Sıkıştırma
zamanının sonunda, piston üst ölü noktaya çıktığında, hem emme supabının hem de
egzoz supabının kapalı olduğu duruma sente denir. Motoru senteye getirmek,
birinci piston üst ölü noktadayken, emme ve egzoz supaplarının kapalı olduğu
konumu bulmak demektir. Piston bir çevrimde iki kez üst ölü noktaya çıkar,
birisi sıkıştırma sonunda, diğeri egzoz zamanının sonunda. Sente durumu
sıkıştırma zamanının sonundaki durumdur ve tüm supaplar kapalıdır. Egzoz
zamanının sonunda ise piston üst ölü noktaya çıkarken egzoz supabı açıktır. Bu
iki durum karıştırılmamalıdır. Bu konunu anlaşılması için önce (Bkz: Motorun Çalışma Prensibi), sonra (Bkz: Motor Parçaları ve Görevleri) konusu okunmalıdır.
4
silindirli motorlar genellikle 1-3-4-2 ateşleme sırasıyla çalışırlar. 1-4 ve
2-3. silindir kardeş silindir olur. Kardeş silindir; beraberce aşağı ve yukarı
(AÖN-ÜÖN) hareket eden pistonları ifade eder. Sente ve bindirme olarak
bakılırsa, 1 ve 4 kardeş, 1. silindir sentedeyken; 4. Silindir bindirmede olur.
Benzer durum 2 ve 3. Silindirde de geçerlidir; 2. silindir sentedeyken, 3. Silindir
bindirmede olacaktır (tam tersi durumda geçerlidir). Sente konusuyla birlikte (Bkz: Supap Bindirmesi) ve (Bkz: Supap Ayarının Yapılışı) konuları okunmalıdır.
Motor
senteye getirilirken önce krank mili senteye getirilir, bunun için krank
kasnağındaki sente işaretlerinin aynı hizaya gelmesi gerekir ve birinci
silindirdeki pistonun sıkıştırma sonunda ÜÖN’de olması gerekir. Daha sonra
eksantrik milleri senteye getirilir, bunun için eksantrik mili dişlileri
üzerindeki sente işaretlerinin doğru konumda olması gerekir. Daha sonra triger
kayışı veya zamanlama zinciri doğru gerginlikte ve pozisyonda takılır. Zincir
üzerinde doğru konumda takılması için işaretli zincir baklaları bulunur.
Peki üst kapak açıkken supapların hareketine bakarak senteyi nasıl anlarız? Bunun için elle krank milini motorun çalışma yönünde döndürmemiz gerekir. İlk iş birinci silindirdeki emme ve egzoz supaplarını, bağlı oldukları manifoldlara bakarak gözlem yoluyla tespit ederiz. Sonra krankı döndürmeye başlarız. En rahat supap bindirmesini gözlemleriz, egzoz supabı kapanırken (kapandıktan sonra) emme supabı açılıyorsa, bu supap bindirmesidir. Bu gözlem mantığımıza göre sente, bindirmeden sonra gerçekleşecek (aslında zaman sırasına göre tam tersidir ama şimdi bunun bir önemi yok). Bindirmeyi gözlemledikten sonra, krankı döndürmeye devam ederiz, şu anda emme zamanındayız, emme supabı açık görüyoruz üstten bakarak, döndürmeye devam ediyoruz, emme supabı kapandı, demek ki emme zamanı bitti, artık geriye 180 derecelik bir krank dönüşümüz kaldı, döndürmeye devam ediyoruz artık sıkıştırma zamanındayız, supaplar hiç hareket etmiyor çünkü kapalı olmak zorundalar, yani 180 derecelik dönüşün sonunda, piston üst ölü noktaya ulaşacak, bu anda krank kasnağındaki sente işareti belirli bir konuma gelecek, işte bu an sentedir.
(Bkz: Supap Bindirmesi)
(Bkz: Supap Bindirmesi)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
tek kelimeyle mükemmel. bu ince noktayı internette sadece bir yerde bulmuştum ama orada da bu kadar ayrıntılı değildi. bravo
YanıtlaSilMotor öğrencisiyim hocaların anlatamadığı sekilde yazılani okudum
YanıtlaSilHer bilgi var keşke birde video ile ayrıntılı sente ayarı basitçe herkesin anlayacağı mantıkla gösterilse çok teşekkürler
YanıtlaSilÇok çok iyi anlatmış tebrikler
YanıtlaSilKırklareli de meşhur sente Recep var
YanıtlaSilBlok balans sentesi nasıl ayarlanır
YanıtlaSilTeknik bilgi anlaşılır ve üst düzey. Teşekkürler
YanıtlaSil