1910’larda
kullanılan bu supap tipi günümüzde kullanılmamaktadır. Supaplar motor bloğunun her iki yanında,
sapları aşağıda olacak şekilde ters pozisyonda bulunur. Supaplar sağ ve sol
yanda çalıştığından T şeklinde benzetilmiştir. Motorun bloğunun iki yanında
ters şekilde çalışan emme ve egzoz supapları için iki adet eksantrik mili
kullanılır. Bu durum maliyet, ağırlık ve parça sayısı bakımından olumsuz bir durumdur.
L tipi
motorda görülen aşırı ısınma, motorun vuruntulu çalışmasına (erken ateşlemeye)
sebep olmuştur. Aynı tarafta neredeyse iç içe duran emme ve egzoz
manifoldları sebebiyle motora emilen
temiz hava aşırı ısınmakta ve volümetrik verimi düşürmektedir. T tipi
motorlarda bu olumsuzluk ortadan kalmıştır. Vuruntu eğilimi düşük olan T tipi
motorlarda daha yüksek sıkıştırma oranına sahip motorlar mümkün olmuştur.
Türkiye’nin
ilk yerli otomobili devrim arabaları için üretilen 10 motordan 4’ü L tipi, 6’sı
T tipi motora sahiptir.
- T Tipi
Motorlar (Bu konu)
Üst konu (Bkz: Alttan Eksantrikli Motorlar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder