Yakıtın
yakılmasıyla oluşan ısı enerjisini hareket (mekanik) enerjiye dönüştüren içten
yanmalı motorlarda, silindirlere hava/hava-yakıt karışımının alınmasını ve
egzoz gazlarının atılmasını sağlayan, hareketini eksantrik milinden alan ve
açılıp kapanarak çalışan parçaya supap (valf) denir. Supap gaz akışını sağlayan
vanalardır aslında, almanlar buna “ventil” derler. Supaplar, doğru zamanda
açılarak 4 zamanlı bir motorda zamanların oluşmasını sağlarlar, sadece emme ve egzoz zamanlarında açılırlar,
sıkıştırma ve iş zamanında kapalıdırlar. Supaplar görevleri bakımından iki
çeşittir, emme supapları ve egzoz supapları.
Motorlar insanlar gibi nefes alır
ve nefes verir, insanlar gıdaları yakmak için nefes (oksijen) alır ve bunu enerjiye dönüştürür. Motorlar da yakıtı yakmak için nefes (oksijen) alır ve yakıtı yakarak ısı enerjisini hareket enerjisine dönüştürür. Emme zamanında açılan
emme supapları, silindir içerisine temiz havanın dolmasını sağlarlar; egzoz
supapları ise yanma sonucu oluşan atık gazların silindirlerden atılmasını
sağlarlar. Eksantrik milinin üzerindeki çıkıntı şeklindeki kamlar, milin
dönmesiyle supapların kafasına vurarak açılmasını sağlar, supap yaylarıyla
kapanmalarını sağlar. Külbütör kapağının altında çalışan supap mekanizması,
aşınmaması için sürekli olarak motor yağıyla yağlanır.
Motorda
temiz hava emme manifoldundan alınır, emme manifoldunun silindir içerisine
açılan kanalına emme kanalı (emme portu) denir. Motorda egzoz gazları egzoz
manifoldundan atılır, egzoz manifoldunun silindirlere açılan kanalına egzoz
kanalı (egzoz portu) denir.
Supapların
açılma zamanlamaları ve açık kalma süreleri, motor performansını direkt olarak
çok büyük oranda etkiler. Kamın yüksekliği, supabın açılma miktarını (supap
kaldırma miktarını) belirler. Kamın genişliğiyse supabın açık kalma süresini
belirler (tabi ki bu süre motor devrine göre değişir). Motorların tasarım
aşamasında; supap zamanları, supap çapları ve supap açılma miktarları (supap
stroku), eksantrik mili ve kam profilinin tasarımı belirlenir. Yanlış supap
tasarımı, bozuk supap zamanlaması ve yanlış supap boşluk ayarı, motorun
performansını ciddi oranda düşürür. Supaplar, emme ve egzoz kanallarının doğru
zamanda açılıp kapanmasını sağlarlar.
Bir motorda tüm devir ve yük şartlarında
en uygun havanın alınması ve egzoz gazlarının en uygun şekilde atılması; motor
performansını yükseltir, emisyonları
azaltır, yakıt ekonomisini iyileştirir. Bu bakımdan supapların açılma
zamanlamaları, açık kalma süreleri, açılma miktarları (supap açıklık miktarı-supap kaldırma
miktarı) çok önemlidir.
Supap
sistemi motorun performansını direkt olarak etkilediğinden, motor tasarımının
gelişimi boyunca bazı değişikler yapılmıştır. Zamanla; supaplar motor bloğundan
silindir kapağına yerleştirilmiştir, supap sayıları artmıştır, eksantrik mili
motor bloğundan silindir kapağına taşınmıştır, sabit supap zamanlamalı motorlar
yerine değişken supap zamanlaması (VTC, VVT-i, VANOS) sistemleri uygulanmıştır,
supap kaldırma (supap açıklığı miktarı) değişken hale getirilmiştir (i-VTEC,
VVTL-i, Valvematic, Valvetronic). Böylece motorlar daha verimli, daha çevreci,
daha güçlü ve daha ekonomik yakıt tüketimine sahip olmuştur.
Eski tip
motorlarda eksantrik mili silindir kapağında değil, motor bloğunda bulunur,
hareketini eksantrik milinden bir zaman zinciri veya triger kayışı olmadan,
direkt olarak dişlilerinin kavraşmasıyla alır. Böyle alttan eksantrikli
motorlarda, eksantrik milinin hareketi itici çubuklarla külbütör mekanizmasına
iletilir ve piyanolar (külbütör kolları) tarafından supaplar itilerek açılıp
kapatılır. Eksantrik milinin aşağıda motor bloğunda olması ve supapların
silindirin aynı tarafında olması (non crossflow cylinderhead), bazı motorlarda
emme ve egzoz manifoldunun aynı tarafta olmasını zorunlu kılar.
Yüz yıl
önce aşağıda, motor bloğunda bulunan ve direkt olarak krank mili tarafından
dişlilerle döndürülen eksantrik milinin yolcuğu yukarı doğru devam etmiş ve son
olarak silindir kapağının üstünde son bulmuştur.
Külbütör (üst kapak) açıldığında supapları çalıştıran mekanik düzeneğin iki farklı çeşitte olduğu görülür, bazı motorlarda külbütör mekanizması bulunur bazılarında bulunmaz. Supapların tahrik ediliş biçimine (çalıştırılma biçimine) göre supap sistemi ikiye ayrılır:
*Direkt Supap Tahrik Sistemi (Külbütör Mekanizması Yok)
Eksantrik milinin motordaki konumuna, sayısına ve supap tasarımına göre, motor çeşitlere ayrılmıştır:
Külbütör (üst kapak) açıldığında supapları çalıştıran mekanik düzeneğin iki farklı çeşitte olduğu görülür, bazı motorlarda külbütör mekanizması bulunur bazılarında bulunmaz. Supapların tahrik ediliş biçimine (çalıştırılma biçimine) göre supap sistemi ikiye ayrılır:
*Direkt Supap Tahrik Sistemi (Külbütör Mekanizması Yok)
Eksantrik milinin motordaki konumuna, sayısına ve supap tasarımına göre, motor çeşitlere ayrılmıştır:
SUPAP SİSTEMİNİN PARÇALARI
- Eksantrik (Kam) Mili
- Supaplar
- Supap İticileri
- Triger Kayışı
- Zamanlama Zinciri
SUPAP SİSTEMİYLE İLGİLİ KONULAR
- Supapların Soğutulması
- Supap Bindirmesi
- Sente
- Değişken Supap Zamanlaması
- Supap Boşluğu
- Supap Ayarı
- Supap Ayarı Bozulması
- Supap Erimesi
- VVT-i
- VANOS
- i-VTEC
- VVTL-i
- Valvematic
BMW Supap
Sistemi Tarihsel Gelişimi
1929: Her
silindirde iki adet supap. Supaplar motor bloğunda. Eksantrik mili motor
bloğunda (alttan eksantrikli). (BMW 3.15)
1932: Her
silindirde iki adet supap. Supaplar silindir kapağında. Eksantrik mili motor
bloğunda (alttan eksantrikli). (BMW 3.20, M 68 Motor)
1962: Her
silindirde iki adet supap. Supaplar silindir kapağında. Eksantrik mili silindir
kapağında (üstten eksantrikli (OHC)). (BMW 1500, M 115 Motor)
1989: Her
silindirde 4 adet supap. Üstten çift
eksantrikli (DOHC). (BMW 520i, M50B20
Motor)
1992: Her
silindirde 4 adet supap. Üstten çift
eksantrikli (DOHC). VANOS değişken supap zamanlama sistemi emme eksantrik
milinde uygulanmaya başlanır. (BMW 520i,
M50B20TU Motor)
1997: Her silindirde
4 adet supap. Üstten çift eksantrikli
(DOHC). Double VANOS. VANOS değişken supap zamanlama sistemi hem emme hem egzoz
eksantrik milinde uygulanmaya başlanır.
(BMW 528i, M52B28TU Motor)
2001: Her
silindirde 4 adet supap. Üstten çift
eksantrikli (DOHC). Double VANOS + VALVETRONIC. VANOS değişken supap zamanlama
sistemi hem emme hem egzoz eksantrik milinde var. Tam değişken eksantrik
dişlisi. (BMW 316ti, N42B18 Motor)
2005: Her
silindirde 4 adet supap. Üstten çift
eksantrikli (DOHC). Double VANOS + VALVETRONIC II. VANOS değişken supap
zamanlama sistemi hem emme hem egzoz eksantrik milinde var. Tam değişken
eksantrik dişlisi. (BMW 630ti, N52B30OL
Motor)
Yorumlar
Yorum Gönder