu bilinen aynı tip başka sensörden direnç ölçümü yapılarak
kıyaslama yapılır. Değerler tutmuyorsa sensör değiştirilir.
*Sensör
soketi ve pinleri, kablo soketi ve pinleri kontrol edilmeli, korozyonlu-kirliyse
kontak spreyiyle temizlenmelidir.
P0470
Egzoz Gazı Basınç Sensörü Arızasının Kontrolleri ve Çözümü:
*Sensör 3
pinlidir (3 kabloludur), bir pin şasi, bir pin +5 volt, bir pin ecu’ye giden
sinyal ucu. Tesisat tarafındaki soketteki tüm uçlar kopukluk-kısa devre
bakımından kontrol edilir.Kontak açıkken multimetre ile gerilim ölçümü yapılır
kablo tarafındaki +5V ucundan, gerilim okunmalıdır, bunun için multimetrenin
bir ucu +5v ucuna, diğer ucu soketteki şasi ucuna tutulur, gerilim yoksa
tesisat ecu’ye kadar kontrol edilir, kopukluk +5v kablosunda veya şasi
kablosunda olabilir, ikisi de kontrol edilir.
Benim araç bu arzayi veriyor 2019 egea fiat motor arza hava basinç sansörü veriyor deyişdim yine motor arza lanbasi yaniyor.Aracin çekişi çok güzel partakülü temizledim.bu neden ola bilir
YanıtlaSil