Bölüm: 1 - 2
Supap
boşluğu ayarı her 120 bin km’de bir veya motordan supap sesi geldiğinde veya
motor performansı bozulduğunda, rölanti bozulduğunda, çekiş azalıp yakıt
tüketimi arttığında kontrol edilir ve yapılabilir.
Supap
boşluk ayarı, supap mekanizmasına göre farklılık gösterir.
*Külbütörlü Supap Sisteminde Supap Ayarının Yapılışı (Aşağıda)
*Külbütörsüz (kam ve tapetli) Supap Sisteminde Supap Ayarının Yapılışı (Aşağıda)
*Hidrolik İticili ve Hidrolik Supap Boşluk Elemanlı Sistemde Supap Ayarı Yapılmaz.
Aşağıda supap ayarının yapılışı adım adım anlatılmıştır. Öncelikle bölüm 1: Supap boşluğu konusu okunmalıdır. Öncelikle Supap Sistemi konusu bilinmelidir. (Bkz: Supap Erimesi) (Bkz: Supap Ayarı Bozuksa Ne Olur?)
1-Supap
ayarı motor soğukken (yaklaşık 20 oC derecedeyken) yapılır.
2-Silindir
kapağı motor bloğuna monte edilmiş olmalıdır. Ölçüm ve ayar için üst kapak
(külbütör kapağı) sökülür.
3-
SUPAP BOŞLUĞU KONTROLÜ VE ÖLÇÜLMESİ
Supap
boşluğu ölçümü supaplar kapalı durumdayken, yani kamlar supaplara
basmıyorken, boştayken, sentille
yapılır. Sentil, kam ve supap iticisi arasına veya külbütör ile supap arasına
sokulur. Supap boşluğunun ölçülmesinde doğru-uygun kalınlıktaki sentil yaprağı
seçilmelidir. Sentil, ölçüm yerine sokulurken hafifçe sürtünerek geçebilir, bu
normaldir, supap boşluğu için okunması gereken ölçü bu sentil yaprağının
üzerinde yazan ölçüdür. Boşluk ölçerken sentil kullanımında çok zor veya hiç
geçmiyorsa; bir sonraki daha ince sentil yaprağı denenmelidir.
Boşluk
ölçerken sentil kullanımında, boşluklu olarak geçiyorsa, bir sonraki daha kalın
sentil yaprağı denenmelidir. Sokulduğunda boşluksuz olan sentil yaprağı,
referans alınması gereken mevcut supap boşluk ölçüsüdür. Artık boşluğun az mı
çok mu olduğunu belirlemek için kitapçıktaki referans değerlerle kıyaslama
yapılır. Örneğin emme supaplarının
olması gereken supap boşluğu katalog değeri 0,1 mm olsun. Ölçülen gerçek değer
0.07 mm ise, supap boşluğunu supap ayarıyla arttırmak gerekir. Ölçülen değer
0,14 mm ise supap boşluğunu azaltmak gerekir.
4-Emme
supaplarının supap boşluk miktarı ile egzoz supaplarının supap boşluk
miktarIarı FARKLIDIR. Bu sebeple supap ve ayarlanacak değerler
karıştırılmamalıdır. Motor revizyonu (rektefiye) yapıldığında, örneğin supap
veya supap yuvası taşlama yapıldığında mutlaka supap ayarı yapmak gerekir.
5-
MOTORUN SENTEYE GETİRİLMESİ
Supap
ayarı yapılmadan önce, supap ayarı
yapılacak olan silindir pistonı senteye getirilmelidir, işleme genellikle
birinci silindirden başlanır. Bunun için krank mili özel bir aparatla
döndürülür. Supap ayarının yapılacağı silindirin senteye getirilmesi şöyle
olur; o silindire ait piston ÜÖN’ye gelir (bu durum görülmez), bu silindire ait
supaplar tamamen serbest konumda, yani hem emme hem egzoz supapları kapalı halde
olmalıdır, yani kamlar supaplara baskı yapıyor halde olmamalıdır, eksantrik
(kam) milinin kam çıkıntısı değil, arkasındaki dairesel kısım supap iticisine
denk gelmiş olmalıdır. Silindir senteye getirilmezse, kam çıkıntısı supaba
basıyorsa SUPAP AYARI YAPILAMAZ. (Bkz: Sente Nedir?)
*4
silindirli sıralı motor. 1-3-4-2 en
yaygın ateşleme sırasıdır.. Bu durumda 1 ve 4. pistonlar beraberce aşağı-yukarı
hareket ederler (kardeş piston). 3 ve 4. pistonlar da beraberce hareket ederler
(kardeş piston).
*Birinci
silindir sentedeyken dördüncü silindir bindirmededir; tam tersi olarak 4
sentedeyken 1 bindirmededir.
*Motoru
senteye getirmek için krank kasnağı ve eksantrik dişlilerindeki işaretlerin
doğru hizaya gelmesi gerekir (motor teknik kitapçığına bakınız).
*Külbütörlü
supap sistemine sahip bir motorda, krank kasnağındaki ve bloktaki sente
işaretleri karşı karşıya geldiğinde bunun anlamı şudur; birinci silindirdeki
piston üst ölü noktada. Fakat bu yetmez, çünkü piston iki durumda üst ölü
noktada bulunur; sıkıştırma sonunda ve egzoz sonunda, kasnak işareti karşılıklı
geldiğinde hangi strokun sonunda olduğu bilinemez. Bunun belirlenebilmesi için
supaplar ve külbütör kolları incelenir. Tam bu anda birinci ve dördüncü
silindire ait külbütör kolları elle hareket ettirilir yukarı-aşağı doğru, hangi
silindire ait külbütör kolları boştaysa o silindir sentededir. Eğer dördüncü
silindirdeki supaplar boşta (sentede) ise, krank mili bir tam tur döndürülür,
artık birinci silindir senteye gelmiştir.
*Külbütörsüz,
yani direkt supap tahriki sistemine sahip motorlarda da, supapların durumu
incelenerek motor senteye getirilir. Krank sente işareti karşı karşıya
pozisyona getirilir.
Krank
kasnağındaki ve bloktaki sente işaretleri karşı karşıya geldiğinde bunun anlamı
şudur; birinci silindirdeki piston üst ölü noktada. Fakat bu yetmez, çünkü
piston iki durumda üst ölü noktada bulunur; sıkıştırma sonunda ve egzoz
sonunda, kasnak işareti karşılıklı geldiğinde hangi strokun sonunda olduğu
bilinemez. Bunun belirlenebilmesi için supaplar ve kamlar incelenir. Tam bu anda birinci ve dördüncü
silindire ait supaplara basan kamlar incelenir. Birinde (1 veya 4) kamlar
supaplara çok az basıyor durumdadır, bu bindirmede olan silindirdir. Diğer
silindirde ise kamlar supaplara basmıyor durumdadır, bu silindir sentededir.
*Krank
mili saat yönünde özel aparatla döndürülür ve birinci piston senteye getirilir.
Bu durumda birinci piston sıkıştırma zamanı sonunda üst ölü noktadadır. Birinci
silindirde supap boşluk ölçümü ve ayarı yapılabilir. Tam bu anda 4. piston da
üst ölü noktadadır fakat o piston egzoz zamanı sonundadır, yani bindirmededir,
bu silindirde ölçüm yapılamaz. Birinci silindir sentedeyken dördüncü silindir
bindirmededir.
*Birinci
silindir senteye getirildikten sonra supap boşluk ayarı ve boşluk ölçüm kontrolü
işlemlerine geçilebilir.
*Supap
ayarı için doğru sıralama takip edilmelidir.
6-
SUPAP AYARINDA İŞLEM SIRASININ BELİRLENMESİ
YÖNTEM
:1
Adım:1
*Krank
mili sırayla 2 kez döndürülerek tüm supapların ayarları yapılır.
*Birinci
silindir krank döndürülerek senteye getirildiğinde;
-Birinci
silindirin emme ve egzoz supaplarının boşluk ölçümleri ve supap ayarları
yapılabilir.
-İkinci
silindirin emme supaplarının boşluk ölçümleri ve supap ayarı yapılabilir.
-Üçüncü
silindirin egzoz supaplarının boşluk ölçümleri ve supap ayarı yapılabilir.
-Adım 2’ye
geçilir.
YÖNTEM
: 1
Adım: 2
*Birinci
silindir senteye getirilip ilgili supaplarda ölçüm ve ayarlama yapıldıktan
sonra, krank kasnağı saat yönünde BİR TUR (360o derece) döndürülür.
Artık 4. silindir sente konumuna gelmiştir, yani 4. piston sıkıştırma zamanı
sonunda üst ölü noktadadır.
*Tam bu
pozisyonda şu supapların boşluk ölçümleri ve supap ayarları yapılabilir:
-Dördüncü
silindirin emme ve egzoz supaplarının supap boşluk ölçümleri ve supap boşluk
ayarı yapılır.
-Üçüncü
silindirin emme supaplarının supap boşluk ölçümleri ve supap boşluk ayarı
yapılır.
-İkinci
silindirin egzoz supaplarının supap boşluk ölçümleri ve supap boşluk ayarı
yapılır.
YÖNTEM
: 2
Her
silindir sırayla senteye getirilip supaplarının ayarlanması.
*Ateşleme
sırası 1-3-4-2 olan 4 silindirli sıralı bir motorda önce 1. silindir senteye
getirilir ve birinci silindire ait tüm suplaların boşluk ayarı yapılır.
*Daha
sonra krank mili YARIM TUR (180o derece) döndürülür , 3. silindir
senteye gelir ve bu silindire ait tüm supapların ayarı yapılır.
*Daha
sonra krank mili YARIM TUR (180o derece) döndürülür , 4. silindir
senteye gelir ve bu silindire ait tüm supapların ayarı yapılır.
*Daha
sonra krank mili YARIM TUR (180o derece) döndürülür , 2. silindir
senteye gelir ve bu silindire ait tüm supapların ayarı yapılır.
*Böylece
supap ayarı tamamlanmış olur.
7-SUPAP
AYARININ YAPILIŞI
Senteye
getirildikten sonra, bir sentil kullanılarak supap boşluğu ölçülmelidir.
Külbütörlü supaplarda boşluk; külbütör parmağı ile supap sapı arasından
ölçülür. Direkt tahrik sistemindeyse, kam mili ile supap iticisi arasından
ölçülür. Supap boşluğu standart (referans katalog) değerle kıyaslanmalıdır, kitapçıkta
belirtilen değerdeki sentil seçilmeli ve bu değere getirmek için supap boşluğu
arttırılmalı veya azaltılmalıdır.
8-
KÜLBÜTÖRLÜ SUPAP SİSTEMİNDE SUPAP AYARININ YAPILIŞI (ENDİREKT SUPAP SİSTEMİ)
Külbütör
kolu üzerinde bir ayar vidası ve sabitleme somunu bulunur. Önce sabitleme
somunu gevşetilir, daha sonra bir
tornavidayla sağa ve sola döndürülerek boşluk ayarlanır, bu sırada uygun
kalınlıktaki sentil seçilmiş ve yerine yerleştirilmiştir. Sentil, yerine tatlı
sıkı geçene kadar vida döndürülür ve ayar işlemi devam eder. İşlem bittiğinde
sabitleme somunu sıkılır, böylece daha sonra motor çalışırken ayar vidasının
dönmesi ve ayarın bozulması engellenmiş olur. Sabitleme somunu sıkıldıktan
sonra tekrar boşluk ölçümü yapılır, çünkü bazen somun sıkılırken boşluk ayar
vidası az da olasa dönebilmekte ve boşluğu bozabilmektedir, böyle olursa işlem
baştan yapılır.
9-
KÜLBÜTÖRSÜZ (DİREKT SUPAP TAHRİKLİ) SUPAP SİSTEMİNDE SUPAP AYARININ YAPILIŞI
Direkt
supap tahrikli supap sistemine sahip motorlarda külbütör mekanizması bulunmaz.
Bu motorlarda genellikle supap iticileri tapet-supap fincanı biçimindedir. Önce
tüm silindirlere ait supapların boşlukları sentille ölçülür ve not edilir, daha
sonra referans değerlerle kıyaslanarak ayar yapılması gereken supaplar belirlenir.
Supap ayarı yapılması gerekiyorsa söküm işlemine geçilir. Külbütörlü supap
sisteminin aksine, bu supap düzeninde supap ayarı için eksantrik millerini
sökmek gerekir.
Supap ayarı
yapılabilmesi için supap iticilerinin, yani tapetlerin veya varsa şimlerin
(pulların) değiştirilmesi gerekir. Tapetlerin değiştirilebilmesi için önce
triger kayışı veya zincir eksantrik milinden sökülür, daha sonra eksantrik
milini silindir kapağına bağlayan kepler sökülerek eksantrik milleri silindir
kapağından ayrılır. Artık supap iticilerine ulaşılabilir ve değiştirilebilir.
Supap
iticili (supap fincanlı) motor tipinde, supap boşluğunun ayarlanması için,
uygun ölçüdeki yeni supap fincanı (tapet) eskisiyle değiştirilir. Supap
fincanının içinde ölçüsü yazar. Yeni supap tapetleri (fincanları) çok geniş
kalınlık çeşitliliğine sahiptir; 0,015mm ile 3 mm aralığında 41 çeşit
kalınlıkta tapet bulunur, ihtiyaç duyulan ölçüye en yakın olanı seçilip
kullanılır. Yeni tapetlerin üzerine biraz motor yağı sürülür ve takılır.
Daha
önceden tüm supapların boşlukları ölçülüp not edilmiş olmalıdır. Standart
katalog değerindeki boşluktan farklı olan supaplarda, tapet değişimi ile supap
ayarı yapılacaktır. Öncelikle ilgili supabın eski tapeti çıkarılır ve
mikrometre ile kalınlığı ölçülür. Yeni tapet seçiminde bu formül kullanılır:
Yeni
tapetin ölçüsü = Eski tapetin ölçüsü + (Ölçülen supap boşluğu – olması gereken katalog
değer)
Örneğin
ölçülen boşluk 0,2 mm olsun. Eski tapetin kalınlığı 0,06 mm olsun. Olması
gereken katalog boşluk değeri 0,15 mm olsun. Hangi kalınlıkta tapet
kullanılmalıdır?
Yeni
tapetin ölçüsü = Eski tapetin ölçüsü + (Ölçülen supap boşluğu – olması gereken
katalog değer)
Yeni
tapet= 0,06 + (0,2 – 0,15)= 0,11 mm kalınlığında yeni bir tapet takılması
gerekir.
Supap
iticili (fincanlı-tapetli) tip supap sistemi kullanan bazı motorlarda boşluk
ayar şimi (pulu) bulunabilir, bu durumda şim (pul) değiştirilerek boşluk ayarı
yapılır.
10-Supap ayarı bittikten sonra üst kapak
(külbütör kapağı) yerine takılır. Kapak takılmadan önce kapak contası yenisiyle
değiştirilir ve takılır. Daha sonra motor çalıştırılır, üst kapaktan yağ kaçağı
olup olmadığı gözlemlenir.
(Bkz: Supap Erimesi)
(Bkz: Supap Ayarı Bozuksa Ne Olur?)
Bölüm: 1 - 2
Yorumlar
Yorum Gönder