EGR sisteminde bir arıza meydana gelirse, motor arıza
lambası yanar. EGR sisteminin çalışması sona erer.
Dizel motorlarda EGR valfi (klapesi) mekanik olarak
(kurum-karbon
birikintisi sebebiyle) genelde
üç şekilde arızalanabilir.
*EGR Valfi (klapesi) kapalı konumda sıkışıp kalır. (Nadiren)
*EGR Valfi (klapesi) açık konumda sıkışıp kalır. (Yaygın)
*EGR valfi (klapesi) tam
kapanmıyor, yerine oturmuyor olabilir. (Yaygın)
EGR Valfi Arıza Belirtileri:
*Motor arıza lambası yanar.
*Motorun çekişi düşer, motor gücü azalır.
*Motorun rölanti devri bozulur, düzensiz-dalgalı rölanti
devri gözlemlenir.
*Yakıt tüketimi artar.
*Motor rölantide çalışırken siyah duman atar.
*Motor gürültüsü ve vuruntu artar, motor yüke bindiğinde
gürültü artar, metalik çekiçleme sesi duyulabilir. Bunlara, silindir
içerisinde çok fazla egzoz gazı gelmesi sonucu, yetersiz oksijen alınması
sebebiyle, yanmanın veriminin iyice düşmesi sebep olur.
EGR valfi
kapalı konumda sıkışıp kalırsa:
*Sürücünün bunu hissetmesi zordur. Belirtisi rölanti
devrinde motorun gürültülü çalışmasıdır.
*EGR sisteminden, emme manifolduna hiç
egzoz gazı gönderilmemesi, yanma sıcaklığı ve basıncının düşmemesine sebep
olur, bu durumda bazen motor aşırı ısınabilir. Motoru aşırı ısınması, motor
yağının yapısını bozabilir, bu da turbo mili yatağının yağlanmasını bozabilir, turboda mekanik arıza
oluşabilir. Motorun aşırı ısınması, yağ yakmasına sebep olabilir.
EGR Valfi açık
konumda sıkışıp kalırsa:
*Motorun çalışması bozulur,
*Motorun performansı (gücü) düşer,
*Uzun süre egr valfi arızasıyla (valfin sürekli açık kalması
arızası) aracın kullanılması durumunda, supaplarda ve piston kafasında fazla
miktarda karbon birikintisi oluşur. Oluşan karbon birikintisi, supapların
ve/veya piston kafasının çok ısınmasına (soğuyamamasına) sebep olur, bunun
sonucunda supap erimesi veya piston erimesi (delinmesi) gibi büyük arızalar
görülebilir.
EGR Valfi Arıza Sebepleri:
*EGR valfinin kirlenmesi. Kanalı açıp
kapatan klapenin zamanla kurum (karbon birikintisi) kaplanması. Bu durumda egr valfi açık konumda kalabilir,
tam kapanmaz veya açık konumda sıkışıp kalabilir veya kapalı konumda sıkışıp
kalabilir. EGR valfinin klape kısmı
temizlenmelidir. Egr valfi kirlilik sebebiyle açık
kalıyorsa, egzozda daha fazla kurum oluşur, egzozda daha fazla kurum oluştukça,
egr valfi daha çok –çabuk
kirlenir. Uzun vadede supaplarda ve piston kafasında karbon birikintisi
oluşabilir.
*EGR valfinde, klapeyi kumanda eden
bir vakum tüpü varsa, bu vakum tüpü bozulmuş olabilir. Vakum tüpünün içinde bir
kauçuk diyafram zar vardır, bu zamanla yırtılabilir ve valfi açıp kapatamaz. Vakum
tüpüne bağlı ince vakum hortumu çıkmış-delinmiş olabilir. Vakum tüpü ile klape
arasındaki itme çubuğu çıkmış-eğilmiş-sıkışmış olabilir.
*EGR valfini kumanda eden vakum tüpü
varsa, vakum tüpünü kumanda eden bir selenoid valf
(egr kumanda selenoid valfi) vardır. Bu valf
bozulmuş olabilir. Bu valfe takılı olan vakum
hortumları çıkmış-delinmiş olabilir.
*EGR valfi (klapesi) bir
elektrikli motor ile kumanda ediliyorsa, bu elektrik motoru bozulmuş
olabilir.
*Tüm sistemdeki elektronik donanımların kablo ve
soketlerinde: kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak, temassızlık, gevşeklik,
korozyon olabilir. Kontrol edilmelidir.
EGR Valfi Arızasının Çözümü
*İlk yapılması gereken işlem, mutlaka Diyagnostik Tekniği adımlarını
uygulamak ve arıza kodlarını okumaktır. Arızanın giderilmesinde yapılacak
işlemleri bu adım belirler.
*EGR valfi arıza sebepleri
kısmında sayılan olası sebepler göz önünde bulundurularak, sırayla mantıksal
olarak gerekli kontroller yapılır.
*Arıza egr valfinin kurum-partikül
sebebiyle tıkanması şeklindeyse, gerekli temizleme işlemi yapılır.
Elektrikli Motorlu EGR Valfinin
Arızalanması
EGR valfi arızalandığında, EGR sisteminin çalışması
sona erer. EGR valfini kumanda eden elektrik
motoru, ECU tarafından bir PWM sinyaliyle kumanda edilir. Egr valfinin (elektrik motorunun)
arızalı olup olmadığı, ECU’den çektiği akım (amper) ölçülerek otomatik olarak
kontrol edilir. Örneğin bir kirlilik veya mekanik bir etki sebebiyle valfin hareketi zorlaşırsa,
elektrik motoru bu durumda daha çok akım çeker, ECU bunu algılar ve bir arıza
olduğuna hükmeder. Yine valfin elektrik motorunun
aşırı ısınması sebebiyle, içindeki sargı tellerinin (bobinin) direnci değişir
(artar), bu durumda çektiği akım (amper) azalır, bu şekilde de ECU arıza
teşhisi yapabilir.
EGR valfinin değişmesi durumunda,
yeni egr valfi sisteme tanıtılır
(kalibrasyon işlemi yapılır)
Valfin
(klapenin) kurum sebebiyle sıkıştığı tespit edilirse, temizlenerek sorun
giderilebilir.
(Bkz: EGR Soğutucusu ve Arızası)
EGR sistemiyle ilgili OBD Arıza Kodları: P0403 P0404 P0405 P0406 P0407 P0408 P0400 P0401 P0402
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
(Bkz: EGR Soğutucusu ve Arızası)
EGR sistemiyle ilgili OBD Arıza Kodları: P0403 P0404 P0405 P0406 P0407 P0408 P0400 P0401 P0402
Honda civic fb7 aracım düşük devirlerde 2bin lerde hafif silkeleme yapıyor lpg ve benzindede aynı bujileri yeni değiştirdim fark yok arıza lambası hiç yakmadı sorun ne olabilir?
YanıtlaSillpg'li atmosferik civic'lerde 30-40 bin km'de bir supap ayarı
Silgerekiyor. Bundan olabilir.
Ben çok uğraştım düşük devirde silkeleme konusuyla hatta otomatik vites aracım stop ediyordu egr valfini başka bir araçtan deneyebilirsiniz 2 vidası var zaten sorun çözülecektir.
SilJetta 2011 dizel P046c00 egzoz geri gönderim hatası veriyor, sildirdim bir ara geçti yeniden çıktı yakıt içerisine würt yakıt sistemi temizleyici ekledim yeni faydası olabilir mi yada ne yapmamı önerirsiniz.
YanıtlaSilnasıl çözüldü hocam
SilKış geldi benim sorunum hortladı aracım 2008 1,5 dci symbol. Kışın sabah ve akşam ilk marşta havanın soğuk olduğu zamanlarda rölantide dalgalanma oluyor soğuğun derecesine göre ufak ufak ya da daha haraketli olabiliyor devir önce 1000 devir başlıyor biraZ sonra 800-1000 dvr arası oynuyor motor belli bir ısıya gelince herşey normale dönüyor. Geçen kış bilgisayara bağlattım o sırada motor da hava da soğuktu marşa bastım bilgisayra bağlı iken dalgalanma başladı fakat herşey normal gözüküyordu pompa basıncı enjektör püskürtmelei vs . Hata kodu da yoktu. Hatta bir kaç yere götürdüm kimse bir çözüm bulamadı aynı sorunu yaşayan kişilerle görüştüm onlarda çözüm bulamamış. Benim aracımda egr valfi bu modellerde fabrikasyon takılmamış fakat bu valfin takılı olduğu bölümdeki kirlenme sebebiyle hava soğukken bu sıkıntı oluşabilir mi? Hava filtre havuzu ile egr haznesinin arasındaki geniş plastik boruda iat sensörü takılı aracı çalıştırmadan önce bu sensörün fişini çıkartınca dalgalanma olmuyor bu araca maf sensörü de takılmamış sadece iat sensörü var manifolt hattında. Egr valfinin holünü söküp temizlememin soğuk havada rölanti dalgalanmasına faydası olur mu? Yapmadığımız bir o kaldı. Hatta bir ara marş dinamosundan şüphelendim onu da bakıma soktum yine aynı. Yazın hiçbir şey olmuyor kışın tekrar başladı. İnternet ve çevremde yaptığım araştırmalar da servisler bile çare olamamış çünkü hata kodu yok deneme yanılma yöntemi ile çözüm yok yardım ve fikirleriniz için şimdiden teşekkürler
YanıtlaSilMerhaba, EGR yoksa egr kanalları da kapalıdır ve bir etkisi olmayacaktır. IAT soketini çıkarınca herşey normale dönüyorsa, IAT sensörünü ve tesisatını kontrol ettirmek işe yarayabilir. Arıza kodu yoksa, Soğut çalıştırmada ve sıcakken bilgisayardan tüm gerçek değerler okunup mantıksal sınama yapılabilir, bunu da işi bilen bir servis yapmalı.
