Common rail, “ortak yakıt yolu” demektir. Common rail yakıt sistemi, tüm enjektörlerin bir tek ortak yakıt yolundan (rail borusundan) yüksek basınçlı yakıtı aldığı ve elektronik olarak kumanda edilerek, yakıtı silindirlerin içine püskürttüğü dizel yakıt sistemidir. Günümüzde binek ve hafif ticari araçların tamamına yakını ve bazı kamyon ve otobüsler common rail dizel yakıt sistemini kullanır. Bunlar; Volkswagen-audi:TDI, Renault-Nissan dCI, Fiat:Multijet, Citroen-Peugeout: HDI, Toyota:D-4D, Mercedes CDI vb..
Dizel motorlar aşırı fakir karışımla çalışırlar, motor torku havanın dozajlanmasıyla değil; yakıtın dozajlanmasıyla kontrol edilir. Tork talebi, sürücü tarafından gaz pedalına basılarak motor kontrol ünitesine (ECU) iletilir. ECU, bu talebi temel alarak yakıt enjeksiyon miktarını değiştirir (ayarlar). Motor torkunu püskürtülen yakıtın miktarı belirler (hava beslemesi (turbo) ile birlikte). Püskürtülen yakıtın miktarı, yakıt basıncı ve enjektörlerin püskürtme sürelerine bağlı olarak değişir. ECU, motoru (torku) kumanda etmek için enjektörlerin püskürtme sürelerini değiştirir. Örneğin gaz pedalına az basıldığında püskürtme süresi örneğin 2 milisaniye; daha çok basıldığında 6 milisaniye olur. ECU, enjeksiyonu “yanma sırasına” göre örneğin 1-3-4-2 şeklinde gerçekleştirir.
Common rail
yakıt sisteminde yakıt basıncı 1200 – 1800 – 2500 bara kadar çıkmaktadır. Dizel
bir binek otomobilin rölanti yakıt basıncı yaklaşık 400 bar’dır. Bir dizel
motorun çalışması (ECU’nün enjeksiyon izni vermesi) için yaklaşık 200-300
bar’lık yakıt basıncı olması gerekir. Yakıt basıncı belirli bir değerin altına
düşerse (örn: 130 bar), ECU yakıt
püskürtülmesini durdurur. Örneğin 1450 bar’lık basınç, bir otomobilin
tüm ağırlığının 1cm2 alana etki etmesi gibidir.
Common rail direkt yakıt enjeksiyon
sisteminde motor verimi yaklaşık %45’dir. Silindir içerisinde oluşturulan ısı
enerjisinin %45’i, hareket enerjisine dönüşür. Böylece daha ekonomik ve çevreci
bir motor mümkün olmuştur.
Euro egzoz emisyon normlarını (Euro 1-2-3-4-5-6) karşılayabilmektedir. Ön püskürtme sayesinde motor daha az gürültülü ve daha az titreşimli çalışır. Motor elektronik olarak yönetilir, düzensiz motor çalışması engellenir ve motorun daha uzun ömürlü olması sağlanır. Common rail yakıt sistemi karmaşık olmayan bir yapıdadır ve daha az parçaya sahiptir; böylece sistemin ömrü uzundur ve arıza olasılığı azaltılmıştır. Elektronik olarak kumanda edilen sistemde, OBD (araç üzerinde arıza teşhisi) sistemi sayesinde arızalar kolayca ve doğru şekilde teşhis edilip giderilebilir.
Euro egzoz emisyon normlarını (Euro 1-2-3-4-5-6) karşılayabilmektedir. Ön püskürtme sayesinde motor daha az gürültülü ve daha az titreşimli çalışır. Motor elektronik olarak yönetilir, düzensiz motor çalışması engellenir ve motorun daha uzun ömürlü olması sağlanır. Common rail yakıt sistemi karmaşık olmayan bir yapıdadır ve daha az parçaya sahiptir; böylece sistemin ömrü uzundur ve arıza olasılığı azaltılmıştır. Elektronik olarak kumanda edilen sistemde, OBD (araç üzerinde arıza teşhisi) sistemi sayesinde arızalar kolayca ve doğru şekilde teşhis edilip giderilebilir.
Motor yakıt enjeksiyon yönetiminin elektronik olarak (ECU)
yapılması, turbo şarj hava beslemesinin (basıncı waste gate veya değişken
geometrili kanatçık (VGT) sistemleriyle) elektronik (ECU) olarak yönetilip
basıncın ayarlanması; daha düşük motor devirlerinde daha yüksek tork elde edilmesini sağlar.
Egzoz emsiyon sisteminde; EGR, Oksidasyon katalizörü (katalitik konvertör), dizel partikül
filtresi (DPF), SCR (Seçici katalitil indirgeme sistemi – Adblue) gibi sistemlerin
kullanılmasıyla, dizel motorlar daha çevreci bir hale gelmiştir.
