EGR Arızası EGR Valfi Arızası Belirtileri Sebepleri Çözümü

EGR sisteminde bir arıza meydana gelirse, motor arıza lambası yanar.
EGR sisteminde bir arıza meydana gelirse, motor arıza lambası yanar. EGR sisteminin çalışması sona erer.
Dizel motorlarda EGR valfi (klapesi) mekanik olarak (kurum-karbon birikintisi sebebiyle) genelde üç şekilde arızalanabilir.
*EGR Valfi (klapesi) kapalı konumda sıkışıp kalır. (Nadiren)
*EGR Valfi (klapesi) açık konumda sıkışıp kalır. (Yaygın)
*EGR valfi (klapesi) tam kapanmıyor, yerine oturmuyor olabilir. (Yaygın)


EGR Valfi Arıza Belirtileri:
*Motorun çekişi düşer, motor gücü azalır.
*Motorun rölanti devri bozulur, düzensiz-dalgalı rölanti devri gözlemlenir.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motor rölantide çalışırken siyah duman atar.
*Motor gürültüsü ve vuruntu artar, motor yüke bindiğinde gürültü artar, metalik çekiçleme sesi duyulabilir. Bunlara, silindir içerisinde çok fazla egzoz gazı gelmesi sonucu, yetersiz oksijen alınması sebebiyle, yanmanın veriminin iyice düşmesi sebep olur.
 
EGR valfi kapalı konumda sıkışıp kalırsa:
*Sürücünün bunu hissetmesi zordur. Belirtisi rölanti devrinde motorun gürültülü çalışmasıdır.
*EGR sisteminden, emme manifolduna hiç egzoz gazı gönderilmemesi, yanma sıcaklığı ve basıncının düşmemesine sebep olur, bu durumda bazen motor aşırı ısınabilir. Motoru aşırı ısınması, motor yağının yapısını bozabilir, bu da turbo mili yatağının yağlanmasını bozabilir, turboda mekanik arıza oluşabilir. Motorun aşırı ısınması, yağ yakmasına sebep olabilir.


EGR Valfi açık konumda sıkışıp kalırsa:
*Motorun çalışması bozulur,
*Motorun performansı (gücü) düşer,
*Uzun süre egr valfi arızasıyla (valfin sürekli açık kalması arızası) aracın kullanılması durumunda, supaplarda ve piston kafasında fazla miktarda karbon birikintisi oluşur. Oluşan karbon birikintisi, supapların ve/veya piston kafasının çok ısınmasına (soğuyamamasına) sebep olur, bunun sonucunda supap erimesi veya piston erimesi (delinmesi) gibi büyük arızalar görülebilir.
EGR Valfi Arıza Sebepleri:
*EGR valfinin kirlenmesi. Kanalı açıp kapatan klapenin zamanla kurum (karbon birikintisi) kaplanması. Bu durumda egr valfi açık konumda kalabilir, tam kapanmaz veya açık konumda sıkışıp kalabilir veya kapalı konumda sıkışıp kalabilir. EGR valfinin klape kısmı temizlenmelidir. Egr valfi kirlilik sebebiyle açık kalıyorsa, egzozda daha fazla kurum oluşur, egzozda daha fazla kurum oluştukça, egr valfi daha çok –çabuk kirlenir. Uzun vadede supaplarda ve piston kafasında karbon birikintisi oluşabilir.
*EGR valfinde, klapeyi kumanda eden bir vakum tüpü varsa, bu vakum tüpü bozulmuş olabilir. Vakum tüpünün içinde bir kauçuk diyafram zar vardır, bu zamanla yırtılabilir ve valfi açıp kapatamaz. Vakum tüpüne bağlı ince vakum hortumu çıkmış-delinmiş olabilir. Vakum tüpü ile klape arasındaki itme çubuğu çıkmış-eğilmiş-sıkışmış olabilir.
*EGR valfini kumanda eden vakum tüpü varsa, vakum tüpünü kumanda eden bir selenoid valf (egr kumanda selenoid valfi) vardır. Bu valf bozulmuş olabilir. Bu valfe takılı olan vakum hortumları çıkmış-delinmiş olabilir.
*EGR valfi (klapesi) bir elektrikli motor ile kumanda ediliyorsa, bu elektrik motoru bozulmuş olabilir.
*Tüm sistemdeki elektronik donanımların kablo ve soketlerinde: kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak, temassızlık, gevşeklik, korozyon olabilir. Kontrol edilmelidir.



EGR Valfi Arızasının Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem, mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını uygulamak ve arıza kodlarını okumaktır. Arızanın giderilmesinde yapılacak işlemleri bu adım belirler.
*EGR valfi arıza sebepleri kısmında sayılan olası sebepler göz önünde bulundurularak, sırayla mantıksal olarak gerekli kontroller yapılır.
*Arıza egr valfinin kurum-partikül sebebiyle tıkanması şeklindeyse, gerekli temizleme işlemi yapılır.

Elektrikli Motorlu EGR Valfinin Arızalanması
EGR valfi arızalandığında, EGR sisteminin çalışması sona erer. EGR valfini kumanda eden elektrik motoru, ECU tarafından bir PWM sinyaliyle kumanda edilir. Egr valfinin (elektrik motorunun) arızalı olup olmadığı, ECU’den çektiği akım (amper) ölçülerek otomatik olarak kontrol edilir. Örneğin bir kirlilik veya mekanik bir etki sebebiyle valfin hareketi zorlaşırsa, elektrik motoru bu durumda daha çok akım çeker, ECU bunu algılar ve bir arıza olduğuna hükmeder. Yine valfin elektrik motorunun aşırı ısınması sebebiyle, içindeki sargı tellerinin (bobinin) direnci değişir (artar), bu durumda çektiği akım (amper) azalır, bu şekilde de ECU arıza teşhisi yapabilir.
Serviste arıza teşhisi için, DiyagnostikTekniği adımları uygulanır.
EGR valfinin değişmesi durumunda, yeni egr valfi sisteme tanıtılır (kalibrasyon işlemi yapılır)
Valfin (klapenin) kurum sebebiyle sıkıştığı tespit edilirse, temizlenerek sorun giderilebilir.
(Bkz: EGR Soğutucusu ve Arızası)
EGR sistemiyle ilgili OBD Arıza Kodları: P0403 P0404 P0405 P0406 P0407 P0408 P0400 P0401 P0402
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4

Yorumlar

  1. Honda civic fb7 aracım düşük devirlerde 2bin lerde hafif silkeleme yapıyor lpg ve benzindede aynı bujileri yeni değiştirdim fark yok arıza lambası hiç yakmadı sorun ne olabilir?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. lpg'li atmosferik civic'lerde 30-40 bin km'de bir supap ayarı
      gerekiyor. Bundan olabilir.

      Sil
    2. Ben çok uğraştım düşük devirde silkeleme konusuyla hatta otomatik vites aracım stop ediyordu egr valfini başka bir araçtan deneyebilirsiniz 2 vidası var zaten sorun çözülecektir.

      Sil
  2. Jetta 2011 dizel P046c00 egzoz geri gönderim hatası veriyor, sildirdim bir ara geçti yeniden çıktı yakıt içerisine würt yakıt sistemi temizleyici ekledim yeni faydası olabilir mi yada ne yapmamı önerirsiniz.

    YanıtlaSil
  3. Kış geldi benim sorunum hortladı aracım 2008 1,5 dci symbol. Kışın sabah ve akşam ilk marşta havanın soğuk olduğu zamanlarda rölantide dalgalanma oluyor soğuğun derecesine göre ufak ufak ya da daha haraketli olabiliyor devir önce 1000 devir başlıyor biraZ sonra 800-1000 dvr arası oynuyor motor belli bir ısıya gelince herşey normale dönüyor. Geçen kış bilgisayara bağlattım o sırada motor da hava da soğuktu marşa bastım bilgisayra bağlı iken dalgalanma başladı fakat herşey normal gözüküyordu pompa basıncı enjektör püskürtmelei vs . Hata kodu da yoktu. Hatta bir kaç yere götürdüm kimse bir çözüm bulamadı aynı sorunu yaşayan kişilerle görüştüm onlarda çözüm bulamamış. Benim aracımda egr valfi bu modellerde fabrikasyon takılmamış fakat bu valfin takılı olduğu bölümdeki kirlenme sebebiyle hava soğukken bu sıkıntı oluşabilir mi? Hava filtre havuzu ile egr haznesinin arasındaki geniş plastik boruda iat sensörü takılı aracı çalıştırmadan önce bu sensörün fişini çıkartınca dalgalanma olmuyor bu araca maf sensörü de takılmamış sadece iat sensörü var manifolt hattında. Egr valfinin holünü söküp temizlememin soğuk havada rölanti dalgalanmasına faydası olur mu? Yapmadığımız bir o kaldı. Hatta bir ara marş dinamosundan şüphelendim onu da bakıma soktum yine aynı. Yazın hiçbir şey olmuyor kışın tekrar başladı. İnternet ve çevremde yaptığım araştırmalar da servisler bile çare olamamış çünkü hata kodu yok deneme yanılma yöntemi ile çözüm yok yardım ve fikirleriniz için şimdiden teşekkürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, EGR yoksa egr kanalları da kapalıdır ve bir etkisi olmayacaktır. IAT soketini çıkarınca herşey normale dönüyorsa, IAT sensörünü ve tesisatını kontrol ettirmek işe yarayabilir. Arıza kodu yoksa, Soğut çalıştırmada ve sıcakken bilgisayardan tüm gerçek değerler okunup mantıksal sınama yapılabilir, bunu da işi bilen bir servis yapmalı.

      Sil
    2. Geçen kış hava soğukken bilgisayara bağlayıp soğuk çalıştırma yaptık tüm değerlerin normal olduğu söylendi hata kodu da yoktu. İat sensörünü de değiştirdim düzelmedi. Bir kaç yere götürdüm kışın neden rölanti dalgalanır cevap verebilen yok. İat sensörün tesisatında sıkıntı olma ihtimali yüksek gibi düzgün sıcaklık ölçümü yapamıyor gibi. Fişini çıkarınca arıza ışığı yanmıyor ve dalgalanma da olmuyor ecu ayarlıyor sistemi sanırım. Sensörlerden anladığı söylenen bir elektrikçiye de gittim o da hiç bir şey yapmadı ve söylemedi.
      İlginiz için teşekkürler

      Sil
  4. Selamın aleyküm bende 2014 caddy var egr tıka ıkmış iptal etsek sıkı tı olurmu

    YanıtlaSil
  5. Merhaba aracım Cruze 1.6 2011 araçta rölanti dalgalanması ve düşük devirde tekleme ayrıca çekiş düşüklüğü var birde yakıt arttı sebebi New olabilir bobin dediler değişti ama düzelmedi saygılar

    YanıtlaSil
  6. Gerçekten bu işe gönlünü vermiş işini seven bir usta bulabilirseniz çözülmeyecek arıza yoktur diye düşünüyorum .eğerki parayı seven ustaya ve servise denk geldiyseniz vay halinize . bir diyer şık işini seven ustanın parayı seven patronu varsa mesleğe küsmüştür usta elini kaldıracak takati yoktur inan gitmeyin üstüne

    YanıtlaSil
  7. S.a ve im 2014 Kia Bongo kamyonet var aracımda aşırı tork gücü var aracım inanılmaz seri bunun nedeni ne olabilir ayrıca aracım aşırı siyah duman atıyor yakıtı km 1.10 kuruş yakıyor ilk zamanlarda bu oran km de 0.70 ve. 0.90 kurus arasındaydı aracımda başka hiçbir belirti yok bu tork yüksekliği neden kaynaklanabilir bilgilendirirseniz sevinirim saygılar.

    YanıtlaSil
  8. Iyi akşamlar 2006 passat 2.0 TDI aracımın partikel filtresi sökülüp temizlendi egsoz basınç sensörü yenilendi agr valfi temizlendi adaptasyon yapışdı sıfırlandı. Ortalama 1500 km kullandıktan sonra motor arıza lambası yandı ardından partikel lambası cihaza bağladım p0471 arıza kodunu Verdi
    Egsoz basınç sensörü yenisi ile değiştim 100 km so ra tekrar yandı daha ne yapmam gerekiyor anlamıyorum yardım olabilirmisiniz tşkler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Partikül filtresi çatlak olabir içten çatlama olduğu zaman sürekli arızayla karşılaşırsınız

      Sil
  9. merhaba
    2012 skoda yeti 1.6 aracım var.buji arıza ışığı yanıp sönüyor.araç devirden düşüyor.gaza yükleniyorum atmıyor ileri.80 lerde seyrediyor.istop ediyorum arıza ışığı sönüyor.belli bir süre gidince tekrar yanıp sönüyor.makineye bağlattım egr hatası gösterdi.
    turbo dan olabilir diyorlar.bir fikri olan varmı acaba

    YanıtlaSil
  10. 2011tdci115 focus egr dehisti kalibrasyon yapildi bi 500km sorun yok daha sonra tekrardan aravta guc kaybi gaz yememe sorunu yasandi motor ariza lambasi yandi kenara cekip sonduruldu 5dk,bu arada motor yagi isisi bir anda 60lardan 15e düştü akabinde motor ariza lambasi yanmaya devam etti ama cekiste vbde hicbir sorun yok anlamadik buisi.

    YanıtlaSil
  11. Selam un aleykum ustalarım bende 2006 ford focus var motor şeklinde sarı ışık yandı tamirciye götürdüm egr den dediler iptal edip yazılım attılar simdide araba motor sistem arizasi diyor araç 80 o geçmiyor ne yaptılarsa sorunu bulamıyor lar sorun neden kaynaklidir ve ne yapmam gerekiyor şimdiden teşekkür ederim

    YanıtlaSil
  12. 2013md Fiat Fiorinoda motor rampada iken yük binince turbo devreye girmiyor motor lambası yanıyor bir türlü çözemedik ne önerirsiniz

    YanıtlaSil

Yorum Gönder