Arıza-Hata Kodlarının Okunması ve Yorumlanması (Hata Okuma - Yorumlama - Silme)
OBD (On-Board Diagnostic: Araçta kendi kendine arıza teşhisi) sistemine sahip araçlarda, bir arıza meydana geldiğinde bu arıza OBD sisteminde kayıt edilir. Arıza kaydı bir harf ve rakamlardan meydana gelen bir kod ile ifade edilir, buna arıza kodu (hata kodu) denir. Hata kodunun İngilizcesi “DTC: Diagnostic Trouble Code)” olarak ifade edilir. Motorlu araçta bir arıza-hata meydana geldiğinde, arıza sistemde kayıt altına alındığı gibi, gösterge panelinde de motor arıza lambası veya varsa sistemin kendine ait uyarı lambası yanacaktır.
Sarı renkli
motor arıza lambası “check engine” yüzlerce farklı sebep ve arızadan dolayı
yanabilir. Bu durumda arızanın teşhis
(diyagnoz) edilmesi gerekir, bunu için en kısa sürede araç yektin bir servise
götürülmelidir.. Arızanın teşhis edilmesi ve sonrasında onarım-değişim işlemine
geçilebilmesi için, aracın OBD sistemine bir diyagnostik test cihazı (arıza
teşhis cihazı) ile bağlanmak gerekir. Bağlantı, şoför mahallindeki OBD soketine
cihazın bağlanması ile gerçekleştirilirken, teşhis-onarım-değişim işlemleri
için; DİYAGNOSTİK TEKNİĞİ adımlarının uygulanması gerekir. (Bkz: OBD-EOBD Nedir?) Eğer motor
arıza lambası sürekli yanıp sönüyorsa, motorda ciddi bir arıza var demektir,
motor stop edilmeli ve en kısa sürede servise götürülmelidir.
Hata-arıza
kodları “OBD arıza kodu” veya “DTC kodu” şeklinde belirtilebilir,. OBD kodları bir harf ve 4
adet rakamdan meydana gelir. Örnek: P0010. OBD arıza kodları günümüzde en
yaygın ve geçerli yöntemdir. Bunun dışında aynı arızanın DTC kodu olarak farklı
rakamlarla ifade edilmiş versiyonları da vardır, bu kodların kullanımı yaygın
değildir. Örneğin P0010 OBD arıza koduyla ifade edilen “eksantrik mili
zamanlayıcı aktivatörü arızası”, DTC olarak 16394 koduyla ifade edilmektedir.
Burada yaygın olan OBD diyagnostik kodları temel alınarak konular
anlatılacaktır. (Bkz: Tüm Arıza Kodları Listesi)
Arıza teşhis cihazları temelde iki
çeşittir;
*Otomotiv
üreticisinin kendi orijinal arıza teşhis cihazları (yetkili servislerde
bulunur). Arıza en kesin ve en düşük hata payıyla teşhis edilebilir, tüm sistem
kontrolleri ve adaptasyon işlemleri detaylı yapılabilir.
*
Üniversal-Ortak Cihazlar; üçüncü taraf firmaların üretip piyasaya sürdükleri,
tüm markalara uyumlu arıza teşhis cihazları. Arıza kodları okunabilir fakat
detaylı arıza bilgisi vermez, arızanın çözülmesine dair yönergeleri sunamayabilir.
Arıza-Hata Kodu Nasıl Okunur? Nasıl Yorumlanır?
Arıza kodu
bir harf ve 4 haneli rakamdan
oluşmaktadır (örnek: P0010). Her
birinin anlamı vardır.
P0010 hata
kodu
P: İlk hane
0: İkinci
hane
0: Üçüncü
hane
1: Dördüncü
hane
0: Beşinci
hane
Hata Kodundaki İlk Hane (Harf Kısmı) (P0010)
İlk harf sistemi tanımlar: B, C, P, U
gibi harflerle başlar arıza kodu.
B: Body,
gövde, klima ve hava yastığı sistemleriyle ilgili arıza kodlarının başında
bulunur.
C: Chassis,
Şasi ve ABS sistemleriyle ilgili hata kodları, C harfiyle başlar.
P:
Powertrain; Güç (motor) ve aktarma organlarıyla ilgili arıza kodları P harfiyle
başlar. Teşhis cihazında genellikle P ile başlayan kodlar görülür.
U:
Gelecekteki sistemler veya Sistem ağı ile ilgili hata kodları.
Burada görüleceği
üzere tüm motor arıza kodları “P” ile başlamaktadır.
Hata Kodundaki İkinci Hane (Hata
Kodunun İlk Rakamı) (P0010)
Hata kodunda,
harften sonraki ilk rakam; hata kodunun generic (Jenerik-genel) bir hata kodu
mu? Yoksa otomotiv üreticisine has özel bir hata kodu mu olduğunu belirtir.
