Supap İticisi Tapet Nedir? Supap Fincanı Nedir Ne İşe Yarar?


Supap iticileri, eksantrik (kam) milinden aldıkları hareketi, supaplara (supap sapına) ileten parçalardır. Külbütörlü supap sisteminde supap iticileri, direkt külbütör koluna veya külbütör itici çubuğuna da iletebilir. Bu, iticinin bulunduğu konuma-tasarıma bağlıdır.
Supap iticilerine, supap fincanı veya tapet isimleri de verilir.
Supap İticilerini Çeşitleri:
*Mekanik Supap İticileri (Bu konu)
*Hidrolik Boşluk Giderme Elemanı (Külbütörlü Supap Sisteminde)
Mekanik Supap İticisi
Supapların (supap yay tablasının hemen üzerine) bulunurlar ve supap açma (supap kaldırma) hareketi oluşması için, kam milinin itme hareketini supap sapına iletirler. Supap iticisi, kam milindeki kamların dönüş hareketini doğrusal (itme) hareketine dönüştürerek supaplara iletir ve supapların açılmasını sağlar. Sistemde mekanik supap iticisi kullanılıyorsa, mutlaka supap ayarı mekanizması da vardır ve zamanla supap ayarı yapılması gerekir. Supap iticisi arızasında motordan şıkırtı sesi gelir.
  
Tapet-Fincan:Mekanik supap iticilerinin yapısı, külbütörlü ve külbütörsüz supap sisteminde farklılık gösterir. Külbütörsüz supap sisteminde supap iticileri metal fincan şekillidir, bunlara tapet denir. Fincanların (tapetlerin) iç kısmında kalınlıkları yazar, sökme takmada yerleri karıştırılmamalıdır, supap ayarı bu tapetlerin değişltirilmesiyle yapılır. Eğer sistem şimliyse (pul) şimler değiştirilir.
Mekanik iticiler, krom nikelli çelik alaşımlarından yapılır. Yüzeyleri setleştirilerek işlenmiştir.
 
Kamın merkez ekseni ile, supap iticisinin merkez ekseni arasında az miktarda bir kaçıklık vardır. Kam, iticiye her vurduğunda, iticiyi (fincanı) kendi etrafında döndürür. Böylece kamın, fincana temas eden  yüzeyi sürekli değişir ve temas yüzeyindeki aşınma eşit şekilde gerçekleşir (oyukluk-eğilme oluşmaz).
Külbütör mekanizmalı (endirekt tahrikli) supap sisteminde, supap iticileri daha uzun silindirik şekillidir. Külbütör mekanizmasına temas eden yüzeyleri külbütörün çalışması için yarı küresel olarak yapılmıştır. Çalışmaları esnasında motor yağlama yağı ile sürekli yağlanır.

İtici Çubuk
Alttan eksantrikli (Cam in Block) ve üstten supaplı motorlarda, supap iticisine ilave olarak bir de itici çubuk bulunur. Külbütör kolu ile supap iticisini (fincanı) birbirine bağlar.
 
Üst konu (Bkz: Supaplar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar