SCR Sistemi Nedir? Nasıl Çalışır? Seçici Katalitik İndirgeme

SCR: Egzoz gazındaki zararlı Azotoksitleri (NOx); zararsız olan Azot (N) ve Suya (H2O) dönüştüren sistemdir. Volkswagen Blue TDI - Bluemotion, Mercedes BlueTec, Peugeot-Citroen BlueHDI, scr adblue sistemine sahip araç tipleridir.
Egzoz hattının tümünde emisyon azaltıcı sistemler şunlardır:
*SCR katalizörü + Adblue Enjektörü
SCR Azot Oksit (NOx) İndirgeme Sisteminin Temel Parçaları Şunlardır:
*SCR kumanda kutusu (SCR ECU)
*Adblue deposu ve besleme hattı
*Adblue pompa modülü
*Adblue ısıtıcısı

Scr-Adblue Sisteminin Çalışma Prensibi

Katkı maddesi (Adblue) kullanılır. Azot oksit katalizörü yoktur. SCR katalizörü vardır. Sistem bakım gerektirir.  SCR sistemi 200 – 600 derece sıcaklıkta çalışır. SCR katalizöründe bulunan scr katalizörü sıcaklık sensöründen gelen sinyale göre, ECU sistemi çalıştırır. Adblue sıvısı adblue deposunda depolanır.
Depoda bulunan elektrik pompa ile sıvı, 5 bar basınçla adblue enjektörüne gönderilir. ECU kumandasındaki enjektör (adblue dozajlama valfi), adblue sıvısını egzoz borusunun içerisine püskürtür.
  


Henüz scr katalizörüne girmeden önce, sıcak egzoz gazında “hidroliz” reaksiyonu gerçekleşir, adblue içindeki üre ve su, amonyak ve karbondioksite dönüşür. Bu şekilde SCR katalizörüne giren amonyak burada depolanır. Egzoz gazıyla gelen azot oksitler (NOx), SCR katalizörünün içinde amonyak ile reaksiyona girerek, Azot (N2) ve Su buharına (H2O) dönüşür ve egzoz borusundan atmosfere atılır. SCR sisteminin çalışması, azot oksit sensörleriyle kontrol edilir.
Redüksiyon katalizatörü, ortalama 200 ºC sıcaklıkta çalışır. Redüksiyon katalizatörü öncesi egzoz sıcaklığını, egzoz sıcaklık sensörü ECU’ye iletir. Düşük egzoz gazı sıcaklığı ve rölantide, AdBlue sıvısı enjeksiyonu kesilir.

Püskürtülen Üre, Amonyak’ a dönüşür.
Amonyak, Nitrik oksitlerle (azot oksitlerle) (NOx) tepkimeye girerek, Azot ve Suya dönüşür.
Sonuç olarak egzozda; Su, Azot, Karbondioksit ve Oksijen kalır, bu zehirsiz gazlar atmosfere salınır.



SCR sistemi şu şartlarda çalışmaz:
*Yeterli adblue sıvısı olmadığında.
*Depodaki adblue sıvısı yeterli sıcaklıkta olmadığında.
*Rölanti devrinde.
*Düşük egzoz gazı sıcaklığında (SCR katalizörünün sıcaklığının 200 derecenin altında olması durumunda).


SCR SİSTEMİNDEKİ PARÇALAR VE GÖREVLERİ

AdBlue Enjektörü  (Adblue dozaj valfi): Motor kontrol ünitesinin kumandasıyla, gerekli dozajlamayı yaparak sıvıyı püskürtür. (Bkz: Adblue Dozaj Valfi-Enjektörü)
Karıştırıcı: Püskürtülen kısımda borunun içinde kanatçıklı bir “karıştırıcı” plaka vardır, bu karıştırıcı sayesinde adblue sıvısı egzoz gazıyla karışır (ne kadar iyi karışırsa katalizörün verimi o kadar iyi olur).Püskürtülen sıvı için çarpma yüzeyi oluşturarak, sıvının hızla buharlaşmasını sağlar. Ayrıca kanatçıklarının şekliyle, sıvının eşit olarak daha iyi karışmasını sağlar.
SCR kumanda kutusu (SCR ECU): SCR sistemini, Motor ECU’süyle beraber yönetir. SCR kumanda ünitesiyle, motor kontrol ünitesi birbirine CAN BUS hattıyla bağlıdır. SCR ECU, Adblue enjektörünü (dozaj valfini) ve adblue ısıtıcısını kumanda eder.
SCR katalizörü: Azot oksitleri indirgeyerek zararsız hale getirir. (Bkz: SCR Katalizörü)
Adblue deposu: Adblue sıvısının depolandığı kompozit-plastik kaptır.
Adblue Sıvısı: (Bkz: Adblue Sıvısı)
Besleme hattı: Depo ile enjektör arasındaki hattır.
Adblue pompa modülü: Sıvıyı depodan enjektöre yaklaşık 5 bar basınçla pompalar.
Adblue ısıtıcısı: Adblue sıvısı -11 derece donduğu için, SCR kumanda modülü tarafından devreye alınarak ısıtılır.
Adblue Deposu Seviye Sensörü: Depodaki adblue seviyesini algılar ve SCR ECU’süne iletir.
Adblue Sıcaklık Sensörü: Depoda bulunur, adblue sıvısının sıcaklığını algılar ve SCR ECU’ye iletir. Sıcaklık -7 derecenin altına indiğinde, ısıtıcı devreye sokulur.
Adblue Basınç Sensörü: Adblue enjektörüne gönderilen sıvının basıncını algılayarak, SCR ECU’süne gönderir. Bu veriye göre Adblue pompasının gücü düzenlenir.
SCR Katalizörü Sıcaklık Sensörü: SCR katalizörünün sıcaklığını algılayarak ECU’ye iletir. SCR katalizörü 200 ile 600 derece aralığında çalışabilir. Bu sıcaklık değeri sensör tarafından ECU’ye iletilir, sadece sıcaklık yeterli seviyeye geldiği zaman adblue enjeksiyonu yapılır.
Egzoz Gazı Basınç Farkı Sensörü: Bu sensör, dizel partikül filtresinin (DPF) giriş ve çıkışındaki egzoz gazı basıncını ölçerek, basınç farkını ECU’ye iletir. Basınç farkı sayesinde,  dizel partikül filtresinin kurum partikülleriyle doluluk oranı hesaplanır.
Egzoz Gazı (DPF) Sıcaklık Sensörü: Bu sensör, dizel partikül filtresinin (DPF) bulunur ve partikül filtresindeki sıcaklığı ECU’ye iletir. Bu sensör sayesinde, DPF’nin rejenerasyonu sırasındaki sıcaklık bilgisi takip edilir ve DPF rejenerasyonu ECU tarafından yönetilir.
NOx Sensörü (Azot Oksit Sensörü): (Bkz: NOx Sensörü)

Yorumlar