SilGeçen kış hava soğukken bilgisayara bağlayıp soğuk çalıştırma yaptık tüm değerlerin normal olduğu söylendi hata kodu da yoktu. İat sensörünü de değiştirdim düzelmedi. Bir kaç yere götürdüm kışın neden rölanti dalgalanır cevap verebilen yok. İat sensörün tesisatında sıkıntı olma ihtimali yüksek gibi düzgün sıcaklık ölçümü yapamıyor gibi. Fişini çıkarınca arıza ışığı yanmıyor ve dalgalanma da olmuyor ecu ayarlıyor sistemi sanırım. Sensörlerden anladığı söylenen bir elektrikçiye de gittim o da hiç bir şey yapmadı ve söylemedi.
Silİlginiz için teşekkürler
Selamın aleyküm bende 2014 caddy var egr tıka ıkmış iptal etsek sıkı tı olurmu
YanıtlaSilMerhaba aracım Cruze 1.6 2011 araçta rölanti dalgalanması ve düşük devirde tekleme ayrıca çekiş düşüklüğü var birde yakıt arttı sebebi New olabilir bobin dediler değişti ama düzelmedi saygılar
YanıtlaSilGerçekten bu işe gönlünü vermiş işini seven bir usta bulabilirseniz çözülmeyecek arıza yoktur diye düşünüyorum .eğerki parayı seven ustaya ve servise denk geldiyseniz vay halinize . bir diyer şık işini seven ustanın parayı seven patronu varsa mesleğe küsmüştür usta elini kaldıracak takati yoktur inan gitmeyin üstüne
YanıtlaSilS.a ve im 2014 Kia Bongo kamyonet var aracımda aşırı tork gücü var aracım inanılmaz seri bunun nedeni ne olabilir ayrıca aracım aşırı siyah duman atıyor yakıtı km 1.10 kuruş yakıyor ilk zamanlarda bu oran km de 0.70 ve. 0.90 kurus arasındaydı aracımda başka hiçbir belirti yok bu tork yüksekliği neden kaynaklanabilir bilgilendirirseniz sevinirim saygılar.
YanıtlaSilIyi akşamlar 2006 passat 2.0 TDI aracımın partikel filtresi sökülüp temizlendi egsoz basınç sensörü yenilendi agr valfi temizlendi adaptasyon yapışdı sıfırlandı. Ortalama 1500 km kullandıktan sonra motor arıza lambası yandı ardından partikel lambası cihaza bağladım p0471 arıza kodunu Verdi
YanıtlaSilEgsoz basınç sensörü yenisi ile değiştim 100 km so ra tekrar yandı daha ne yapmam gerekiyor anlamıyorum yardım olabilirmisiniz tşkler.
Partikül filtresi çatlak olabir içten çatlama olduğu zaman sürekli arızayla karşılaşırsınız
Silmerhaba
YanıtlaSil2012 skoda yeti 1.6 aracım var.buji arıza ışığı yanıp sönüyor.araç devirden düşüyor.gaza yükleniyorum atmıyor ileri.80 lerde seyrediyor.istop ediyorum arıza ışığı sönüyor.belli bir süre gidince tekrar yanıp sönüyor.makineye bağlattım egr hatası gösterdi.
turbo dan olabilir diyorlar.bir fikri olan varmı acaba
2011tdci115 focus egr dehisti kalibrasyon yapildi bi 500km sorun yok daha sonra tekrardan aravta guc kaybi gaz yememe sorunu yasandi motor ariza lambasi yandi kenara cekip sonduruldu 5dk,bu arada motor yagi isisi bir anda 60lardan 15e düştü akabinde motor ariza lambasi yanmaya devam etti ama cekiste vbde hicbir sorun yok anlamadik buisi.
YanıtlaSilSelam un aleykum ustalarım bende 2006 ford focus var motor şeklinde sarı ışık yandı tamirciye götürdüm egr den dediler iptal edip yazılım attılar simdide araba motor sistem arizasi diyor araç 80 o geçmiyor ne yaptılarsa sorunu bulamıyor lar sorun neden kaynaklidir ve ne yapmam gerekiyor şimdiden teşekkür ederim
YanıtlaSil2013md Fiat Fiorinoda motor rampada iken yük binince turbo devreye girmiyor motor lambası yanıyor bir türlü çözemedik ne önerirsiniz
YanıtlaSil