Silindir, motor bloğunun içinde bulunan, pistonların 4 zamanı gerçekleştirdiği silindirik yapılardır. Silindirler ve silindir kapağıyla beraber yanma odası oluşturulur. Yanma zamanında oluşan yüksek basınç ile motordan güç elde edilmesi silindirin içinde gerçekleşir.
Silindirler, silindir bloğunun işlenmesiyle oluşturulabilir, buna gömleksiz motor denir. Bazı motor motorlarda ise silindir kanallarında gömlekler çakılır, piston bu gömleklerin içinde çalışır, buna gömlekli motor denir.
Silindirin
malzemesi genellikle blok malzemesiyle aynıdır; alüminyum alaşım veya dökme
demir. Yeni nesil alüminyum alaşım silindirlerde iç yüzeye özel kaplama işlemi
yapılabilir.
Silindirlerin özellikleri, motorun tipini önemli ölçüde belirler.
Silindir
sayısına göre motorlar:
1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 12 silindirli motorlar.
Silindir
düzenine göre motorlar:
Sıralı motor, V motor, VR motor, W motor, boxer motor, yıldız motor.
Silindir
özelliğine göre motorlar:
Gömlekli motorlar, gömleksiz motorlar. Gömleksiz motorda silindir iç yüzeyleri özel kaplamayla kaplanır. Gömlekli motorlar; ıslak gömlekli motorlar, kuru gömlekli motorlar olarak çeşitlenir.
Silindir,
motor bloğunun içinde bulunan, pistonların 4 zamanı gerçekleştirdiği silindirik
yapılardır. Silindirler ve silindir kapağıyla beraber yanma odası oluşturulur.
Yanma zamanında oluşan yüksek basınç ile motordan güç elde edilmesi silindirin
içinde gerçekleşir.
Silindirler, silindir bloğunun işlenmesiyle oluşturulabilir, buna gömleksiz motor denir. Bazı motor motorlarda ise silindir kanallarında gömlekler çakılır, piston bu gömleklerin içinde çalışır, buna gömlekli motor denir. (Bkz: Silindir Gömleği)
Silindirin malzemesi genellikle blok malzemesiyle aynıdır; alüminyum alaşım veya dökme demir. Yeni nesil alüminyum alaşım silindirlerde, sürtünme ve aşınmayı azaltmak amacıyla iç yüzeye özel kaplama işlemi yapılabilir.
Silindirlerde en fazla aşınma, silindirin üst kısmındaki, segmanların en fazla sürtündüğü “silindir seti” denen kısımda meydana gelir.
Silindir Aşınmasının Belirtileri Nelerdir?
*Kompresyon
kaçağı, çekişin düşmesi, yakıtın artması.
*Motorun
yağ yakması.
*Piston kenarı vuruntusu.
Silindirin Aşınmasının Sebepleri Nelerdir?
*Yetersiz
yağlama.
*Motor
yağının ve yağ filtresinin zamanında değiştirilmemesi.
*Hava
filtresinin kirli veya kalitesiz olması, motorun toz emmesi.
*Motorun
aşırı zengin hava-yakıt karışımıyla çalışması.
*Motorun
hararet yapması.
*Motorun
soğuk çalışması.
Devamı: (Bkz: Silindir Gömleği)
(Bkz: Motor Bloğu)
(Bkz: Motor Silindir Hacmi)
Yorumlar
Yorum Gönder