Günümüzde
en yaygın olarak kullanılan motor-supap düzenidir. Silindir kapağında iki adet
eksantrik (kam) mili bulunur. Emme supaplarını emme eksantrik mili, egzoz
supaplarını egzoz eksantrik mili çalıştırır. DOHC motorlara “Twin Cam Engine”
ismi de verilir. Çift eksantrik milinin kullanılmasıyla, devrimsel
gelişimlerden biri olan değişken supap zamanlaması, yani supapların açılma
zamanlamalarının değiştirilmesi ve supap bindirme süresinin değiştirilmesi
mümkün olmuştur, çünkü emme ve egzoz supapları iki ayrı kam mili tarafından
çalıştırıldığından, birbirlerinden bağımsız olarak avans-rötar verilebilmiştir.
Daha fazla
supap sayısı, daha iyi hava emişi, supap zamanlamasının (emme ve egzoz) bağımsız olarak
ayarlanabilmesi, supap açılma miktarının (supap kaldırma) ayarlanabilmesi; daha
yüksek motor devri, daha yüksek tork, daha iyi hava-yakıt karışımı, daha düşük
yakıt tüketimi, daha düşük egzoz emisyonları gibi çok önemli iyileştirmelere
yol açmıştır. Bazı motor tiplerinde “supap kapatma/iptali” teknolojisiyle,
uygun sürüş şartlarında örneğin 4 silindirden 2’si iptal edilmiş ve motor ekonomik modda çalışarak yakıt tüketimi
düşürülmüştür.
Silindir başına 4 supaplı çift eksantrikli motorlarda,
4 supabın yerleştirilebilmesi için silindir çapları daha da büyütülmüştür,
piston stroku ile silindir çapı birbirine çok yakın veya eşittir (kare motor).
Bir motorda piston strokunun kısalması, o motorun çok daha yüksek devir
çevirmesine ve daha hızlı devirlenmesine imkan sağlar. (Strok: pistonun alt ölü
nokta ile üst ölü nokta arasında kat ettiği mesafedir. Örneğin kare motorda;
piston stroku 80 mm , silindir çapı 80 mm. Yüksek motor devri, yüksek güç
üretilmesini sağlar.
Üstten
çift eksantrikli, silindir başına 4 supaplı motorların olumsuz sayılabilecek
özellikleri; maliyeti yüksektir, parça sayısı çoktur, daha ağırdır, silindir
kapağı daha büyüktür ve daha çok yer kaplar, yapısı daha karmaşıktır. Oldukça
avantajlı olmasına rağmen daha geç yaygınlaşmasının sebebi, maliyetinin yüksek
oluşudur. İlk 4 supaplı DOHC motor 1912
yılında Peugeot tarafından üretilmiştir, L76 kodlu motorun gücü 130 HP’dir. Bugünse üretilen motorların
neredeyse tamamı 4 supaplıdır ve büyük çoğunluğu çift eksantriklidir.
- DOHC Üstten Çift Eksantrikli Motorlar (DOHC: Double Over Head Camshaft) (Bu konu)
Üst konu (Bkz: OHC Üstten Eksantrikli Motorlar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder