SOHC Motor Nedir? Üstten Tek Eksantrikli Motor Nedir?


Silindir kapağında bulunan emme ve egzoz supapları, tek bir eksantrik mili tarafından çalıştırılır. Buna SOHC motor (üstten tek eksantrikli motor) denir. Eksantrik mili silindir kapağına taşındığı için, uzun itici çubukların kullanımına gerek kalmamıştır. Eksantrik mili, supapları  ya direkt olarak supap iticisine basarak ya da külbütör mekanizmasıyla (endirekt) açmaktadır. Bu supap düzeninde eksantrik mili ile krank mili birbirinden ayrıldığı için, krankın hareketini eksantrik miline aktarması için kayış veya zincir kullanılması gerekmiştir, buna triger kayışı veya zamanlama zinciri denir.


Eksantrik milinin supapları arada çok parça olmadan yakından çalıştırabilmesi, supap zamanlamasının hassas ve devir artsa bile bozulmadan gerçekleşmesini sağlamıştır. OHC (SOHC) motorlar eskiye tiplere göre daha yüksek devir çevirebilmektedir. Eksantrik mili silindir kapağında bulunduğundan, daha fazla sayıda supap kullanılabilmiştir, silindir başına 4 supabın kullanılmasıyla motor verimi ve gücü ciddi oranda artmıştır, tüketim ve emisyonlarda ise azalma meydana gelmiştir. Silindir başına 2 supap seçeneği de SOHC motorlarda uzun yıllar kullanılmıştır.
 
 


SOHC motorlarda tek eksantrik mili olduğundan değişken supap zamanlama sistemi (VVT-i, VTC, VANOS) kullanılamaz. Fakat değişken supap kaldırma sistemi kullanılabilir.

SOHC VTEC Nedir?
SOHC vtec motorda üstten tek eksantrik mili ve supap açıklığını arttıran daha geniş bir kam sistemi vardır. Honda 1991 yılında legend ve acura otomobillerde SOHC VTEC (değişken supap kaldırma sistemini) ilk kullananlardandır. Günümüzde de atmosferik 1.6 honda civic'lerin motoru SOHC i-VTEC'tir. 2017 yılından itibaren Honda Civic Turbo Benzinli 1.5 araçlarda DOHC i-VTEC motorları rs modellerinde kullanılmıştır.
Bununla birlikte 90'lı yılların yumurta kasa civic'lerinde DOHC VTEC'ler kullanılmıştır.

- SOHC Üstten Tek Eksantrikli Motorlar (SOHC: Single Over Head Camshaft) (Bu konu)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar