İçten Yanmalı Motorun Çalışma Prensibi Nedir?
Benzinli Motorda Çevrim ve 4 Zaman
Benzinli motorlarda 4 zamanlı olarak olarak çalışırlar ve motorun 4 zamanı tamamlaması bir "çevrim" olarak tanımlanır. Bir çevrimde krank mili 2 tur atar (720o) ve eksantrik mili ise bir tur atar (360o); Krank milinin triger (zaman) dişlisi, eksantrik dişlisinin yarısı kadar büyüktür. Bir çevrimde gerçekleşen 4 zaman: Emme zamanı, sıkıştırma zamanı, iş zamanı, egzoz zamanı. Motordaki bir çevrimin gerçekleşmesi için 4 zamanın gerçekleşmesi gerekir; her bir zamanın gerçekleşmesi için krank mili; yarım tur (180o) döner.
Emme Zamanı: Yanma odasına hava (hava+yakıt karışımının) alındığı zamandır. Emme supapları açıktır, pistonun alt ölü noktaya (AÖN) inişi sırasında oluşan alçak basınçla (vakum), emme işlemi gerçekleşir. Turbo benzinli direkt enjeksiyonlu motorlarda emme portundan sadece hava alınırken; atmosferik çok noktadan (MPI) enjeksiyonlu benzinli motorlarda hava+yakıt karışımı emilir.
İş (Yanma) Zamanı: Yüksek sıcaklık ve basıntaki hava-yakıt karışımı, bujinin kıvılcım çakmasıyla yakılır-patlatılır. Bu sırada emme ve egzoz supapları kapalıdır. Yanma sonucu oluşan çok yüksek basınç, piston kafasına etki eder ve pistonu aşağıya alt ölü noktaya iter. Motorda dönme hareketi (güç ve tork) bu aşamada üretilir. Pistonun hareketi; biyel kolu, krank mili, kavrama, şanzıman-diferansiyel, aks millerinden sonra tekerleklere iletilir, böylece araç hareket eder, iş elde edilir. Bu zamanda üretilen güç, diğer pistonların hareketleri (zamanları) için de kullanılır. Örneğin diğer pistonun sıkıştırma için ihtiyaç duyduğu güç gibi. Silindirde yanma gerçekleştiğinde, benzinli motorlarda sıcaklık 2500 derece civarına, dizel motorlarda ise 2000 derece civarında çıkmaktadır. Yanma zamanında silindirde oluşan basınç 40-70 bar arasındadır.
Piston çapı 8 cm olsun, piston alanı yaklaşık A= 50 cm2 olur. (A= (π . d2)/4)
Paskal kanununa göre, P=F/A formülü uygulanır ve yanma zamanında bir pistonun üzerine uygulanan kuvvet bulunabilir. Buna göre
P=F/A ise, F=PxA olur. F= 40kg/cm2 x 50cm2 =2000kg, yani 2 ton olur. (2000kg=20.000N)
Egzoz Zamanı: İş zamanı sonunda alt ölü noktaya inen piston, egzoz supaplarının açılmasıyla beraber üst ölü noktaya doğru çıkar, silindir içerisindeki egzoz gazları egzoz kanallarından egzoz manifolduna büyük bir hız ve basınçla süpürülür. Egzoz gazının yüksek basınç ve akış hızından, turbo şarj kullanılarak fayda sağlanır.
İçten Yanmalı Motorun Verimliliği
Nedir? (İçten Yanmalı Motorun Verimi)
Verim Nedir?
Verim, elde edilen faydanın, harcanan çabaya oranıdır (alınan/verilen). Gücün veya enerjinin aktarılmasında her zaman kayıplar yaşanacağından, verim daime %100'den küçüktür. Bir termik güç kaynağı olan içten yanmalı motorlarda, motordan alınan faydalı enerjinin (hareket enerjisi), yakılan yakıtın enerjisine oranı, motorun verimini verir. Yüksek verimli motorlar, kullanılan enerjiyi daha büyük oranda faydalı işe dönüştüren motorlardır, örneğin elektrik motorları gibi. Bir otomobilde nihai verimi hesaplamak için, içten yanmalı motorun verimi ve tüm aktarma organlarının verimleri çarpılır (Tahrik sisteminin verimi= İçten yanmalı motorun verimi x şanzıman verimi x diferansiyel verimi).
Yakıtın yanmasıyla elde edilen enerjinin yaklaşık olarak ancak %40-45’i kullanılabilir hareket enerjisi olarak alınabilmektedir. Enerjinin geri kalan %30’u egzoz gazlarıyla, geriye kalan %30’ise soğutma ve ısının yayılması yoluyla kaybolmaktadır. Benzinli motorların verimi %30-35, dizel motorların verimi %35-40 civarındadır. Yakıt hücreli (hidrojenli) araçlarda verim %85, elektrikli araçların elektrik motorunda verim %99'dur (aktarma kayıpları hariç). Birbirine hareket aktaran iki dişlinin verimi %98 - %99'dur, görüldüğü gibi birbirine hareket veren iki dişlide de sürtünme kayıpları sebebiyle az da olsa kayıplar meydana gelmektedir.
(Bakınız: Tork ve Güç Nedir?) (Bakınız: Dizel Motorlar ve Dizel Araçlar)
Verim, elde edilen faydanın, harcanan çabaya oranıdır (alınan/verilen). Gücün veya enerjinin aktarılmasında her zaman kayıplar yaşanacağından, verim daime %100'den küçüktür. Bir termik güç kaynağı olan içten yanmalı motorlarda, motordan alınan faydalı enerjinin (hareket enerjisi), yakılan yakıtın enerjisine oranı, motorun verimini verir. Yüksek verimli motorlar, kullanılan enerjiyi daha büyük oranda faydalı işe dönüştüren motorlardır, örneğin elektrik motorları gibi. Bir otomobilde nihai verimi hesaplamak için, içten yanmalı motorun verimi ve tüm aktarma organlarının verimleri çarpılır (Tahrik sisteminin verimi= İçten yanmalı motorun verimi x şanzıman verimi x diferansiyel verimi).
Yakıtın yanmasıyla elde edilen enerjinin yaklaşık olarak ancak %40-45’i kullanılabilir hareket enerjisi olarak alınabilmektedir. Enerjinin geri kalan %30’u egzoz gazlarıyla, geriye kalan %30’ise soğutma ve ısının yayılması yoluyla kaybolmaktadır. Benzinli motorların verimi %30-35, dizel motorların verimi %35-40 civarındadır. Yakıt hücreli (hidrojenli) araçlarda verim %85, elektrikli araçların elektrik motorunda verim %99'dur (aktarma kayıpları hariç). Birbirine hareket aktaran iki dişlinin verimi %98 - %99'dur, görüldüğü gibi birbirine hareket veren iki dişlide de sürtünme kayıpları sebebiyle az da olsa kayıplar meydana gelmektedir.
(Bakınız: Tork ve Güç Nedir?) (Bakınız: Dizel Motorlar ve Dizel Araçlar)
İçten Yanmalı ve Dıştan Yanmalı Motorların Farkı
Eğer yanma olayı ve hareketin üretilmesi aynı yerde
oluyorsa, buna içten yanmalı motor denir. Örneğin: benzinli, dizel motorlarda
silindirin içinde hem yanma hem hareket oluşuyor.
Eğer yanma olayı ve hareketin üretilmesi ayrı yerlerde
meydana geliyorsa, buna dıştan yanmalı motorlar denir. Örneğin: Buharlı
trenlerde, yanma kazanlarda meydana gelir, basınçlı buhar depolanır ve başka
bir yerdeki silindirlere gönderilir, hareket burada oluşur.
(Dıştan yanmalı motor, buharlı tren)
İçten Yanmalı Motorlar Zamanlarına Göre Nasıl
Sınıflandırılır ?
İçten yanmalı motorların zamanları:
*2 zamanlı
motorlar (Bakınız: İki Zamanlı Motorlar)
*4 zamanlı motorlar (Bakınız:Motor Parçaları ve Görevleri)
olarak sınıflandırılmaktadırlar.
Otomobil ve ticari araçlarda kullanılan içten yanmalı motorlar 4 zamanlı
motorlardır. Küçük motosikletlerde, çim biçme makinalarında, ağaç kesme
motorlarında 2 zamanlı benzinli motorlar kullanılmaktadır.
Benzinli motorlar otto çevrimine göre, dizel motorlar
dizel çevrimine göre çalışır. Binek ve ticari araçlarda kullanılan benzinli
veya dizel motorlar, 4 zamanlı motor prensibine göre çalışır.
Binek Araç Nedir?
Kişisel yolcu taşımacılığı için kullanılan araçlara binek
araç denir. Yani aracınız seyahat etmek için, şahsi olarak ulaşımınızı sağlamak
için kullanıyorsanız, bu amaca hizmet eden araçlara binek araç denir. Eskiden
daha çok benzinli motora sahip olan binek araçlar, dizel motor teknolojisindeki
gelişmeler ve ekonomik sebeplerden dolayı müşteri talebindenki artışla, dizel
motorlu binek araçların sayısı oldukça artmıştır. Otomobiller tipik bir binek
araçtır.
Ticari Araç Nedir?
Adından da anlaşılacağı üzere, malzeme, yük, yolcu
taşımak için kullanılan motorlu araçlara ticari araç denir. Kamyonlar, tırlar,
otobüsler, minibüsler tipik ticari araç örnekleridir. Ticari araçlardan çok
fazla yük (insan veya eşya) çekmesi beklendiğinden, ticari araçlarda yüksek
çekiş kuvvetine (tork) sahip dizel motorlar kullanılmaktadır.
Hafif Ticari Araç Nedir?
Hem ticari, hem de hususi (kişisel seyehat) için
kullanılabilen motorlu araçlara, hafif ticari araçlar denir. Aracın ruhsatında,
hangi amaçla kullanılacağı belirtilmek zorundadır. Örneğin, pick up
kamyonetler, fiat doblo veya ford connect (torneo), minibüsler gibi araçlar,
hafif ticari araç tipleridir. Hafif ticari araçlarda da genellikle dizel motor
kullanılmaktadır.
Kullanılan Yakıt
Türüne Göre İçten Yanmalı Motorlar
Günümüzde en yaygın kullanılan motor yakıtları göz önüne
alındığında:
-Benzinli Motorlar: Benzin veya lpg yakabilir.
-Dizel Motorlar: Mazot yakarlar
-Doğal Gazlı (CNG’li) Motorlar: Sıkıştırılmış doğal gazla
çalışırlar (Belediye otobüsleri)
Hava Besleme Sistemine Göre İçten Yanmalı Motorlar
*Atmosferik Motorlar: Emme manifolduna ve oradan da yanma
odasına havanın gönderilmesinde, turbo şarj (aşırı besleme) kullanılmayan,
havanın atmosfer basıncı ve pistonun vakum etkisiyle emişin yapıldığı motor
tipidir. Benzinli ve dizel atmosferik motorlar yaygın olarak kullanılırken,
atmosferik dizel motorlar artık üretilmemektedir. Atmosfer basıncı 1 bardır. (Bkz: Atmosferik Benzinli Motorlar)
*Turbo Şarjlı Motorlar: Havanın emme manifolduna ve yanma
odasına gönderilmesinde, atmosfer basıncına ilave olarak, bir egzoz turbo şarjı
veya süper şarjın kullanıldığı, havanın basınçlandırılarak yanma odasına
gönderildiği motor tipidir. Turbo şarj, hem benzinli motorlarda hem de dizel
motorlarda kullanılmaktadır. Günümüzde neredeyse tüm dizel motorlar artık turbo
şarjlıdır. Benzinli motorlardaysa, atmosferik benzinli motorlar hala en yaygın
motor tipidir. (Bkz: Turbo Benzinli Motorlar) (Bkz: Turbo Dizel Motorlar) (Bkz: Turbo Şarj) Turbo şarjlı, yani aşırı beslemeli motorlar, çok daha yüksek
motor gücü, çekiş sunarken; daha düşük yakıt tüketimi, daha düşük egzoz
emisyonları elde edilmektedir. Bununla beraber daha maliyetli bir sistemdir.
Araçlarda Kullanılan Motor Tipleri
*Sıra Tipi Motorlar: Silindirler düz ve sıralı olarak
dizilmiştir. 3,4,5,6 silindirli sıra tipi motorlar kullanılmaktadır. 4
silindirli sıra tipi motorlar en yaygın kullanılan motor tipidir. 4 silinirli
sıra tipi motorların en çok tercih edilme sebebi, motor bölmesine çok rahat
sığabilmeleridir. Motor silindir sırası her zaman krank kasnağının olduğu
taraftan başlar. Ateşleme sırası 1-3-4-2 olan bir motorda, 1-4 ve 2-3 kardeş
silindirdir.
*V Tipi Motorlar: Birbiriyle açı yapacak şekilde iki ayrı
silindir bloğunun tek bir gövdede birleştirilmesi ve tek bir krank milini
döndürmesiyle oluşur. İki ayrı silindir bloğu seti olarak bir birlerine genelde
60° veya 90° bazı motorlarda (vw)
15° (Vr tipi motorda) açıyla konumlandırılmışlardır. Daha az sarsıntı, daha yüksek kompresyon,
daha az krank mili sürtünmesi ve sıra tipi motor gibi az yer kaplaması
avantajlarıdır. 6, 8, 12 silindirli motorlar otomobillerde kullanılmaktadır.
*Boxer Tipi Motorlar (Boksör Motor): Boxer motorlarda
silindir ve pistonlar yatay olarak bir birlerine zıt yönde çalışmaktadırlar.
İki silindir seti arasında 180° derecelik açı
vardır. Boxer motorların en yaygın kullanımı Subaru ve Posche (boxster firmalarının araçlarında görülmektedir.
*W Tipi Motorlar: İki ayrı V tipi motorun bir birine
yaklaşık 70 derece açıyla birleştirildikleri motor tipidir, yani çift V motorun
bulunduğu çok silindir sayısına sahip yüksek performans motorlarıdır. Örneğin;
6 silindirli 2 adet V tipi silindir bloğu, tek krank kutusunda W harfi
biçiminde birleştirilmiştir. 12 silindirli sırat tipi bir motordan çok daha az
yer kaplaması en büyük avantajıdır. Bu tip motorlarda her iki silindir bloğu
için ayrı arı motor kontrol ünitesi (ecu) kullanılır, yani 2 tane motor kontrol
ünitesi vardır, üniteler bağlı bulundukları silindir bloğunu yönetirken,
birbirleriyle senkronize çalışırlar.

(Bakınız: İki Zamanlı Motorlar)
(Bakınız:Motor Parçaları ve Görevleri)
(Bakınız: Tüm Motor Parçaları)
(Bakınız: Tüm Sensörler)
Ana konu: (Bakınız:Otomobilin Tüm Parçaları ve Görevleri)
Yorumlar
Yorum Gönder