Common Rail Yakıt Sistemi
Nedir?
Yakıt olarak mazot kullanan dizel motorlar, ağır ticari araçlar, hafif ticari araçlar, binek otomobiller, iş
makinaları ve gemi gibi taşıtlarda kullanılır. Günümüzde dizel binek otomobiller
ve hafif ticari araçların tümünde, common rail yakıt sistemi kullanılmaktadır.
Common Rail Çalışma Prensibi
Nedir?
Common rail dizel yakıt
sistemi; motor kontrol ünitesi yönetiminde, mazotun depodan bir besleme
pompasıyla emilmesi, yüksek basınç pompasıyla basıncının yükseltilmesi
(1600bar), rail borusunda kısa süreli depolanması ve enjektörlerle elektronik
olarak çok hassa şekilde yüksek basınçla yakıtın yanma odasına püskürtülmesi
prensibiyle çalışır.
Otomobil üreticileri dizel common
rail sistemlerine çeşitli isimler vermiştir, Volkswagen-audi:TDI,
Renault-Nissan DCI, Fiat:Multijet, Citroen-Peugeout: HDI, Toyota:D-4D gibi. (Bkz: Dizel Motorlar ve Dizel Araçlar) (Bkz: Turbo Şarj ve Turbo Motorlar)
COMMON
RAIL ENJEKSİYONLU DİZEL MOTOR YÖNETİMİ
Yeni nesil dizel yakıt
sistemlerini bir elektronik kontrol ünitesi yönetir. Görevi sadece dizel
yakıt-enjeksiyon sistemini yönetmek olan bu üniteye motor kontrol ünitesi veya
yakıt kontrol ünitesi denir. Motor kontrol ünitesi, çeşitleri
sensörlerden gelen sinyaller ve sürücünün talebini dikkate alarak, yakıt
miktarını ayarlar ve motor devrini düzenler.
Dizel yakıt sisteminde bulunan
sensörler: gaz pedalı konum sensörü, krank mili konum sensörü, eksantrik
mili konum sensörü, vuruntu sensörü, hava kütle ölçer (MAF – Debimetre), motor
soğutma suyu sıcaklık sensörü, turbo basınç sensörü, yakıt basınç sensörü (rail
borusunda), yakıt sıcaklık sensörü, gibi sensörlerdir.
Gaz pedalı konum sensöründen
gelen sinyalle, sürücünün gaz pedalına ne kadar bastığı yani ne kadar güç
istediği bilgisi kontrol ünitesine iletilir; diğer sensörlerden gelen
sinyalleri de dikkate alarak, kontrol ünitesi aktörleri (örn:enjektörleri)
yönetir ve enjektörlerin mazot püskürtme miktarlarını arttırır veya azaltır.
ECU bunu, enjektörlerin püskürtme sürelerini değiştirerek gerçekleştirir (3
milisaniye – 5 milisaniye gibi). (milisaniye=saniyenin binde biri).
Krank mili konum sensörü ve
eksantrik mili konum sensöründen gelen sinyallerle, hangi pistonun tam olarak
hangi konumda ve zamanda olduğu kesin olarak belirlenerek, enjektörlerin
püskürtme sıraları, püskürtme zamanlamaları ve püskürtme süreleri buna göre
belirlenir.
Örneğin mazot soğuk olduğunda
akıcılığı az olacağından, yakıt sıcaklık sensöründen gelen sinyale göre
enjektörlerin püskürtme süreleri ECU tarafından arttırılır. Motor soğukken yine
motor soğutma suyu sıcaklığı sensöründen gelen sinyalle, enjeksiyon süresi
arttırılır.
Örneğin motor bloğundaki vuruntu
sensöründen gelen bilgilere göre, ECU enjeksiyonun (veya ön enjeksiyonun)
başlama zamanlamasını en uygun olacak şekilde ayarlayabilir.
Ayrıca motor kontrol ünitesi,
sistemde bulunan sensörlerin çalışmalarını da denetler, bir arıza durumunda
gösterge panelinde arıza ikaz lambasını yakar. Arızanın niteliğine göre
enjeksiyonu - motorun çalışmasını (devrini) sınırlandırır.
Dizel yakıt sisteminde üç temel
devre vardır; alçak basınç devresi, yüksek basınç devresi ve geri dönüş devresi. Daha fazla bilgi için (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail)
Common rail
yakıt sisteminden beklentiler
*Yüksek yakıt püskürtme basıncı
*Püskürtme zamanlamasının süresinin kontrol edilebilmesi
*Birden çok kez (çoklu) püskürtme yapabilmesi. (Ön,
ana, ard püskürtme)
*Yakıt püskürtme zamanlaması, yakıt püskürtme miktarı ve turbo hava
basıncının tüm çalışma şartlarına uyarlanabilmesi.
*Motor yükünden bağımsız olarak rölanti devrinin kumanda edilmesi.
*EGR sistemi ile NOx oluşumunun sınırlandırılması.
*Tüm servis ömrü boyunca püskürtme zamanlaması ve miktarının standart
değerde tutulabilmesi, düşük sapma toleransı, sistemin kendi adaptasyonunu
yapabilmesi.
*ABS, ESP gibi sürüş kontrol sistemleriyle etkileşimli olarak çalışabilme.
*Araç üstünde arıza teşhisi (OBD) yapılabilmesi, arızaların detaylı şekilde
tespit edilebilmesi.
*Arıza oluştuğunda sistemin, hafızadaki yedek
değerlerle çalıştırılmaya devam edebilmesi.
Common Rail Yakıt Sisteminin
Avantajları Nelerdir?
*Sürekli hazır halde yeterli yakıt basıncı
*Daha yüksek yakıt basıncı ve daha iyi yakıt atomizasyonu
*Motor devir hızından bağımsız olarak yeterli yakıt basıncı
*Yanma zamanında birden çok kez yakıt püskürtülebilmesi
*Common rail enjeksiyon
sisteminde verim yaklaşık %45 ‘tir. Bu oldukça yüksek bir değerdir.*Yanma zamanında birden çok kez yakıt püskürtülebilmesi
*Yakıt yanma odasına kademeli
olarak (ön püskürtmeli) püskürtüldüğünden, common rail motorlar daha az
sarsıntılı daha az gürültülü bir motordur.
*Common rail sistemi, bir
elektronik kontrol ünitesi tarafından hassas olarak yönetilir ve arıza olması
durumunda, arızanın kendi kendine teşhisi (on-board diagnostic) mümkün olur,
sürücü arıza ikaz lambasıyla uyarılır.
*Daha az parçadan oluşan ve daha
az karmaşık yapıya sahip common rail sisteminde, arıza olasılığını
azaltılmıştır.
*Turbo şarj beslemesiyle
birlikte, oldukça yüksek motor gücü ve torku üretilmektedir.
*Common rail sisteminin yüksek
verimi sayesinde yakıt tüketimi azaltılmıştır.
*Egzoz emisyon değerleri daha
düşüktür, yanma verimi yüksek olduğundan, egzozdan daha az zararlı gazlar
salınmaktadır.
Common Rail Sisteminin
Dezavantajları Nelerdir?
biraz pahalı ve bakım-arıza
masrafları yüksektir, yedek parça fiyatları yüksektir, parçalarının tamiri
zordur, bir çok parçanın tamir edilmesi yetkili servirlerce yasaklanmıştır,
arıza durumunda yenisi ile değiştirilir.
Common rail yakıt sisteminin faydaları
Common rail yakıt sisteminin faydaları
*Daha düşük egzoz emisyonu (Daha az CO, HC ve Partiküller). Ön püskürtmeyle
daha az NOx oluşumu.
*Egzozdan daha az partikül salınımı
*Daha sessiz dizel motor çalışması
*Daha iyi yakıt ekonomisi
*Daha iyi yakıt ekonomisi
*Daha iyi motor performansı
(Bakınız: Common Rail Yakıt Sistemi Parçaları ve Görevleri)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail)
Daha fazla bilgi için (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail)
Teşekkür ederim bilgiler için.
YanıtlaSilteşekkürler
YanıtlaSilTeşekkürler
YanıtlaSilçok güzel olmuş çok teşekkürer aşırı faydalı
YanıtlaSilBilgeler çok değerli tşkler
YanıtlaSilTeşekkürler bilgi icin
YanıtlaSil