Supap Boşluğu Nedir?

Bölüm: 1 - 2
Motorlar farklı sıcaklıklarda çalışırlar, ilk çalıştırmadan itibaren (soğuk çalıştırma) motor sürekli ısınır ve ideal çalışma sıcaklığına erişinceye kadar bu devam eder. Öte yandan yakıtın yakıldığı silindirler ve buna bağlı çalışan supap sistemi de sürekli yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar. Metaller ısındıkça uzar ve genleşir. Bu uzama, makine elemanının üretiminde hesaba katılır ve gerekli çalışma boşlukları önceden bırakılır.
Isıl genleşmeden sonra bile supap siteminin düzgün çalışabilmesi için, kam ile supap iticisi (supap fincanı-tapet) arasında bırakılan mesafeye supap boşluğu denir. Supap ayarında bu boşluk ayarlanır ve boşluk miktarı 0,2 – 0,5 mm arasında değişir (katalog değeri referans alınır).
Supap boşluğu, eksantrik milindeki kam çıkıntısının olmadığı kısım ile supap iticisi arasındaki boşluktur (Direkt supap tahriki sisteminde). Supap boşluğu motor sıcakken artar, motor soğukken azalır. Örneğin: Motor sıcakken: 0,25 mm Motor soğukken: 0,20 mm
 
Külbütörlü supap sisteminde supap boşluğu, külbütör koluyla (manivela piyano ile) supap sapı arasındaki boşluktur.
Külbütör kolunda bulunan ayar vidası döndürülerek supap boşluğu ayarlanır. Bu tipteki bazı motorlarda ayar vidası yerine boşluk ayar şimi de bulunabilir, bu durumda şim değiştirilerek boşluk ayarı yapılır.
 
Supap boşluğu; egzoz supaplarında, emme supaplarına göre daha fazladır, çünkü egzoz supaplarında ısınma ve ısıl genleşme daha fazla gerçekleşir.
Motora ve kullanılan malzemeye supap boşluğu iki şekilde değişebilir: Supap boşluğu motor ısındıkça artar veya supap boşluğu motor ısındıkça azalır.

Fazla supap boşluğu verildiğinde motorda supap vurma sesi (supap vuruntusu)oluşur, supap zamanlaması bozulur, performans düşer, yakıt tüketimi artar.
Supap boşluğu az (yetersiz) verildiğindeyse supaplar tam olarak kapanamaz, supap tablası supap yuvasına (baga) tam olarak oturmaz, motor kompresyon kaçırır. Motor performansı azalır, tüketim artar.
Supap boşluğu az (yetersiz) verildiğinde, motor ısındığında supap genleşir ve boyu uzar, bu durumda henüz daha kam tarafından itilmeden kendiliğinden açık pozisyonda kalır, supaplar tam olarak kapanamaz ve motor kompresyon kaçırır. Motor performansı azalır, tüketim artar.
 
Devam eden konu (Bkz: Supap Ayarının Yapılışı)
Üst konu (Bkz: Supaplar)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi
Bölüm: 1 - 2

Yorumlar