EGR Soğutucusu Nedir? Ne İşe Yarar?

Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
EGR sistemlerinde yeniden emme manifolduna gönderilen egzoz gazları, önce EGR soğutucusunda soğutulur, daha sonra emme manifolduna gönderilir. Böylece yanma basıncı ve sıcaklığı daha etkin bir şekilde düşürülür. EGR sisteminde soğutucu devre, bazı motorlarda yoktur, bazı motorlarda her zaman soğutularak gönderilir, çoğu motordaysa bir klape ile soğutucu devreye alınır veya çıkartılır. EGR soğutucu, içerisinden egzoz gazının geçtiği petekli (çoklu borular) yapıya sahip bir elemandır. Soğutucuda, soğutma maddesi olarak motor soğutma suyu dolaştırılır, motor suyu kapalı devre çalışarak, soğutucu içerisindeki peteklerdeki sıcaklığı üzerine alır, böylece peteklerin arasından geçen egzoz gazı soğutulmuş olur. 


Soğuyan egzoz gazının yoğunluğu artar, bu da egr oranının artması anlamına gelir.
 

Egzoz manifoldundan alınan sıcak egzoz gazı, emme manifolduna gönderilmeden önce soğutulur, EGR soğutucusu peteği içerisinde motor soğutma suyu dolaşır. Egzoz gazının soğutularak emme manifolduna gönderilmesiyle, volümetrik verim azaltılmamış olur, ayrıca yanma sıcaklığı düşürülür. Ayrıca soğutucunun, hava ile ya da hava ve su ile soğutma yapan çeşitleri de vardır. 



Dizel motorlarda EGR sistemindeki soğutucu için 3 durum söz konusudur:
*EGR soğutucusu yoktur. (Bazı küçük hacimli dizel motorlarda)
*EGR soğutucusu vardır ve sürekli devrededir (EGR soğutucu bypass klapesi yoktur)
*EGR soğutucusu vardır ve gerektiğinde devreye girer (EGR soğutucu bypass klapesi vardır)
 

Egr sisteminde soğutucu sisteminde devreye alınmasında bir kontrol klapesi kullanılır. Kontrol klapesinin açılıp kapatılmasında bir diyaframlı vakum tüpü kullanılır. Diyaframlı vakum tüpü, klapeyi hareket ettirerek açıp kapatır. Klapenin çalışması (açılıp kapanması), diyaframlı vakum tüpüne etki ettirilen vakumun miktarıyla hassas şekilde ayarlanır. Diyaframlı vakum tüpüne etki eden vakumun miktarı ise bir selenoid valf ile elektropnömatik olarak ECU kontrolünde belirlenir.
Yeni nesil motorlarda soğutma sistemi kademeli yapılmıştır. Motor devri ve yükü düşük olduğunda, bir bypass kapakçığı (klape), soğutma kanalını kapatarak, egzoz gazının soğutulmadan emme manifolduna gönderilmesini sağlar. 
Motor devri ve yükü arttığında, bypass kapakçığı açılarak soğutma sistemi devreye alınır.
Maksimum yükte, 2. bir kapakçık daha açılır ve soğutma sistemi de maksimum kapasitede çalışır. Motor tam yükte çalışırken, egr sistemi tamamen kapatılarak, motor performansı en üst düzeye çıkarılır.
Ana konu (Bkz: EGR Sistemi)
Bölüm 1 - 2 - 3 - 4

Yorumlar