EGR Valfi ve EGR Sistemi (Dizel Motor)

Dizel motorlar hava fazlalığıyla (aşırı fakir karışımla) çalışırlar, buna turbo şarjın da eklenmesiyle silindir içerisine çok fazla hava (oksijen) alınır. Dizele motorda yanma basıncı ve sıcaklığı böylece daha çok artmış olur. Bu, motor  performansının (torkun) iyileşmesini sağlarken, NOx (Azotoksit)  emisyonlarının artmasına da sebep olur. Azot oksitler (NOx), yüksek sıcaklık ve basınçta daha çok miktarda oluşurlar. Azot oksit (NOx) oluşumunu azaltmak amacıyla, bir miktar egzoz gazı tekrar emme manifolduna gönderilir, bunu yapan sisteme EGR sistemi denir. (EGR: Egzoz Gazının Yeniden Çevrimi: Exhaust Gas Recirculation).


Egzoz gazının bir miktarının tekrar emme manifolduna gönderilerek, silindire alınan temiz hava ile karıştırılması, silindire alınan havadaki oksijen oranını azaltır, yanma sıcaklığını, yanma hızını ve yanma basıncını düşürür, böylece Azot oksit (NOx) oluşumu azaltılmış olur.
Dizel motorda tam motor yükünde motora çok fazla hava alınır fakat aynı zamanda çok miktarda da yakıt püskürtülür. Bu çalışma durumunda motorda aşırı miktarda hava fazlası yoktur.
Kısmi yüklerde, orta ve alt devirlerde, rölanti devirlerinde; motorda çok az yakıt püskürtülür fakat motora alına hava oldukça fazladır. Bu sebeple motor hava fazlasıyla çalışır. Dizel motorda silindire alınan fazla hava, Azot oksit (NOx)  oluşumunu arttırır. Çünkü silindirin içine, yanmada kullanılamayacak kadar çok oksijen girmiştir, bu oksijenler azot (nitrojen N) ile tepkiye girerek, Azot oksitler  (NOx) oluşturur.
Özetle: orta ve düşük motor yüklerinde, Azot oksit (NOx) oluşumu maksimum düzeydedir. Bu motor yükü aralığında EGR sistemi daha çok etkindir.


 
EGR Sisteminin Yönetilmesinde Kullanılan Parçalar:
*ECU
*EGR Kumanda Valfi
*EGR Valfi Konum Sensörü
*MAF Sensörü (Hava Kütle Ölçer)
*Emme Manifoldu Kelebeği (Daha çok yeni nesil motorlarda)
EGR Valfinin Kumandasında (Açılıp kapatılmasında) Kullanılan Yöntemler:
*Pnömatik Kumanda: Benzinli araçlarda emme manifoldu vakumu, dizel araçlarda ise vakum pompasından etki ettirilen vakum, bir “diyaframlı vakum tüpü” ile direkt olarak egr valfini açıp kapatır.
*Elektropnömatik (Selenoid Valfli) Kumanda: Benzinli araçlarda emme manifoldu vakumu, dizel araçlarda ise vakum pompasından etki ettirilen vakum, ECU kumandasında çalışan bir selenoid valf ile dozajlanarak, “diyaframlı vakum tüpüne” etki eder, böylece egr valfi hassas olarak açılır-kapanır.
*Elektronik Kumanda (Elektrik Motoru): EGR valfi, ECU kumandasındaki bir elektrik motoruyla direkt olarak açılıp kapatılır. 

EGR valfi konum sensörü de bu modülün içinde yer alır.

  

Dizel Motorda EGR Sisteminin Yönetilmesi
Motorda, emme manifolduna yönlendirilen egzoz gazının miktarı, ECU kumandasında EGR valfi tarafından hassas şekilde ayarlanır. ECU, motora alınan temiz havanın miktarını belirlemek için; MAF Sensörü (Hava Kütle Ölçer) sinyallerini değerlendirir. Emilen havanın kütlesine göre, yönlendirilecek egzoz gazı miktarını (EGR oranını) belirler. Örneğin motora çok fazla temiz hava alındığında, egr oranı arttırılır ve yanmaya giren havadaki oksijen seviyesi düşürülür. Yönlendirilen egzoz gazı miktarı fazla olursa, motora alınan oksijen miktarı çok az olur, bu durumda motor performansı azalır, egzozdaki partikül miktarı, karbonmonoksit (CO) ve hidrokarbon (HC) emisyonları artar. Bu sebepler EGR sisteminde, yeniden çevrime sokulan egzoz gazının miktarı hassas ve doğru olarak ayarlanmalıdır. Bu ayarlamayı ECU, egr valfi ile yapar. 
Bölüm 1 - 2 3 - 4

Yorumlar