Krank mili motor gücünün (torkun) oluştuğu, en önemli hareketli motor parçasıdır. Motorda üretilen güç, krank milinden volana, buradan da aktarma organlarıyla tekere iletilir, böylece araç hareket eder. Motordaki tüm mekanik sistemler hareketlerini krank milinden alır. Krank mili motor bloğunun altında bulunur, krank miline biyel kolları bağlanmıştır. Biyel kolları ve krank mili sayesinde, pistonlardaki doğrusal (düz) hareket, krank milinde dairesel harekete (dönme hareketine) dönüştürülür. Krank milinde oluşan dönme hareketiyle, aracı hareket ettiren tork elde edilir.
Krank Milinin Yapısı
Krank
milinde iki tip muylu vardır; ana muylu ve kol muylusu.
Ana muylu,
krank milinin etrafında döndüğü, merkez eksendeki muyludur, ana muylu; ana
yatak (krank yatağı) içerisinde dönerek çalışır.
Ana
muylular, ana yataklarla motor bloğuna bağlanır. Krank ana yatakları motor
bloğuna cıvatalanmıştır.
Kol
muylusu, biyel kolu muylusudur. Krank milinde merkezden kaçık olarak piston
adeti kadar kol muylusu bulunur. Biyel kolu, kol muylusuna arada kol yatakları
olacak şekilde cıvatalanarak bağlanmıştır. Biyel kolları, kol muylusunda, krank
miline itme kuvvetini ileterek, krank milinin dönmesini sağlalar.
Krank milinin
ataletini dengelemek için, krank milinde karşı ağırlıklar (denge ağırlıkları)
bulunur, bunlar krank milinin dönüşünü ve titreşimini dengeler. Krank milinin
dengelenmesinde ince ayar yapılabilmesi için, krank mili üzerinde küçük kör
delikler bulunabilir, böylece hassas dengeleme için ağırlık kaldırılması işlemi
yapılmış olur.
Krank
milinin malzemesi; dökme çelik veya dövme çelik olabilir.
Dökme Çelik
Krankın Avantajları:
*Düşük
üretim maliyeti.
*Malzemeyi
işlemek basittir.
*Hafiftir.
Dökme Çelik
Krankın Dezavantajları:
*Sağlamlığı
daha düşük (düşük rijitlik).
*Titreşim
özellikleri zayıf.
*Aşınma
miktarı daha yüksek.
Dövme Çelik
Krankın Avantajları:
*Yüksek
rijitlik (sağlamlık).
*İyi
titreşim özellikleri
*Düşük
aşınma.
Dövme Çelik
Krankın Dezavantajları:
*Daha
yüksek üretim maliyeti.
*Malzemeyi
işlemek zor ve karmaşık.
*Daha fazla ağırlık.
(Bkz: Motor Bloğu)
(Bkz: Silindir)
Yorumlar
Yorum Gönder