Dizel
motor arızasında kontrol edilmesi gerekenler: Bir dizel motorda ateşleme
sistemi yoktur, bu sebeple motor arızası büyük ihtimalle yakıt sistemi veya
hava emiş (turbo) sistemiyle ilgilidir. Arıza lambası yanıyorsa araç
diyagnostik cihazına bağlanmalı ve arıza teşhisi yapılmalıdır bu her zaman ilk
yapılması gereken işlemdir. Bunun dışında kaputun açılarak gözle kontrol
yapılmalıdır; yakıt kaçağı (pompa, enjektörler, filtre ve yakıt hatlarında),
yağ kaçağı, yerinden çıkmış bir hortum-kelepçe, kopmuş bir kablo veya yerinden
çıkmış bir soket var, anormal bir koku veya duman var mı diye kontrol
edilmelidir.
Yakıt sisteminde yüksek basınç hattında (enjektör,
pompa ve bağlantı boruları) bir kontrol ve sökme işlemi yapmadan önce, alçak
basınç (yakıt emiş) hattında (depo, filtre, besleme pompası ve hortumlarda) bir
arıza olmadığından emin olunmalıdır. Dizel motorlarda bazı araçlarda bazı
donanımlar vakumla çalışır; egr valfi, egr bypass klapesi, turbo wastegate veya
değişken kanatçık mekanizması, stop klapesi gibi. Vakum hortumları ve vakum
pompası bağlantıları kontrol edilmelidir.
MAF
sensörünün (hava kütle ölçer) kirliliği (temizlenmeli), hava filtresinin
temizliği (değiştirilmeli), yakıt filtresinin kaliteli ve zamanında
değiştirilmiş olması, turbo basınç hortumlarının ve intercooler bağlantılarının
sızdırmazlığı, dizel partikül filtresinin tıkanmış olmaması, kızdırma
bujilerinin ve elektrik hattının doğru çalışması gibi parça ve sistemler
kontrol edilmelidir.
Dizel
motor arızasının genel sebepleri şunlardır:
*Motor
mekanik arızası: piston-segman-supaplar gibi mekanik parçalarda arıza olması.
*Yakıt sisteminin hava yapması
*Yakıt pompası arızası (yüksek basınç pompası).
Örneğin
dizel yakıt enjektörlerinde, EGR valfinde, yakıt basınç sensöründe bir
elektronik arıza meydana geldiğinde motor arıza lambası yanacaktır. Dizel yakıt
sisteminde (common rail) yakıt basıncının doğru seviyede olmaması halinde,
arıza lambası yanar ve genellikle motor gücü sınırlandırılır.
Örneğin
EGR sisteminde bir arıza meydana geldiğinde motor arıza lambası yanar. EGR
sistemi arızası genellikle; egr valfi, egr konum sensörü, maf sensörü (hava
kütle ölçer) veya oksijen sensörüyle ilgilidir. Diyagnostik tekniği
uygulanmalıdır.
Dizel
partikül filtresi tıkandığında, egzoz gazı basınç farkı sensörü tarafından
algılanır ve gösterge panelinde partikül filtresi ışı yanar. Bu durumda
partikül filtresi rejenerasyon işlemi yapılmalıdır. Dizel partikül filtresi
delinirse veya sistemden sökülürse motor arıza lambası yanar.
Bir
dizel motor yakıt enjeksiyon sisteminde bulunan mekanik donanımlar:
*Rail
borusu (yakıt galerisi – yakıt kütüğü –
rampa)
*Mekanik
besleme pompası
*Yüksek
basınç pompası
*Yakıt
basınç (sınırlama) kontrol valfi (rail borusunda)
*Yakıt
soğutucusu (genelde eski tip bazı sistemlerde)
*Yakıt
filtresi
*Hava alma
el pompası (elektrikli pompa olmayan bazı sistemlerde, örneğin bazı Renault dci
sistemlerinde)
*Yüksek
basınç rail boruları
*Bağlantı
rekorları
*Geri
dönüş hortumları (Bkz: Tüm Dizel Motor Donanımları ve Açıklamaları)
Bir
dizel motorda bulunan aktörler (aktivatörler):
*Dizel yakıt
enjektörü (Selenoid veya piezo enjektör)
*Elektrikli
yakıt besleme pompası (Depoda) (Bazı sistemlerde yok)
*Kızdırma
bujileri (Ön Isıtma Bujileri) ve kızdırma bujisi lambası
*Turbo
basınç kontrol selenoid valfi
*Stop
klapesi ve valfi
*Yakıt
miktar ayar valfi (Yakıt dozaj (miktar) ayar elektrovalfi) (Yakıt pompasında)
*Basınç
regülatörü (Basınç kontrol elektrovalfi) (Rail borusunda veya yakıt pompasında)
*Marş
motoru (Marş otomatiğini besleyen röle)
*Yakıt ön
ısıtma sistemi (mekanik bir valf (termostat) veya elektrikli bir ısıtıcı)
*Yakıt
kesme elektrovalfi (Yakıt besleme hattında bulunur; kaza durumunda (çarpışma
sensörünün sinyal vermesiyle) veya sistemde ani basınç düşüşü olduğunda, yakıt
beslemesini keser)
*EGR valfi
ve EGR soğutucusu valfi
*Emisyon
sistemlerindeki aktörler (örneğin SCR sisteminde adblue dozaj valfi) (Bkz: Tüm Aktivatörler ve Açıklamaları)
Bir
dizel motorda bulunan sensörler:
*Motor
krank devir sensörü
*Eksantrik
mili konum sensörü
*Yakıt
basınç sensörü (rail basınç sensörü) (rail borusunda)
*Hava
kütle ölçer (MAF Sensörü)
*Soğutma
suyu sıcaklık sensörü
*Fren
pedalı konum sensörü (fren müşürü)
*Debriyaj
pedalı konum sensörü (debriyaj müşürü)
*Rölanti
şalteri
*Emilen
hava sıcaklık sensörü
*Turbo
basınç sensörü
*Yakıt
sıcaklık sensörü
*Yağ
seviye ve sıcaklık sensörü
*EGR valfi
konum sensörü
*Egzoz
gazı sıcaklık sensörü
*Oksijen
sensörü
*NOx
sensörü (Bkz: Tüm Sensörler ve Açıklamaları)
Detaylı bilgi için dizel motorlar hakkında bu bölümleri okuyunuz: Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
Ana konu: (Bkz: Motor Arıza Lambası Neden Yanar?)
Ana konu: (Bkz: Motor Arıza Lambası Neden Yanar?)
Yorumlar
Yorum Gönder