Common rail yakıt sistemlerinde, iş
zamanında enjektörler elektronik olarak kumanda edildiğinden, enjektörün birden
çok kez püskürtme yapabilmesi sağlanabilmiştir (4-5-6 kez püskürtme yapabilir).
Common rail yakıt sisteminde
enjektörlerin püskürtme zamanlaması ve püskürtme süreleri, elektronik olarak
ECU tarafından yönetilir. Bu sayede enjeksiyonun zamanlaması öne alınabilir
veya geciktirilebilir. Enjeksiyona avans (püskürtme avansı) verilerek, tutuşma
gecikmesi sebebiyle meydana gelebilecek güç kaybı önlenir ve yanma sonucun
oluşan basıncın en doğru zamanda pistona etki etmesi sağlanır. Motor yükü
arttıkça (gaz pedalına daha fazla basıldıkça) enjeksiyon (yakıt püskürtme)
süresi artar. Motor devri arttıkça, enjeksiyon (püskürtme) avansı arttırılır.
Motor gücü, püskürtülen yakıtın miktarıyla belirlenir,
püskürtülen yakıtın miktarıysa, gaz pedalına basma miktarına göre değişir.
Enjeksiyonun (püskürtmenin) süresi, önemli ölçüde motor
yüküne göre belirlenir.
Enjeksiyonun (püskürtmenin) zamanlaması (enjeksiyon
avansı), önemli ölçüde motor devrine göre belirlenir. (Diğer motor
parametreleri; motor su sıcaklığı, turbo basıncı, yakıt basıncı, yakıt
sıcaklığı, emilen hava sıcaklığı, atmosfer basıncı vb. düzeltici değer olarak
kullanılır.)
Ayrıca egzoz emisyonlarını iyileştirmek amacıyla, ana
enjeksiyondan sonra “ard enjeksiyon” da
yapılabilir.
COMMON RAIL YAKIT SİSTEMİNDEKİ YAKIT HATLARI
Common rail yakıt sisteminde, yakıtın depodan emilerek
enjektörden püskürtülmesi arasında aşağıdaki yakıt hatları bulunur:
*Alçak
Basınç Hattı (Yakıt Emiş Hattı)
*Yüksek Basınç Hattı
*Yakıt Geri Dönüş Hattı
Alçak Basınç Hattı (Yakıt Emiş Hattı)
Yakıtın depodan emilerek yüksek basınç pompasına ulaşmasını sağlayan hattır. Depo, yakıt filtresi, yakıt hortumları, elektrikli yakıt pompası (bazı sistemlerde), yakıt ısıtıcısı (bazı sistemlerde) bu hat üzerinde bulunur.
Yüksek Basınç Hattı
Yakıtın yüksek basınç kazandırıldığı ve enjektörler tarafından silindir içine püskürtüldüğü hattır. Yüksek yakıt pompası, yüksek basınç boruları, enjektörler bu hat üzerinde bulunur.
Yakıt Geri Dönüş Hattı
Yüksek basınç hattında, pompa ve enjektörde artan yakıt, geri dönüş hattından depoya döner. Enjektör geri dönüş hortumları, pompa geri dönüş hortumları, yakıt soğutucusu (bazı sistemlerde) bu hat üzerinde bulunur. Enjektörlere gönderilen yüksek basınçlı yakıtın büyük bir kısmı (%80’i) püskürtülmez
ve tekrar geri dönüş hattından depoya döner. Geri dönüş hattında yakıt basıncı
düşük olduğundan bu kısımda hortumlar kullanılır. Geri dönüş hattı direkt depo
yerine, yüksek basınç pompasındaki basınç kontrol valfindeki hatla birleşerek
buradan depoya geri dönüş yapar. Sistemde dolaşan ve depoya geri dönen yakıt, sistemin
soğutulması ve yağlanmasını sağlar. Bazı sistemlerde “yakıt ön ısıtma sistemi”,
çok soğuk havalarda geri dönen yakıtın sıcaklığı; gönderilen yakıtın ısıtılması
için de kullanılır.
Bazı sistemlerde geri dönüş hattında bir yakıt soğutucusu
(serpantin) bulunur.
Common rail yakıt
enjeksiyon sisteminin yönetilmesinde kullanılan elemanlar temel olarak
sınıflandırıldığında:
Ben eski nesil diesel'ciyim.Şimdi yeni bir işe başlıyorum.
YanıtlaSilYeni nesil Common Rail sistemler her araçta var.
Benim için çok faydalı oldu.
Teşekkür ederim.Işığınız sönmesin.
Sevgi ve saygılarımla
Her kelimesi özenle seçilmiş, bu derece motor çalışma sisteminin her detayını anlatan bir site daha görmedim. Emeği geçenlerden Allah razı olsun. Çok ama çok teşekkürler.
YanıtlaSilElinize,Dilinize ,yüreğinize sağlık.Sorularımız olursa sorabilirmiyiz
YanıtlaSilTabi ki
Sil