Silindir
kapağında bulunan emme ve egzoz supapları, tek bir eksantrik mili tarafından
çalıştırılır. Buna SOHC motor (üstten tek eksantrikli motor) denir. Eksantrik
mili silindir kapağına taşındığı için, uzun itici çubukların kullanımına gerek
kalmamıştır. Eksantrik mili, supapları
ya direkt olarak supap iticisine basarak ya da külbütör mekanizmasıyla
(endirekt) açmaktadır. Bu supap düzeninde eksantrik mili ile krank mili birbirinden
ayrıldığı için, krankın hareketini eksantrik miline aktarması için kayış veya
zincir kullanılması gerekmiştir, buna triger kayışı veya zamanlama zinciri
denir.
Eksantrik
milinin supapları arada çok parça olmadan yakından çalıştırabilmesi, supap
zamanlamasının hassas ve devir artsa bile bozulmadan gerçekleşmesini
sağlamıştır. OHC (SOHC) motorlar eskiye tiplere göre daha yüksek devir
çevirebilmektedir. Eksantrik mili silindir kapağında bulunduğundan, daha fazla
sayıda supap kullanılabilmiştir, silindir başına 4 supabın kullanılmasıyla motor
verimi ve gücü ciddi oranda artmıştır, tüketim ve emisyonlarda ise azalma
meydana gelmiştir. Silindir başına 2 supap seçeneği de SOHC motorlarda uzun
yıllar kullanılmıştır.
SOHC motorlarda tek eksantrik mili olduğundan değişken supap zamanlama sistemi (VVT-i, VTC, VANOS) kullanılamaz. Fakat değişken supap kaldırma sistemi kullanılabilir.
SOHC VTEC Nedir?
SOHC vtec motorda üstten tek eksantrik mili ve supap açıklığını arttıran daha geniş bir kam sistemi vardır. Honda 1991 yılında legend ve acura otomobillerde SOHC VTEC (değişken supap kaldırma sistemini) ilk kullananlardandır. Günümüzde de atmosferik 1.6 honda civic'lerin motoru SOHC i-VTEC'tir. 2017 yılından itibaren Honda Civic Turbo Benzinli 1.5 araçlarda DOHC i-VTEC motorları rs modellerinde kullanılmıştır.
Bununla birlikte 90'lı yılların yumurta kasa civic'lerinde DOHC VTEC'ler kullanılmıştır.
- SOHC Üstten Tek Eksantrikli Motorlar (SOHC: Single Over Head Camshaft) (Bu konu)
Üst konu (Bkz: OHC Üstten Eksantrikli Motorlar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder