Değişken Supap Zamanlaması Nedir ?
Değişken
supap zamanlaması sistemi, emme eksantrik milinin, emme supaplarının açılma
zamanının sürekli olarak değiştirilebildiği sistemdir. Motorlar
düşük devirde az yükte çalışırken, emme manifoldundan havayı emmek için
yeterince zamanları vardır, yeterli hava-yakıt alınır ve motor sarstıntısız bir
şekilde çalışır. Fakat sorun şu ki, motorlar her zaman düşük devirde
çalışmazlar; araçların motor devir hızları, yükleri (yokuş tırmanma veya
taşınan yük), ani güç ve hız talepleri, sürücünün güç talebi (gaz pedalına
basarak) sürekli değişmektedir.
Motorlar
farklı yük ve devirlerde çalıştığından, ihtiyaç duydukları hava-yakıt karışımı
miktarının, her devirde ve yükte yeterli olarak yanma odasına alınması, sabit
zamanlı eksantrik miliyle mümkün olmamaktadır. Sabit zamanlı eksantrik milinde,
zaman ayar dişlisi bulunmaz (zaman dişlisi var ama ayarlanabilir-değişken değil), yani kam açısı değiştirilemez, eski tip araçların
eksantrik milleri bu tiptedir.
Sabit zamanlı
eksantrik millerinde sorun şudur; eksantrik mili kam açıları (supap bindirme
açısı-süresi), spor-performans kullanımına göre (yüksek motor devrine uygun)
üretildiğinde, normal sürüşte performans düşüyor, yakıt sarfiyatı çok oluyordu.
Eksantrik mili kam açıları (supap bindirme açısı-süresi) normal sürüş moduna göre (orta motor devrine uygun) üretildiğinde, bu defa da yüksek performans alınamıyor ve gene araç çok yakıyordu. İşte sürücülerin motordan, “hem az yaksın hem de ihtiyaç duyduğumda yeterli motor gücünü verebilsin” şeklindeki beklentileri, kam açılarını (supap bindirme açısını); motor yükü, devir, hız ve sürücünün gaz pedalına basma miktarına (güç isteği) bağlı olarak değiştirebilen VVT değişken supap zamanlaması sistemiyle karşılanmıştır. Not: Önce mutlaka (Bkz: Supap Bindirmesi) konusu okunmalıdır.
Eksantrik mili kam açıları (supap bindirme açısı-süresi) normal sürüş moduna göre (orta motor devrine uygun) üretildiğinde, bu defa da yüksek performans alınamıyor ve gene araç çok yakıyordu. İşte sürücülerin motordan, “hem az yaksın hem de ihtiyaç duyduğumda yeterli motor gücünü verebilsin” şeklindeki beklentileri, kam açılarını (supap bindirme açısını); motor yükü, devir, hız ve sürücünün gaz pedalına basma miktarına (güç isteği) bağlı olarak değiştirebilen VVT değişken supap zamanlaması sistemiyle karşılanmıştır. Not: Önce mutlaka (Bkz: Supap Bindirmesi) konusu okunmalıdır.
Değişken supap zamanlamasının görevi nedir ?
Değişken
supap zamanlamasının görevi, her motor devrinde (rölanti – orta yük – yüksek devir)
motorun yeterli havanın alınabilmesi için uygun eksantrik mili kam açısını
vermek, motor performansını yükseltmek, yakıt sarfiyatını ve egzoz
emisyonlarını azaltmaktır.
Değiken supap
zamanlaması sisteminin çözmek istediği temel sorun, değişen motor devirlerinde,
yanma odasına yeterince hava alabilmek için yeterince zamanı verebilmektir.
Düşük
devirlerde, motor yavaş döner, gaz kelebeği çok az açıktır, emme manifoldunda
vakum yüksektir ve yanma odasına hava almak için yeterince zaman vardır.
Motor devri
yükseldiğindeyse, yanma odasına yeterince hava alınması için gereken süre çok
kısadır, eğer emme supabı erken açılmazsa, yanma odasına yeterince hava
giremez. İşte bu noktada supap bindirmesi dediğimiz kavram ortaya çıkıyor.
Supap bindirme süresinin değişken
olarak ayarlanması ve yanma odasına yeterince temiz havanın alınabilmesi için,
supap zamanlamasının değiştirilmesine ilave olarak, supabın açılma miktarını ve
açık kalma süresini de ayarlamak amacıyla, otomobil üreticileri çeşitli
teknolojiler geliştirmiş ve isim vermişlerdir.
Motor supap sisteminde 2 temel
ayarlama yapılabilir:
*Supap
zamanlamasının değiştirilmesi (Eksantrik mili zamanlama ayarı - avans-rötar):
*Supap açık
kalma süresi ve Supap açılma miktarı ayarı (Valve Lift - Valvematic):
Bunu Toyota:VVTL-i veya Valvematic, Bmw valvetronic, Honda VTEC ve i-VTEC ile yapar.
Burada bir ayrım vardır, supap zamanlamasını ayarlamak ve/veya supabın açılma miktarını ve
açık kalma süresini ayarlamak.
VTEC ve i-VTEC; hem supap zamanlaması hem de supapların açılma miktarı ve süresini değiştirir.
VVT-i; Sadece supap zamanlamasını değiştirir, supap açılma miktarını ve süresini değiştirmez.
VVTL-i; Hem supap zamanlamasını hem de supabın açılma miktarını ve açık kalma süresini değiştirir. Bu sistemin daha gelişmiş versiyonu Valvematic'dir.
Daha fazla bilgi için:
Siteniz gayet güzel tebrikler😊
YanıtlaSilEllerinize sağlık sürekli takip ediyor um tşk.
YanıtlaSil