İçten
yanmalı motorların ilk örneklerinde kullanılan supap sisteminde eksantrik mili
silindir kapağında değil, motor bloğunda krank milinin yanında bulunuyordu.
Krank milinin hareketi eksantrik miline direkt olarak kavraşan dişlileriyle
veya bir zincirle aktarılır. Bu motor tipinin iyi yanı triger kayışı
kullanılmasına gerek yoktur.
Altta
çalışan eksantrik mili aynı zamanda klasik ateşlemede distribütöre hareket verir, bunun için üzerinde özel bir helisel
dişli bulunur. Bu tip motorlarda distribütörün diklemesine motor bloğuna
takıldığı da açıkça görülebilir. Daha sonra üstten eksantrikli motor
örneklerinde distribütör de silindir kapağına taşınmıştır.
Supaplar
(külbütör kolları) ile eksantrik milindeki kamlar arasındaki mesafe uzak
olduğundan, bu motor tiplerinde “itici çubuk” kullanılmıştır. İtici çubuk,
eksantrik milinden aldığı itme hareketini külbütör koluna iletir. Daha sonraki
nesillerde eksantrik milinin silindir kapağına konmasıyla, itici çubukların
kullanımı ortadan kalkmıştır.
Eksantrik
ve itici çubukların blokta olması sebebiyle, motor bloğu ve silindir kapağı
daha geniş üretilmiştir. Silindir kapağı oldukça basit ve geniş yapılı bir
kapaktır. Yapısal olarak sağlam, maliyeti
düşük ve yüksek motor devirleri çevirmeyen
motor tipleridir.
Çoğu
alttan eksantrikli motorda, eksantrik mili, itici çubuklar ve külbütör kolu
bağlantısı ve her iki emme ve egzoz supabı motorun aynı yanında olduğundan,
emme ve egzoz manifoldları da motorun aynı yanına konulmuştur. Bu durum emme
manifoldunun ve emilen havanın ısınmasına, volümetrik verimin azalmasına
(motora daha az hava-oksijen alınmasına), motorun ve supapların aşırı
ısınmasına ve vuruntulu motor çalışmasına sebep olmuştur. Doğal olarak emme
manifoldları o yıllarda plastik değil alüminyum veya çelikten yapılmıştır.
Alttan
eksantrikli motorlar 80’li - 90l'lı yıllara kadar tofaş motorlarında sıklıkla
kullanılmıştır. Günümüzde iş makinaları motorlarında, traktör motorlarında kullanımı devam etmektedir.
Alttan eksantrikli motorlar zaman içerisinde tasarım olarak değişimler geçirmiştir, bu değişim supapların konumları ve pozisyonlarının değişimi şeklinde gerçekleşmiş ve buna göre motor tipinin ismine dönüşmüştür.
*Alttan
Eksantrikli Motor Çeşitleri (Cam in Block)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yazınız İcin teşekkürler bu sistem kücük motorlarda tarihe karışmış olsada ağır vasıta ve iş makinesi gibi büyük motorlu aralarda halen devam ediyor.
YanıtlaSilEvet doğru. Teşekkürler.
Sil