Yüksek
kalitede çelik alaşımdan dövülerek veya tek parça halinde dökülerek
üretilirler. Muyluları ve kam yüzeyleri ısıl işlemle sertleştirilir ve
dayanımları arttırılır. Eksantrik milleri eski motorlarda motor bloğunda
bulunurken, günümüz motorlarında silindir kapağının üstünde bulunur, sayısı 1
tane (SOHC) olabileceği gibi 2 tane (DOHC) de olabilir.
Eksantrik
milinin üzerinde, supap sayısı kadar kam bulunur. Eksantrik kelime olarak "merkezden kaçık" demektir, eksantrik milinin üzerindeki kamlar da, milin merkez ekseninden kaçık olarak hareket ederler. Eksantrik milinin ön ucunda
eksantrik dişlisi bulunur, bu dişli vasıtasıyla dönüş hareketi alınır.
Eksantrik
mili dönüş hareketini krank milinden bir triger kayışı veya zamanlama
zinciriyle alır. Krank mili dönüş hızının yarısı hızda döner, yani bir çevrimde
krank mili 2 tur (720o) atarken, eksantrik milini 1 tur (360o)
derece döner. Bu durum, krank dişlisinin büyüklüğünün eksantrik dişlisinin
büyüklüğünün yarısı kadar olmasıyla sağlanır.
Eksantrik
milinin dönüşü ve konumu, ateşleme ve değişken supap zamanlama sisteminin
yönetilmesinde de kullanıldığı için, külbütör kapağında bir (bazen 2) eksantrik
mili konum sensörü bulunur. Eksantrik milleri içi dolu mil şeklinde üretilirken
bazılarıysa daha hafif olması için içi boşaltılmış mil (boru) şeklindedir.
Eksantrik (Kam) Milinin Görevleri
Eski tip motorlarda eksantrik milinin görevleri, supap sisteminin çalıştırmak dışında
şunlardır: Distribütörlü ateşleme sistemine sahip motorlarda, eksantrik mili
distribütörü bir helisel dişliyle döndürür. Mekanik benzin pompasına (benzinotomatiği) sahip motorlarda benzin otomatiğini çalıştırır, bunun için üzerinde
ilave bir kam daha vardır.
Yeni nesil motorlarda eksantrik milinin ilave görevleri şunlardır: Değişken supap zamanlaması (VVT-i
–VTC-VANOS ) modulünü üzerinde taşır. Ayrıca değişken supap açıklığı (supap
kaldırma) sistemi (i-VTEC, VVTL-i, Valvetronic, Valvematic) donanımlarıyla
birlikte çalışır. Direkt
enjeksiyonlu motorlarda yüksek basınç pompasına hareket verir, bunun için kam
milinin üzerinde, pompayı çalıştıran bir
kam daha vardır. Dizel motorlardaysa common rail yüksek basınç pompasına
hareket vermek için kam milinin ucunda bir bağlantı kaplini vardır. Bazı dizel
motorlardaysa common rail yüksek basınç pompası triger kayışından veya
zamanlama zincirinden hareket alır. Turbo beslemeli motorlarda vakum pompası
kullanılır, eksantrik mili vakum pompasını da çalıştırır.
Supap
sistemi bakımından eksantrik milinin esas görevleri şunlardır:
*Supapları
tam zamanında açmak ve kapatmak.
*Supapları
yeteri kadar sürede açık tutmak.
Eksantrik (Kam) Milinin Sayısı ve
Konumu
İçten
yanmalı motorlarda supaplar eksantrik (kam) milinden hareket alır. Eksantrik
milinin motordaki konumu, tarih boyunda motorun alt kısmından üst kısmına doğru olmuştur. Sadece
eksantrik mili değil, supaplar da motor bloğunda yer almaktaydı, supap sapı
aşağı bakacak şekilde çalışan supaplar, değişen tasarımla birlikte silindir
kapağına yerleştirilmiştir.Eski tip motorlarda motor bloğunun içinde bulunan
eksantrik mili, sistemin geliştirilmesiyle silindir kapağına çıkmıştır. Ayrıca
eksantrik milinin silindir kapağına taşınmasıyla birlikte tek eksantrikli
(SOHC) motorlardan sonra, çift eksantrikli motorlar da yaygınlaşmaya başlamış
ve hakim sistem haline gelmiştir. Silindir kapağında çift eksantrik milinin kullanılması, değişken
supap zamanlamasının geliştirilmesine imkan sağlamıştır.
Eski nesil
motorlarda eksantrik mili motor bloğunda bulunur ve hareketini direkt olarak
krank milinden dişlilerinin karşılıklı kavraşması sonucu alır. Bu tip motorlar
80’ler ve 90’lara kadar ülkemizde kullanılmıştır ve günümüzde artık
kullanılmamaktadır.
Yüz yıl
önce aşağıda, motor bloğunda bulunan ve direkt olarak krank mili tarafından
dişlilerle döndürülen eksantrik milinin yolcuğu yukarı doğru devam etmiş ve son
olarak silindir kapağının üstünde son bulmuştur. Eksantrik milinin motordaki konumuna,
sayısına ve supap tasarımına göre, motor çeşitlere ayrılmıştır.
*Alttan Eksantrikli Motorlar (Cam in Block)
- L Tipi
Motorlar
- T Tipi
Motorlar
- F Tipi
Motorlar
- I Tipi Motorlar (OHV: Over Head Valve: Üstten
Supaplı Motorlar)
*Üstten Eksantrikli Motorlar (Cam in Head veya OHC)
- SOHC
Üstten Eksantrikli Motorlar (OHC: Over Head Camshaft)
- DOHC
Üstten Çift Eksantrikli Motorlar (DOHC: Double Over Head Camshaft)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Turbo beslemeli motorlarda vakum pompasını anlatıcakmısnız ?
YanıtlaSilevet yakında gelecek.
Sil