Azot oksit
kaplamalı katalizörün görevi, azot dioksiti (NO2) depolamaktır. Yapısı, tıpkı
oksidasyon katalizörü gibidir.
İçerisinde seramik bir yapı vardır, seramik yapının içinde yüzlerce ince
kanal bulunur. Kanalların yüzeyleri katalizör malzemeler (soy metaller) ile
kaplıdır, bunlar platin, paladyum, radyum’dur. Farklı olarak bu kaplamada
“baryum oksit” de bulunur.
Baryum
oksit, azot dioksitin (NO2) depolanmasını sağlar. Baryum oksit ile azot
dioksitin reaksiyona girmesi sonucu, Baryum nitrat oluşur ve bu şekilde azot
dioksit depolanır. Baryum oksit sadece Azot dioksit ile reaksiyona girebilir,
bu sebeple egzoz gazıyla gelen Azot monoksitin (NO) önce oksitlenerek azot
dioksite (NO2) dönüşmesi gerekir.
Azot oksit
katalizörü, azot dioksiti depolama görevini en verimli şekilde 200 ile 400 oC
derece sıcaklık arasında yerine getirir. Katalizörün üzerinde bir sıcaklık
sensörü bulunur ve sıcaklık sürekli izlenir.
Azot oksit
katalizörünün giriş ve çıkışında birer
tane geniş bantlı oksijen sensörü bulunur. Egzoz gazındaki oksijen miktarını
ölçerler. Giriş ve çıkıştaki oksijen miktarı
farkının bilinmesiyle rejenerasyon yönetilir.
Azot
oksit, baryum oksitle reaksiyona girip, baryum nitrat olarak depolandıkça, azot
oksit depolamalı katalizörün kapasitesi giderek azalır. Bu sebeple katalizörün
rejenerasyon yapması gerekir.
Rejenerasyon
işlemi sırasında, motordaki hava yakıt karışımı zenginleştirilir, ozaman
egzozdaki karbon monoksit (CO), hidrokarbon (HC) ve su buharu (H2O) miktarı
artar. Bunlar, azot oksiti baryum nitrattan çözer, ayrıştırır. Devamında azot
dioksit (NO2) zararsız hale dönüştürülmelidir, bunun için Azot (N) ve Oksijene
(O) indirgenmelidir.
Zenginleştirilmiş
hava yakıt karışımı sonucu egzoz artan CO, HC ve H2O Emisyonları, Azot
dioksitin zararsız hale dönüştürülmesinde kullanılır.
Bu durumda
gerçekleşen reaksiyonlar şöyledir:
Azot
dioksit (NO2) --> Azota (N2)
Karbon
monoksit (CO) --> Karbon dioksite (CO2)
Hidrokarbonlar
(HC) --> Suya (H2O) ve Karbon dioksite (CO2) dönüşür. Azot, karbon dioksit
ve su zararsız (zehirsiz) maddelerdir ve egzozdan dışarı atılır.
Reaksiyonlar
sırasında oluşan az miktarda amonyak (NH3), daha sonra SCR katalizöründe
kullanılır.
Dizel
araçlarda yakıt içinde bulunan kükürt (S)
sebebiyle, yanma sonucu egzoz gazında kükürt oksitler (SOx) meydana gelir. Azot oksit depolamalı
katalizörün içinde kükürt ürünleri baryum sülfat olarak depolanır. Baryum
sülfat, zamanla katalizörün kapasitesini azaltır. Bu durumda baryum sülfatın
parçalanması gerekir ve özel bir rejenerasyon işlemi yapılır. Sistemin zarar
görmemesi için, kükürt (S) miktarı çok az olan dizel yakıtı kullanılmalıdır.
Üst konu: (Bkz: Katkı Maddesiz Azot Oksit (NOx) İndirgeme SCR Sistemi)
Ana konu: (Bkz: AZOT OKSİT EMİSYONU VE AZOT OKSİT AZALTICI SİSTEMLER)
Üst konu: (Bkz: Katkı Maddesiz Azot Oksit (NOx) İndirgeme SCR Sistemi)
Ana konu: (Bkz: AZOT OKSİT EMİSYONU VE AZOT OKSİT AZALTICI SİSTEMLER)
Yorumlar
Yorum Gönder