OBD nedir? EOBD nedir?
Araçlardan salınan zararlı egzoz emisyonlarını azaltmak için
oluşturulan yasalar sonucunda, motorlu araçlar için Amerika’da OBD I ve OBD II
(On-board diagnose); Avrupa ülkelerinde ise EOBD (Euro On-board Diagnose)
standartları uygulanmaya başlanmıştır.
OBD: On-board diagnose : Göstergeden arıza teşhisi anlamına
gelir. Bunun Avrupa birliğinde uygulanan versiyonuna EOBD denir.
OBD ve EOBD standartlarının temel amacı, öncelikle ve
özellikle, araçtaki egzoz emisyonlarının yükselmesine sebep olan arızaların,
çok hızlı bir şekilde belirlenmesi-teşhis edilmesi ve bundan sürücünün hemen
haberdar edilmesidir. Bu amaçla
geliştirilen obd ve eobd standardıyla, araç üzerindeki tüm donanımın elektronik
olarak kontrol edilmesi, arızaların anlık olarak teşhis edilmesi, arıza
hafızasına kayıt edilmesi ve istenen anda arızaların okunması mümkün olmuştur. Motorda bir arıza oluştuğunda eobd arıza lambasını yakar.
Bu standartların oluşturulmasının temelinde, zararlı egzoz
emisyonlarının azaltılması için ülkeler tarafından çıkarılan yasal düzenlemeler
ve limit değerler vardır.
OBD-I VE OBD-II
Amerika’da trafiğe çıkan tüm araçlarda 1991 yılından
itibaren OBD I (OBD-1) standardı ,
1996’dan itibaren benzinlilerde, 1997’den itibaren ise
dizellerde OBD II (OBD-2) standardı zorunlu hale geldi. OBD II, OBD I’den sonraki
yeni nesil standarttır.
EOBD
Amerika’daki OBD-II’nin
Avrupa’daki karşılığı EOBD’dir. Avrupa Birliği ülkelerinde trafiğe
çıkan,
Benzinli araçlar 2001 yılından itibaren, dizel binek araçlar
ise 2004 yılından itibaren EOBD standardını karşılamak zorundadır.
EOBD standartlarıyla, araçların tüm elektronik donanımları
araç üzerinde kendiliğinden kontrol edilebilir (ECU tarafından), arıza
durumları teşhis edilebilir, arıza hafızasına kaydedilebilir, sürücü, gösterge
ikaz lambası ile standart simgelerle uyarılabilir hale gelmiştir. Sürücünün
kolayca ulaşabileği bir noktada, diagnostik cihazı bağlanabilmesi için standart
EOBD soket çıkışı konulmuştur. Teknik serviste bir arayüz programı ve bir
standart EOBD soketli diagnos cihazıyla, araç üzerinde teşhis-arıza okuma-arıza
silme-parça tanıtma-arıza giderme-adaptasyon-parametre (gerçek değerler
okuma)-parça çalıştırma testi.. işlemleri yapılabilmektedir.
EOBD ile, otomotiv sektöründeki tüm araç üreticileri için,
diagnostik cihazıyla okunan hata kodları standardize edilmiştir. Böylece bir
hata kodunun anlamı tüm araçlarda aynı parçanın arızasını işaret etmektedir.
Arıca gösterge ikaz lambaları da tüm marka araçlar için standardize edilmiş ve
aynı anlama gelmektedir.
OBD Soketi Nerede?
OBD soketi, farklı marka ve modellerde değişik yerlerde bulunsa da en yaygın yerleri şöyledir:
*Sürücü tarafında, pedalların olduğu yere eğilip yukarı bakıldığında (ön göğüsün sol altı )
*Yolcu tarafında, zemine doğru eğilip yukarı bakıldığında (sağ ön göğsün altı)
*Vites kolunun ön tarafında, plastik panelin altına gizlenmiş, ya da küllüğün altında (Örneğin: clio 2).
OBD bağlantı soketi, genellikle sürücünün elinin altında, kolunu uzattığında ulaşabileceği bir yerdedir. Bu mantıkla yeri aranabilir.
EOBD’de arıza kodları SAE’ye (SAE (Society of Automotive
Engineers: Otomotiv Mühendisleri Odası)) göre standartlaştırılmıştır.
EOBD arıza kodunda her harf ve rakam bir tanımlanan
karşılığı vardır.5 haneden oluşur. Örneğin hata kodunun ilk harfi:
1.hane sistem türünü tanımlıyor:
P …. Güç-Tahrik
B…. Gövde
C…. Şasi - Yürüyen aksam
gibi.
2.hane norm kodunu tanımlıyor
3.hane hatanın oluştuğu sistemi tanımlıyor.
4.hane parçaları tanımlıyor
Örneğin: P0120 hata kodu:
P: Güç sisteminde hata
..1.. : 1 yakıt hava ölçümü hatası
20: parçanın kodu
P0120 hatası: Gaz kelebeği pozisyon sensörü hatası anlamına
geliyor.
Arıza kodları hakkında daha fazla bilgi için (Bkz: Arıza Kodlarının Anlamları ve Okuma)
Ana konu: (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Arıza kodları hakkında daha fazla bilgi için (Bkz: Arıza Kodlarının Anlamları ve Okuma)
Ana konu: (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Yorumlar
Yorum Gönder