Motor Arıza Lambası Neden Yanar? Nasıl Söndürülür?

Motor Arıza Lambası Neden Yanar ? Nasıl Söndürülür ?

Motor Arıza Lambası Neden Yanar ?

Motorda ve bağlı sistemlerde bir arıza meydana geldiğinde, motor arıza lambası yanar, böylece sürücü bir sorun olduğundan haber edilmiş olur. Kontak açıldığında arıza lambası her zaman kontrol amaçlı yanar, motor çalıştırıldıktan arıza lambası söner, sönmüyorsa bu bir motor arızası var demektir.
Motor arıza lambasını en sık yakan sensörler; genelde lambda (oksijen) sensörü veya vuruntu sensörüdür, bununla birlikte motordaki mekanik arızalar veya elektronik donanımların arızaları da motor arıza lambasının yanmasına sebep olur. Lambda sensörü daha çok yakıt-enjeksiyon ve hava-yakıt karışımı problemleri ve yanma verimi ile ilgili sorunlarda arıza lambasını yakar. Vuruntu sensörüyse daha çok ateşleme arızasıyla ilgilenir. Bu sensörlerin arıza lambasını yakması, sensörlerin kendisinin direkt arızalı olduğu anlamına gelmez, arızaya bir çok etken sebep olabilir. 



Arıza lambasının yanmasının sebebi onlarca sensörden birinin arızası sebebiyle (elektromekanik) olabileceği gibi, motor mekaniğinden (supaplar, piston-silindir, eksantrik mili vb.) kaynaklanan bir arızanın sonucu olarak da yanabilir. Araç; test cihazına bağlatılıp arıza hafızası okunmalıdır
(Bakınız: Tüm Arızalar)

Motor Arıza Lambası Nasıl Söndürülür ?

Arıza lambasını söndürmek için aracı bilgisayarlı arıza tespit cihazına bağlatıp, arıza hafızasını silme (resetleme) işlemi yapılmalıdır.  Arızanın silinmesi işlemi, arızanın kalıcı veya geçici olmasına göre değişir. Aşağıda bu ayrım ve söndürülme işlemi kısaca anlatılmıştır. Detaylı bilgi için (Bkz: Diyagnostik Tekniği)



Arıza Lambası -  Check Engine Light

Motorla ilgili olduğunda genelde sarı renkli motor şeklinde arıza lambası yanar. 
Arıza lambasına; MIL (Malfunction Indicator Light- Arıza Gösterge Işığı) da denir.
Bazen ikaz lambasında sembolün içerisinde "Check Engine" (Motoru kontrol et) şeklinde yazı olabilir.
Geçici Arıza: Bazen arıza, elektronik donanımdaki anlık bir temassızlık veya anlık bir durum sebebiyle yanar, arıza bir daha tekrar etmez, buna geçici arıza denir, bu arıza bilgisayarla (diyagnostik cihazıyla) silinmesi gerekir ve geri gelmez. Bazı modellerde ECU yazılımı sayesinde, bunun geçici bir arıza olduğu anlaşılır kendiliğinden söndürülür, bunun için ECU, motorun çalışmasını saat, devir sayısı, sefer-yolculuk sayısı bakımından takip eder; eğer tekrarlanmıyorsa arıza ışığını söndürür. Bazı araç modellerinde diyagnostik yazılımları daha arıza kaydını silerken bunun bir kalıcı arıza olduğunu belirtir ve silmeyi reddeder veya sildikten hemen sonra arızanın silinip silinmediğini test eder ve kalıcı arızaysa arızayı tekrar getirir.

Bazen anlık bir sorunu düzelttiğinizde arıza lambasını söndürürsünüz, örneğin; fren hidrolik sıvısı azaldı ikaz lambası yandı, tamamlarsınız söner veya depo kapağı tam kapanmadı ikaz lambası yandı, sıkarsınız bir süre sonra söner veya bir elektronik parçanın soketi çıktı, takarsınız söner.




Kalıcı Arıza: Bu arıza geçici olmayan ve halen devam eden (sürekli) bir arıza olduğu anlamına gelir, silinse bile geri gelir veya silinmesi reddedilir. Bunun anlamı şudur, arızayı tespit edip sorunu çözmeden bu arıza gitmeyecektir. Bu durumda önce arızalı donanıma tamir-değişim işlemi yapılır, daha sonra arıza hafızası tekrar silinir, normal olarak arıza hafızasının silinmesi beklenir, arıza tekrar gelmiyorsa sorun ortadan kalkmıştır fakat yine de mutlaka yol testine çıkılmalı veya motor arızanın tipine göre çeşitli durumlarda çalıştırılıp, arızanın geri gelmediğinden, arıza lambasının yanmadığından emin olunmalıdır.

Motor Arıza Lambasının Yanması

Motorda anormal bir durum veya arıza olması durumunda motor arıza lambası yanacaktır, motor arıza lambasını en sık yakan sensörler; genelde lambda sensörü veya vuruntu sensörüdür. Lambda sensörü daha çok yakıt-enjeksiyon ve hava-yakıt karışımı problemleri ve yanma verimi ile ilgili sorunlarda arıza lambasını yakar. Vuruntu sensörüyse daha çok ateşleme arızasıyla ilgilenir.

Motor Arıza Lambasının Yanıp Sönmesi

Sarı renkli motor şeklinde arıza lambası yanıp sönüyorsa, motorun çalışmasıyla ilgili ciddi bir problem var demektir, motor kontrol ünitesi (ecu) ışığı yakıp söndürürken, motoru arıza moduna geçirir. Arıza modu, motorun zarar görmemesi için ECU’nün kullandığı bir acil durum stratejisidir. Motorun çalışmasını düzeltmeye çalışır, bunu yaparken ateşleme avansını ve enjeksiyonu değiştirebilir, motor devrini sınırlar, motor gücünü sınırlandırır, gaz talebini ihmal edebilir. Bazen stop edip tekrar çalıştırmak bu moddan çıkmasını sağlayabilir. En kısa sürede servise gidilmesi gerekir.




Bilgisayarlı Diyagnostik (Arıza Tespit) Cihazı:  Her markanın kendisi için özel olarak yazılımını geliştirdiği, arıza kodlarının okunduğu, arıza kodunun yanında açıklamasının yer aldığı, arızaların olası sebeplerinin ve kontrol edilmesi gereken parçaların belirtildiği, hatta nasıl yapılacağını da içerebilen yönergelerin olduğu sistemdir. Araca kablosunun bağlantı ucu (OBD ucu) standarttır, soket yapısı her araçta aynıdır ama diğer her şey farklıdır.

Motor Arıza Kodları – EOBD - Arıza Teşhisi ve Diyagnostik

Motor arızalarında OBD – EOBD, Diyagnostik, Hata kodu, DTC, MIL, arıza lambası, check engine gibi kavramların ne olduklarına bakalım.

OBD: On board diagnose; araç üstünde arıza teşhisi veya göstergeneden arıza teşhisi anlamına geliyor, bu ilk olarak ABD’de otomotiv üreticilerine şart koşuldu,

E-OBD ise aynısının Avrupa versiyonu EOBD (Euro On-board Diagnose).
Sistemin mantığı; motorda bir arıza, anormal bir durum olursa ve bu egzoz emisyonlarını arttırırsa, sürücüyü uyarın ki, gitsin tamir ettirsin. Böylece motor arıza lambası kadranlarda yerini aldı.

Artık (OBD-2 veya EOBD ile) sadece motor-emisyon ilgisiyle değil, motor ve aracın tüm sistemleriyle ilgili bir arıza meydana geldiğinde, çeşitli ikaz ışıkları, yazılı mesaj uyarılarıyla sürücü bilgilendiriliyor. Böylece karmaşık sistemde hızlı ve net olarak teşhis yapılıp sorun giderilebiliyor.(Bkz: OBD ve EOBD)

DTC Nedir ?
Diagnostic Trouble Code'un kısaltılmış halidir, anlamı "arıza teşhis hata kodu" 'dur ve arıza tespit cihazıyla okunur. 
Örneğin P0420; katalitik konvertör arızasına işaret eden bir dtc kodudur, yani bir arıza kodudur. (Bkz: Tüm OBD Arıza Kodları) 
(Bakınız: Tüm Arızalar)
Ana konu:(Bkz:Diyagnostik Tekniği)

Yorumlar

  1. Motor arıza lambası çeşitli sebeplerle bağlı olarak da yanabilir.Normalde motorda her hangi bir güç kaybı yoksa hiç ummadığınız sebeple yanma ihtimali de çok yüksektir.Bütün tesisatta yer alan sensör ve kablo merkez beyinle irtibatlı olup, cam açma kapama düğmeleri bile motor arıza lambasının yanmasına sebep olabilir.Antiplaton fault uyarısı hiç beklemediğiniz yerden de gelebilebilir.Çevreyi kirletiyorsun uyarısı bile sizleri yanıltabilir.Buna bağlı olarak Ekranda hiç bir airbag uyarısı görmeseniz bile motor arıza lambasını airbag kilidi bile buna sebep olabilir.Bu tür araştırmaları yapmadan piyasada soyulabilir ve çok ilgisiz parçalar değiştirir ve yine de o motor arıza lambasını söndüremezsiniz, cihaza bağlasınız ve arıza tespiti yaptırsanız bile.İyice düşünün ve kendiniz kafa yorun.Aksi soyulmaktır.

    YanıtlaSil
  2. Selam aleykum bende lada vega 2006 model arabam var ben geçenlerde aracimi yagmurlu havada suya kaptirdim yaklasi 100 200 metre gittikten yonra motor ariza lambasi yandi simdi lamba yanmiyor marjda basmiyor tayki ben 3 5 daki bekletiyor ondan sonra motor ariza lamba yandiktan sonra aracim calisiyor lamba yanmadikca arac calismiyor acaba nedenkı

    YanıtlaSil
  3. Merhaba ustam benim araç 2008 model wosvagen Jetta 1.6 bse düz motor araç gitmiyordu motor arıza lambası yanıyor du sevis lambda sensör demişti gittim temiz çıkma aldım taktırdım bir müddet sonra tekrar yandı motor lambası arac gitmiyor du rampalarda vites düşürüyordum.iyi bir ustaya gitmiştim onda hangi program varsa direk dedi ateşleme arızası ya bobin yada subob arızası subob arızası olursa 3500 TL demişti param yoktu o kadar bende bir ara bobine takılan buji kablolarini soktum baktım 3 tanesi yemyeşil diler kabloyu yenildim bitme tık daha iyi oldu ama soket yatakları çok kotüydu bobinde yeniledim araç güzel oldu ama bir tık daha iyi olması lazım sanki arıza lambası söndürtmedim o sönerse biraz daha düzelme olurmu o lamba ara sıra sönuyordu zaten ilk çalıştırmada benzin kokusu geliyor sanki araçtan

    YanıtlaSil
  4. seat leon eksantrik mili konum g40 krank mili konumu g28 yanlıs eslestirme aŕızasi nedir bu konu hakkinda bilgisi olan varmı ?

    YanıtlaSil
  5. selamın aleykum hayırlı günler usta bende toyota coralla station wagon 2004 aracım var e 5 de giderken aniden aracın motor ışığı yandı ve ataç istop etti çalıştırmaya çalışıyorum gaz yemiyor devreye geçmiyor

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/03/diyagnostik-teknigi-ariza-teshisi-hata-okuma-kontrol.html

      Sil
  6. Usta merhaba bende 2017 Volvo var ariza check isigi yandi servisi aradim cekici yonlendirdiler bakacaklar Araç daha 37 binde 1 yasinda normalmidir bu herhangi bir talebim olmalimi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Arıza lambası yukarıda da açıklandığı gibi yüzlerce sebepten yanabilir, geçici olabilir, kalıcı olabilir. Önemli olan bilgisayara bağlandığında okunacak arıza kayıtlarıdır. İlginç bir şekilde her marka sıfır arabanın bile arıza lambası yanabilir, bazen arıza lambası yanar ve bir süre sonra söner, sistemde anlık bir iletişim bozukluğu gerçekleşmiştir, bu duruma yapılan yorum gerçekten de "olur öyle"dir. Elektronik sistemler biraz böyledir. Servis, riske atmamak için çekici gönderebilir, eğer gerçekten kalıcı bir arıza tespit edilirse, araç garantili olduğundan ücretsiz olarak sorun giderilir (çekici ücreti istenebilir).

      Sil
  7. Slm benim bir sorum olacak bir zahmet yardimci olursaniz sevinirim fiat fiorina arabam motor ikaz isareti yandi motoru kontrol et diye ekrana geldi sorun nedir? Sağol

    YanıtlaSil
  8. Merhabalar aracım 2003 Opel zafira 1.6 LPG'li motor arıza lambası dün yandı. Bugün baktirdim.lpg sisteminden olduğu bilgisayar da görünüyordu .resetlndi lamba söndü.ayni gün akşama dogdo tekrar yandı. Şimdi boyle duruyor.cekiste ve notor performansı nda bir sıkıntı yok.ama lpgyi 15 gun içinde 3 farkli yerden aldım ondan olabilir mi acaba. Birde akü kutup başını çıkarıp beklersen soner deniliyor. Ne kadar doğru acaba.tesekkurker

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba,

      https://otomobilteknoloji.blogspot.com/2018/03/diyagnostik-teknigi-ariza-teshisi-hata-okuma-kontrol.html

      Sil

Yorum Gönder

Arızalarla ilgili soru ve cevaplar için: Soru Cevap Forumu