Supap Bindirmesi Nedir Ne Demektir? Ne İşe Yarar Nasıl Yapılır?


Supap bindirmesi, piston üst ölü noktaya yaklaşırken hem emme supabının hem de egzoz supabının açık olduğu çok kısa süreli, anlık bir supap konumudur. Egzoz zamanının sonuna doğru, piston üst ölü noktaya çıkarken, egzoz supabının henüz kapanmadan emme supabının açıldığı kısa süreli ana supap bindirmesi denir. Kısaca hem emme hem egzoz supabının açık kaldığı duruma supap bindirmesi denir.  Piston, yanmış olan egzoz gazlarını yukarı doğru çıkarken egzoz supabından dışarı atar, bu sırada egzoz supabı açıktır. Piston üst ölü noktaya yaklaştığında ve henüz egzoz supabı açıkken, emme supabı da açılır, işte bu an supap bindirmesidir. 
Emme supabının, daha egzoz supabı kapanmadan açılmasının sebebi, emme zamanı süresini uzatmak içindir. Çünkü yüksek devirde temiz hava emmek için süre çok az, işte bu süreyi uzatmak için emme supabı piston daha üst ölü noktaya ulaşmadan ve egzoz supabı kapanmadan açılır. Emme supabının bu şekilde erken açılması, supaba avans verilerek yapılır. Düşük devirlerde supap bindirmesine gerek yoktur fakat devir arttığında yani güç talebi de arttığında, supap bindirmesine ihtiyaç vardır ve supap bindirme süresinin de artması gerekir. İşte supap bindirme süresinin ayarlanmasını sağlayan sistem, değişken supap zamanlama sistemidir.
   
Supap bindirme süresi sabit zamanlı motorlarda üretim aşamasında belirlenir ve daha sonra değiştirilemez. Supap zamanlaması büyük olduğunda yüksek motor devirlerinde daha iyi performans verirken, düşük motor devirlerinde performans azalır ve motorun rölanti devrinde düzensiz çalışma görülür.
Günlük hayatta kullanılan binek otomobillerin sabit supap zamanlamalı motorları, iyi bir orta devir performansı verecek şekilde optimize edilmiştir, böylece en çok kullanılan orta devir aralığında sürücünün güç ve ekonomi beklentileri karşılanır.
Sabit supap zamanlamalı spor otomobillerin motorlarındaysa, supap zamanlaması yüksek motor devirlerinde maksimum güç verecek şekilde ayarlanmıştır.Örneğin rally motorlarında sabit supap zamanlaması kullanılır ve supap bindirmesi süresi, yüksek motor devirlerinde maksimum güç ve tork verecek şekilde ayarlanmıştır, bu sebeple rally araçları rölantide çalışırken düzensizdir ve egzozdan patırtı şeklinde ses gelir.





Günümüz modern motorlarında, değişken supap zamanlaması bulunur (VVT-i, VTC, VANOS gibi), değişken supap zamanlaması sistemiyle birlikte supapların açılıp kapanma zamanlamaları ve supap bindirme süreleri, motor devri ve yüküne bağlı olarak hassas şekilde ayarlanarak her yük ve hız şartından en uygun supap bindirme süresi miktarı elde edilebilmektedir. 

Supap bindirmesi sırasında erken (avanslı) açılan emme supabı sayesinde, bir miktar egzoz gazı, emme manifolduna kaçar, ve emme süresince tekrar yanma odasına çekilir, böylece bir miktar egzoz gazı tekrar yakılmış olur. İşte bu tekrar yakılan bir miktar egzoz gazı (yanmamış hidrokarbonlar -HC), egzozdan atılan zararlı egzoz emisyon miktarını azaltıcı etki gösterir. Ayrıca yanma sıcaklığını da düşürerek NOx emisyonlarını azalmasını sağlar, buna EGR etkisi denir.
 
(Bkz: Sente)
Devam eden konu (Bkz: Değişken Supap Zamanlaması)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar