T Tipi Motor Nedir? T Tipi Supap Mekanizması


1910’larda kullanılan bu supap tipi günümüzde kullanılmamaktadır.  Supaplar motor bloğunun her iki yanında, sapları aşağıda olacak şekilde ters pozisyonda bulunur. Supaplar sağ ve sol yanda çalıştığından T şeklinde benzetilmiştir. Motorun bloğunun iki yanında ters şekilde çalışan emme ve egzoz supapları için iki adet eksantrik mili kullanılır. Bu durum maliyet, ağırlık ve parça sayısı bakımından olumsuz bir durumdur.

L tipi motorda görülen aşırı ısınma, motorun vuruntulu çalışmasına (erken ateşlemeye) sebep olmuştur. Aynı tarafta neredeyse iç içe duran emme ve egzoz manifoldları  sebebiyle motora emilen temiz hava aşırı ısınmakta ve volümetrik verimi düşürmektedir. T tipi motorlarda bu olumsuzluk ortadan kalmıştır. Vuruntu eğilimi düşük olan T tipi motorlarda daha yüksek sıkıştırma oranına sahip motorlar mümkün olmuştur.
Türkiye’nin ilk yerli otomobili devrim arabaları için üretilen 10 motordan 4’ü L tipi, 6’sı T tipi motora sahiptir.
  

- T Tipi Motorlar (Bu konu)

Üst konu (Bkz: Alttan Eksantrikli Motorlar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar