NOx Sensörü Nedir? Ne İşe Yarar? Azot Oksit Sensörü

OBD (On board diagnostic: araç üstünde arıza teşhisi) protokolü kapsamında, SCR sisteminin çalışmasını denetlemek amacıyla NOx sensörleri kullanılır. NOx sensörü, scr katalizörünün çalışma verimini (etkinliğini) denetler. Sistemin çalışma etkinliği belirli bir değerin altına düşerse, arıza lambası yanar, egzoz scr sistemi arıza lambası yanar, OBD sisteminde bir arıza kodu hafızaya kaydedilir.
NOx sensörünün elektrik sinyali mikroamper seviyesinde çok düşük değerlerde olduğu için, uzun kablo hattıyla ECU’ye gönderilemez, bu durumda sinyal bozulur. Bu sebeple, NOx sensörüyle birlikte, yakınında bir NOx Sensörü kontrol ünitesi bulunur ve sinyal buraya aktarılır, sinyaller burada değerlendirilir ve daha sonra Motor ECU’süne iletilir. Değişim durumunda Sensör ve sensor ECU’sü birlikte değiştirilmelidir.
Azot oksit sensörleri iki adettir. İlki, SCR katalizöründen önce, DPF’den sonraki konumda bulunur. İkincisiyse, SCR katalizöründen sonra bulunur.
İlk azot oksit sensörü, SCR katalizörüne giren azot oksit miktarını algılar ve ECU’ye iletir. Bu, henüz seçici katalitik indirgemeye sokulmamış azot oksit (NOX) miktarıdır. Egzoz gazındaki NOx miktarına göre, püskürtülecek adblue miktarı ECU tarafından ayarlanır.
İkinci azot oksit sensörü, SCR katalizörünün çıkışında bulunur. Seçici katalitik indirgeme (SCR) işleminden sonra, yani azot okstiler (NOx) azaltıldıktan sonra, egzoz gazındaki NOx miktarını algılar ve ECU’ye iletir. Böylece ECU, NOx emisyonunun yeterince azaltılıp azaltılmadığını denetler ve gerektiğinde adblue miktarını tekrar uyarlar.
NOx sensörünün yapısı, geniş bantlı oksijen sensörünün yapısına benzer şekildedir. NOx sensörünün yapısında: iki bölme, iki difüzyon hücresi (pompa hücresi), çok sayıda elektrot bulunur. Ayrıca NOx sensöründe de bir sensör ısıtıcısı bulunmaktadır. Sensör elemanı, zirkonyum dioksittir.
Ana konu: (Bkz: SCR Sistemi

Yorumlar