Azot Oksit Nedir? NOx Formülü Özellikleri Zararları - NOx Azaltıcı Sistemler

AZOT OKSİT EMİSYONU VE AZOT OKSİT AZALTICI SİSTEMLER
Azot oksitlere; nitrojen oksitler veya nitrik oksitler de denmektedir. Azot ile birleşen oksijen sayısı farklı farklı olabildiğinden ve hepsinin kimyasal ismi de farklı olduğundan, genelleme amacıyla “azot oksitler (NOx)” ifadesi kullanılır. İnsanın soluduğu çevre havasının %78’i azottan (N2) meydana gelir. %21’i oksijen (O2) ve %1’i diğer gazlar. Azot (N2); renksiz, kokusuz, zehirsiz bir gazdır. Motorda emme manifoldundan emilen havayla birlikte yanma odasına giren azotun büyük bir kısmı, egzoz gazından aynen çıkar. Az bir kısmı ise Oksijen ile reaksiyona girerek Azotoksitlerin (NOx) oluşmasına sebep olur. Azot oksit gazları insan sağlığına zararlıdır ve asit yağmurlarına sebep olur.


Yakıtın motorda yanması sırasında oluşan yüksek sıcaklık ve basınç, havadaki oksijen (O) ile Azotun (N) reaksiyona girmesini sağlar, bunun sonucunda Azot monoksit (NO) ve Azot dioksit (NO2) meydana gelir. Sıcaklık ve basınç arttıkça ve silindirlere giren havanın (oksijen) miktarı arttıkça (karışım fakirleştikçe), egzoz gazındaki azot oksitlerin (NOx) miktarı da artar.
Motorlardaki yakıt tüketimini azaltmak amacıyla, daha fakir karışımla çalışan motorların kullanılması (katmanlı karışım-direkt enjeksiyon), Azot oksit (NOx) emisyonlarının artmasına sebep olmuştur. Bu sebeple ilave azot oksit azaltıcı sistemler konulmuştur (Örneğin, EGR Sistemi, SCR Sistemi)
 
Azot oksit (NOx) emisyonlarına, Avrupa emisyon normlarına göre sınırlandırma getirilmiştir.
Azot oksit (NOx) emisyon sınırları şöyledir:
Euro 4:  0,25 gram/km
Euro 5: 0,18 gram/km
Euro 6: 0,08 gram/km 



NO (AZOTMONOKSİT): Yanma sırasında oluşan azo toksitlerin çoğu azot monoksittir (NO). Az bir kısmı ise azot dioksittir (NO2). Azot monoksit, havadaki oksjen ve azotun kimyasal reaksiyona girmesi sonucu oluşur. Azot monoksit, oksidasyon katalizöründe yanarak azot dioksite (NO2) dönüşür. Dizel partikül filtresinde sürekli rejenerasyon sırasında, partikülleri yakmak için gerekli oksijen azot dioksitin (NO2) yanarak azot monoksite (NO) dönüşmesi sırasında oluşan oksijenden karşılanır. Azot monoksit, azot dioksite göre daha az zehirli bir gazdır.
AZOTDİOKSİT (NO2): Azot ve oksijenin yanma odasında reaksiyona girmesiyle, az bir miktar NO2 azot dioksit oluşur. Azot dioksit oldukça zehirli bir gazdır ve baş ağrısı, baş dönmesi, akciğer iltihabı gibi sağlık sorunlarına sebep olur. 


AZOT OKSİT (NOx) AZALTICI SİSTEMLER
Giderek sıkılaşan egzoz emisyon yasaları (euro emisyon normları) sebebiyle, otomobil üreticileri, çevreye daha az miktarda zararlı salan araçlar üretmek zorunda kalmıştır. Bu zararlı emisyonların başında azot oksitleri (NOx) gelmektedir. Otomobil üreticileri, azot oksit indirgeme sistemi (SCR Sistemi) ile donattıkları araçlarına genellikle “blue-mavi” terimi içeren isimlendirmeler yaparak, araçların temiz emisyonlarına vurgu yapmışlardır. Örneğin: volkswagen Blue TDI - Bluemotion, Mercedes BlueTec, Peugeot-Citroen BlueHDI gibi.
Azot oksit (NOx) emisyonlarına, Avrupa emisyon normlarına göre sınırlandırma getirilmiştir.

Azot oksit (NOx) emisyonunun egzoz hattında azaltılması için iki yöntemden biri kullanılır:
*Katkı Maddesi Olmayan Azot Oksit İndirgeme Sistemi: Azot Oksit Depolamalı Katalizör (Katkı (adblue) maddesi yok, SCR katalizörü var) (Bakım gerektirmez) (Örneğin BlueTec-1)
*Katkı Maddeli (Adblue) Azot Oksit İndirgeme Sistemi: (SCR Sistemi) (Katkı maddesi (Adblue) var. Azot oksit katalizörü yok. SCR katalizörü var). (Bakım gerektirir. Örneğin BlueTec-2) 
Ana konu (Bkz: Egzoz Emisyon Sistemi)

Yorumlar