Mekanik
iticili supap sistemine sahip motorlarda, ısıl genleşmeler sebebiyle supaplarda
supap boşluğu bırakılır ve belirli aralıklarla supap boşluk ayarı (supap
ayarı) yapılması gerekir. Hidrolik supap iticisi kullanılan motorlarda supap
boşluğu otomatik olarak ayarlanır ve supap boşluk ayarı yapmak gerekmez, supap
boşluğu her zaman sıfırdır ve bakım-ayar maliyeti ortadan kaldırılmıştır. Bir aşınma veya ısı sebebiyle bir
uzama-kısalma meydana geldiğinde, bu değişim, hidrolik iticinin uzayıp
kısalması sayesinde karşılanır, yani supap boşluğu her zaman sıfırdır, fakat
parçalarda bir uzama-kısalma meydana geldiğinde buna izin verilir. Supap
boşluğunun sıfırlanması sayesinde supap sesi azalmıştır.
Hidrolik
supap iticisi (tapet); eksantrik mili kamı ile supap arasında veya bazı
tiplerde külbütör kolu supap arasına veya külbütör kolu-kam arasına
yerleştirilebilir. Külbütörlü supap sisteminde hidrolik iticiler “hidrolik boşluk giderme elemanı” olarak adlandırılır. Hidrolik supap iticisi kendi kılavuz yuvası içinde çalışır
ve yağ akışı için burada yağ kanalları vardır.
Hidrolik
Supap İticisinin Avantajları:
*Supap
ayarı gerektirmez.
*Supaplar
daha sessiz çalışır.
*Motorun
rölanti devri daha düzgün hale gelir.
*Supapların
ömürleri daha uzundur.
Eksantrik mili silindir kapağının üzerinde yataklandırılmış (OHC) motorda ,
külbütör mekanizması kullanılmamışsa, kamların hareketi doğrudan hidrolik iticiyle supap başına iletilir. (Direkt Supap Tahrik Sistemi).
Alttan eksantrikli (OHV) motorlarda külbütör mekanizması (endirekt supap tahrik sistemi) ve itici çubuklar kullanılır. Bu durumda hidrolik iticiler, itici çubuğun altında aşağıdadır ve supap ile direkt temas halinde değildir. Buna "hidrolik boşluk giderme elemanı" denir. Bazı külbütörlü supap sistemine sahip üstten eksantrikli (OHC-SOHC-DOHC) motorlardaysa, hidrolik boşluk giderme elemanı supapla külbütör kolu arasında olabileceği gibi, külbütör kolunun arkasında da olabilir.
Hidrolik
Supap İticisinin Çalışması
Motor
yağı, yağ pompası tarafından silindir kapağındaki yağlama kanallarına basılır.
Silindir kapağındaki yağ kanallarından gelen basınçlı motor yağı, hidrolik
iticinin yağ haznesine dolar (üst oda). Burada yağ, bir çek valf ile
karşılaşır, çek valfin bilyesini kapalı tutan yayın kuvvetini, yağ basıncı
yener ve bilye aşağı hareket edip çekilerek, çek valf açılır. Artık motor yağı
basınç odasına dolmaktadır. Yağ basınç odasına doldukça, hidrolik itici yukarı
doğru hareket eder ve supap boşluğunu sıfırlar. Artık supap boşluğu yoktur ve hem yağ haznesi hem de basınç odası yağ ile
doludur. Basınç odası da dolduğu için artık yay, çek valfi kapalı konumda
tutmaktadır. Yağ geriye akamaz.
Kam, supap
iticisine vurduğunda, yani aşağı doğru ittiğinde, basınç odasındaki yağın basıncı
artar fakat çek valf kapalı olduğundan, yağ hiçbir yere hareket edemez.
“Sıvılar sıkıştırılamaz” fizik kanunu gereği, hidrolik supap iticisi kam
tarafından itildiğinde, tıpkı bir katı cisim gibi davranır ve bu itme
hareketini aynen supaplara iletir. Hidrolik iticinin çalışma prensibi ve supap boşluğunun alınması aşağıdaki animasyonlarda gösterilmiştir.
KÜLBÜTÖRLÜ
SUPAP SİSTEMİNDE SUPAP BOŞLUĞUNUN GİDERİLMESİ
Hidrolik
boşluk giderme elemanı, külbütörlü supap sistemine (endirekt supap tahrik
sistemine) sahip motorlarda, supap boşluğunun sıfırlanması ve ayarlanması için
kullanılır. Hidrolik prensiple çalışan çek valfli, pistonlu silindirik bir
yapıya sahiptir. Esas olarak hidrolik iticilerle (hidrolik tapetlerle) aynı prensibe
sahiptir.
Hidrolik
supap boşluk giderme elemanı, külbütör mekanizmasına iki farklı konumda
bulunabilir:
*Supapların
hemen üstünde, supap ile külbütör kolu arasında.
*Külbütör
kolunun arka kısmında.
Bazı
külbütörlü supap sistemlerinde, külbütör kollarında (manivelalarda) makaralar
kullanılır, makaraların kullanılma amacı, manivela kolu ile kam yüzeyinin
aşınmasını azaltmaktır.
Hidrolik
Boşluk Giderme Elemanının Çalışma Prensibi
Hidrolik
boşluk giderme elemanı iki hareketli parçadan oluşur, bunlar piston ve
silindirdir. Bir yay tarafından piston silindir içine doğru itilerek, külbütör
parmağı ve supap arasındaki boşluk bırakılmaz. Bu sırada çek valften aşağı
doğru yağ akar ve basınç odasını doldurur. Külbütör parmağı aşağı doğru baskı
yaptığında çek valf kapalıdır ve sızı kaçamaz, artık katı bir cisim gibi
davranır ve itme hareketini supaba iletir.
Hidrolik boşluk giderme elemanı, birbiriyle karşılıklı hareket eden iki parçadan oluşur: piston
ve silindir. Piston yayı bu iki parçayı, makara ve kam kam mili arasında boşluk
kalmayıncaya kadar iter.
Çek valfin amacı yüksek basınç bölmesini kapatmak ve sızdırmazlığı sağlamaktır.
Çek valfin amacı yüksek basınç bölmesini kapatmak ve sızdırmazlığı sağlamaktır.
Çek valf;
kam tarafından makaralı külbütör kolu itildiğinde kapanır ve yüksek basınç
bölmesinde basınç oluşur. Boşluk giderme elemanı içindeki çek valf, supapların
açılma anında kapalı kalarak, rijit (esnemeyen, boyutu değişmeyen) bir eleman
gibi davranır.
Kam
dönerek itiş pozisyonundan çıktığında, makaralı külbütör kolu artık daha fazla
itilemez, supaplar kapanır. Bu sırada boşluk giderme elemanı içindeki yüksek basınç odasındaki basınç azalır, eleman
içindeki yay tekrar pistonu tekrar iterek, kam ve makara arasındaki boşluğu
sıfırlar.
Üst konu (Bkz: Supap İticisi-Fincan-Tapet)
Yorumlar
Yorum Gönder