P0XXX şeklinde, 0 (sıfır) ile başlayan bir hata kodu (P0010 gibi), genel (jenerik) bir hata
kodudur ve tüm otomotiv markalarında ortaktır, aynı hatayı ifade eder. Arıza
kodunun anlamı markadan markaya değişmez. Her marka otomobil için bu arıza
ortaktır, ortak arıza koduyla belirtilir ve arızanın çözümü de aynıdır.
P1XXX şeklinde, 1 (bir) rakamıyla başlayan arıza kodu,
markaya özel, o otomotiv üreticisinin belirlemiş olduğu bir hata kodudur.
Dolayısıyla bu arıza kodunun anlamı markadan markaya değişir. Örneğin bu kod;
bir markada MAP sensörüarızaıs anlamına gelirken, diğer markada Oksijen sensörü
arızası anlamına gelebilir. Arıza kodu aynıdır fakat; arızanın anlamı, ilgili
parçası, arızanın çözümü farklıdır.
Özetle: 0
genel, 1 markaya özel. Araçta arıza kodları cihazla okunduğunda, kod P0 ile
başlıyorsa, arıza ve çözümü tüm markalarda ortaktır, fakat P1 ile başlıyorsa, o
markanın arıza kodu listesinden açıklamasına bakmak gerekir.
Hata Kodundaki Üçüncü Hane (Hata Kodunun
İkinci Rakamı) (P0010)
Arıza kodunda
üçüncü hane yani ikinci rakam, ilgili sistemi tanımlar:
Px1xx
Hava-yakıt ölçümüyle ilgili arıza
Px2xx Hava-yakıt
ölçümüyle ilgili arıza(enjektör arızaları)
Px3xx
Ateşleme Sistemiyle ilgili bir arıza (Tekleme vb.)
Px4xx Emisyon
kontrol sistemiyle ilgili arıza
Px5xx Motor
devri be rölanti düzenlemesi
Px6xx Bilgisayar
ve çıkış sinyalleri
Px7xx Aktarma
organları
Px8xx Aktarma
organları
Px9xx
Elektronik kontrol üniteleri, kontrol modülleri, giriş-çıkış sinyalleri
Hata Kodundaki Son İki Hane (Hata
Kodunun Son İki Rakamı) (P0010)
OBD hata
kodundaki son iki rakam, arızayı en detaylı olarak belirten kısımdır. Hata
kodunun bu kısmında ilgili donanım-parça net bir şekilde tanımlanmış olur.
Örneğin: P0300 hata kodu, motorda tekleme olduğun belirtir. P0301 1. Nolu
silindirde tekleme, P0302 2. Nolu silindirde tekleme, P0303 üçüncü silindirde,
P0304 dördüncü silindirde tekleme olduğunu göstermektedir.
Motor arıza
lambası yandığında – motor arızası yaşandığında, arızanın doğru teşhis
edilmesi, zaman ve para kaybının önüne geçecektir. Yanlış teşhis veya
bilinçsizce yoruma dayalı arıza teşhisi sebebiyle sağlam olan parçaların
değiştirilmesi, para-zaman kaybına sebep olabildiği gibi; mevcut arızanın
yanına yeni arızaların eklenmesine bile sebep olabilmektedir. Bu sebeple
diyagnostik tekniği doğru olarak uygulanmalıdır.
Emeğine sağlık. Diagnostik yazılarınızı özellikle çok yakından takip ediyorum. Teşekkürler
YanıtlaSilMerhaba,
SilDiyagnostik konularındaki yazıları takip için bu linki kullanabilirsiniz: http://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/search/label/Diyagnostik-Ar%C4%B1za%20Te%C5%9Fhisi
teşekkürler.
Merhaba yazılarınızı ilgi alanıma girdiği için hayranlıkla takip ediyorum. Her şey için teşekkürler.
YanıtlaSilBen aracımdaki arızayı tespit edebilmek için Google playstore dan indirdigim dtcfix uygulamasını kullanıyorum. Hem turkce olarak hata kodunun karşılığını gösteriyor hem de aracımdaki bütün hataları tespit edebiliyor, ayrıca hata kodunu silmeme de izin veriyor. Denemenizi tavsiye ederim. Yerli uygulamaya tam destek hep destek. ☺️
YanıtlaSilisvecten selamlar ve bu guzel paylasimlarinizdan dolayi tesekkur ederim
YanıtlaSilAracımda 5C10 diye arıza kodu veriyor, 2011 Duster araç ama bulamadım, nasıl bir yol izelemeliyim, teşekkürler
YanıtlaSilMercedes E 200 dizel aracım var P029900 arıza kodu veriyor sıkıntı ne olabilir
YanıtlaSil