OHV Motor Nedir? İ Tipi Supap Mekanizması


İ tipi supap tasarımında artık supaplar motor bloğundan silindir kapağına çıkmıştır, tüm supaplar silindir kapağında bulunur, ayrıca supabın pozisyonu da ters dönmüş, supap sapı yukarıda, supap başı (tablası) aşağıdadır (silindirin içindedir). Fakat eksantrik mili halen aşağıda motor bloğunda bulunur. Hem emme hem egzoz supabı silindir kapağında bulunurken, altta motor bloğunda bulunan eksantrik milinden hareket alırlar, bunun için uzun supap iticileri kullanılır. Silindir kapağındaki supaplar, külbütör mekanizmasıyla çalışır. Eksantrik motor bloğunda, supaplar silindir kapağında, yanma odası ve pistonun görünümü “i” harfi gibi olduğundan bu motor (supap) tipine “i” tipi denir. Aynı zamanda bu motor-supap tipine OHV motor da denir, OHV: Over Head Valve; Üstten Supap anlamına gelir.


Külbütör kolu ile eksantrik mili arasındaki uzun mesafe için “itici çubuk” kullanılır. İtici çubuk, eksantrik kamı ve supap iticisinden aldığı hareketi, külbütör koluna iletir.
Supap başının silindirin içine girmesi, yanma odasının daha küçük tasarlanabilmesine imkan sağlamıştır, böylece motorların sıkıştırma oranları arttırılabilmiştir. Eksantrik mili aşağıda olduğundan triger kayışı (zincir) kullanılmaz.
İ tipi OHV motor ilk kez 1902 yılında David Dunbar Buick (Buick markasasının yaratıcısı) tarafından geliştirilmiştir.
  
  
Eksantrik milinin supaplardan uzak olması ve arada bir çok parça bulunması (itici çubuk gibi) sebebiyle bu motorlar yüksek devirlere  çıkamazlar, bu da motor gücünü sınırlar. Atmosferik motorun hacmini büyütmeden gücünü arttırmanın tek yolu devrini arttırmak olduğundan bu olumsuz bir durumdur.
Silindir başına 2 supap, 4 silindirli bir motor için 8 supap (8V). Silindir başına 4 supap, 4 silindirli motor için 16  supap (16V) örnekleri bulunur.
OHV (i tipi motor) 1970’lerden itibaren  2000’li yıllara kadar yaygın olarak kullanılmıştır.
Örneğin Ford Escort, Anadol, Toyota Corolla (E10-E20-E30-E70 Motor (1966-1979)) , 90’lı yıllara kadar tofaş modellerinde kullanılmıştır.
İş makinaları ve traktör motorlarında kullanımı devam etmektedir.

   
Örnek:  OHV i Tipi Motor İncelemesi – Volkswagen AHT Motor
Volkswagen AHT Motor
1 litre
Sıralı 4 silindirli
Silindir çapı: 72 mm
Piston stroku: 61,2 mm
Sıkıştırma oranı: 10:1
Güç: 50 HP (5000 devirde)
Tork: 84 Nm (3250 devirde)
Yakıt sistemi: Çok  noktadan enjeksiyon (MPI)
   
Silindir başına 2 supap, supaplar  karşılıklı supap düzeninde (crossflow) yerleştirilmiştir. Eksantrik mili motor bloğunda yer alır ve çift makaralı zincir ile tahrik edilir. Eksantrik milinin kamlarının üstünde hidrolik tapetler (iticiler) bulunur ve supap boşluğu otomatik ayarlanır. Tapetlerin üzerinde itici çubuklar, külbütör kollarıyla bağlantıyı sağlar.

Supaplar, eksantrik milinin hareket verdiği itici çubuk ve külbütörler tarafından çalıştırılır. Supap boşluğu, hidrolik supap iticisi (hidrolik tapet) tarafından otomatik olarak alınır. Bununla birlikte külbütör ayar vidası (boşluk ayar vidası) da bulunur, bu ayar vidası parçalar söküldüğünde temel konumlarına ayarlamak için kullanılır.

Örnek:  OHV i Tipi Motor İncelemesi – Perkins Dizel Motor
Perkins (massey ferguson) traktör motorunun yapısı ve çalışması:

- I Tipi Motorlar (OHV: Over Head Valve: Üstten Supaplı Motorlar) 

Üst konu (Bkz: Alttan Eksantrikli Motorlar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi) 

Yorumlar