Adblue Nedir Ne İşe Yarar? SCR Adblue Sıvısı Özellikleri

Adblue sıvısı, SCR sisteminde kullanılan katkı maddesidir (indirgeme maddesidir). Azot oksit (NOx) emisyonlarının azaltılması amacıyla kullanılır. Adblue sıvısından elde edilen amonyak sayesinde, Azot oksitleri (NOx), azot ve su buharına dönüştürülür. Adblue sıvısı egzoz borusunun içine püskürtüldükten sonra, önce hidroliz sonra indirgeme reaksiyonu gerçekleşir ve azot oksitler indirgenir (redüksiyon meydana gelir).
Adblue maddesi, adblue deposunda depolanır, bir elektrikli pompayla adblue enjektörüne gönderilir. Adblue enjektörü egzoz borusu üzerinde bulunur ve SCR kontrol modülü tarafından kumanda edilir. Enjektör, adblue sıvısını egzoz borusunun içine, akan egzoz egzoz gazının içerisine püskürtür.


Bir üre + su çözeltisi olan adblue sıvısından, scr sisteminde amonyak elde edilir ve amonyak sayesinde azot oksitler indirgenir. Amonyak maddesi kötü bir kokuya sahiptir ve aşındırıcı etkisiyle cilde zarar verir.
  
Sıcak egzoz gazının içine adblue püskürtülmesiyle, hidroliz adı verilen bir kimyasal reaksiyon başlar. Yüksek sıcaklık içerisinde adblue sıvısı buharlaşır ve kimyasal reaksiyon sonucu:
Adblue  --> Amonyak ve karbondioksite dönüşür.
Yani H2O + (CO(NH2)2) --> (NH3) ve (CO2) dönüşür.
Adblue enjektörüyle, SCR katalizörü arasında egzoz boru hattında belirli bir mesafe (hidroliz mesafesi) vardır, böylece amonyak oluşunu için yeterli zaman kazanılmış olur.
Egzoz borusunda oluşan amonyak ve karbon dioksit, SCR katalizörüne gelir. Amonyak, SCR katalizöründe depolanır ve azot oksitlerin indirgenmesi için kullanılır. Karbon dioksit ise yoluna devam eder ve egzozdan atmosfere salınır.
 
Adblue Sıvısının Özellikleri:
*Adblue, suda çözünmüş üredir. Adblue üre ve su karışımıdır. Karışımın %32’si üre, geri kalanıysa sudur.
*Adblue sentetik olarak üretilir, zehirsiz ve zehirsizdir.
*Cilt ve göze direkt temas edilmemelidir, tahriş edebilir.
*Eksi 11 derecede donar, bu sebeple depoda bir adblue ısıtıcısı vardır.
*Kendiliğinden yanıcı özelliği yoktur. Tehlikesizce ayrı bir depoda depolanır.
*Adblue zamanla bozulur, bu sebeple son kullanma tarihine dikkat edilmelidir.
*Döküldüğünde koku oluşturur, aracın kaportasına dökülürse boyaya zarar verebilir.
*Adblue sıvısı, servislerde belirli aralıklarla doldurulur. Sıvı seviyesi gösterge panelinde gösterilir, azaldığında sürücüye uyarı gösterilir.
*70 – 80 derece sıcaklıktan sonra adblue dağılır ve amonyak oluşur, bu da kötü kokuya sebep olur.
*Adblue içindeki yabancı maddeler ve bakteriler, sıvının kullanılamamasına sebep olur.

Adblue Kullanımında Dikkat Edilecek Hususlar:
*Üretici tarafından önerilen, standartları karşılayan orijinal adblue sıvısı kullanılmalıdır.
*Boşaltılan adblue tekrar kullanılmamalıdır, kirlenmiş olabilir.
*Adblue sıvısı gözleri, cildi, solunum yollarını tahriş edebilir, bunlara  zarar verebilir. Cilde tema ettiğinde bol suyla yıkanmalıdır.
*Gerekli durumlarda hastaneye başvurulmalıdır.
 Ana konu: (Bkz: SCR Sistemi)

Yorumlar