Supap Erime– Supap Yanması- Supap Aşınması ve Kaçırması
Supap erimesi nasıl anlaşılır ? Supap Arızası Belirtileri: Motor supapları eridiğinde motor
kompresyon kaçıracaktır, çekişi düşecektir, yakıt sarfiyatı artacaktır, motor
rölanti devri düzensizleşecektir, hızlanmada kesiklikler ve gaz yememe sorunu
meydana gelecektir.
Özellikle lpg'li araçlarda alev sıcaklığının daha fazla olması sebebiyle supap erimesi daha sık görülmektedir. Bu durumda supaplar set olarak değiştirilir. Bunun dışında lpg'li araçlarda yaklaşık 30.000 kilometrede bir supap ayarı yapılması gerekebilmektedir.
Supaplarda Kontrol Edilmesi Gereken Kısımlar
Motor
supaplarının sökülüp temizlenmesi ve kontrol edilmesinde dikkat edilmesi
gereken noktalar şunlardır:
Supap tablasının (supap kafasının)
kalınlığı kontrol edilmelidir.
Zamanla aşınan ve incelen (eriyen) supap tablasının sıcaklığa dayanımı azalır, bu
durumda kısa sürede yanabilir. (Bkz: Supap Nedir?)
Motor
silindir kapağında emme ve egzoz supapları bulunur. Egzoz supapları daha fazla
sıcaklığa maruz kaldığından dolayı, daha fazla aşınırlar, daha fazla
incelirler.
Supap yanması meydana geldiğinde, bu supaplar genellikle egzoz supapları olacaktır. Supapların (egzoz) yanma-egzoz anında açık kalması, çok fazla ısınmalarına sebep olur, supapların açık kalma süresi arttıkça, çok ısınıp yanma eğilimleri de artar.
Supap yanması meydana geldiğinde, bu supaplar genellikle egzoz supapları olacaktır. Supapların (egzoz) yanma-egzoz anında açık kalması, çok fazla ısınmalarına sebep olur, supapların açık kalma süresi arttıkça, çok ısınıp yanma eğilimleri de artar.
Eğer supap
yayları eskimişse, supapların açık kalması süresi de bir miktar artacaktır.
Supap
değişimi yapıldığında, set olarak tüm supaplar değiştirilir ve supap ayarı
yapılır.
Supap
tablaları yanma odasına açıldığından yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar.
Supaplarda (özellikle supap tablalarında) oyuk-çatlak-aşınma-yanma şeklinde
supap arızaları meydana gelir.
(Yanmış-erimiş supaplar)
Supap oturma yüzeyi, supap kafasının silindir kapağına
oturduğu konik yüzeyli kısımdır, bu kısım yanma odasının sızdırmazlığı
(kompresyon oluşması) açısından çok önemlidir. Supap oturma yüzeyindeki
oyukluk-aşınma veya yanma, silindirlerde kompresyon kaçağına, kötü yanma
olayına, çekiş kaybına, kesik hızlanmaya, düzensiz rölanti devrine, vuruntuya,
arıza lambasının yanmasına sebep olacaktır. Supap başının – oturma yüzeyinin
aşınması durumunda supaplar değiştirilmelidir.
Supap sapının kalınlığı kontrol
edilmelidir. Supap
sapı incelmişse, supap sapının boyu da artmış olabilir. Bu durumda supap zamanlaması
sapma yapacaktır, motorun çalışması etkilenecektir. Supap sapının kalınlığı bir
den fazla noktadan ölçülmeli ve tolerans sınırlar içerisinde kalmalıdır.
Supap tırnak yuvalarının aşınması
kontrol edilmelidir.
Supap tırnakları, supap yuvalarına tam ve düzgünce oturmuş olmalıdır. Supap
tırnakları, supap sapı ve supap yayını, supap yay tablasıyla birbirine bağlar.
Supap tırnakları yerinden çıkarsa, supap sapını supap yayına bağlayan bağlantı
kaybolmuş olur, bu durumda supap silindirin içine düşecek veya aşağıda
kalacaktır. Bu durumda piston supaba çarpabilir ve büyük maliyetli arızalara
sebep olabilir.
Supap Yayı Arızası ve Supap Yaylarının Kontrolü
Supap
yaylarının sağlamlığı; sertliklerinin özel alet ile ölçülmesiyle, supap boylarının
(yük altında değilken) ölçülmesiyle, eğikliklerinin (gönyeden kaçıklık) bir
gönye ve düz zemin yardımıyla ölçülmesiyle kontrol edilebilir. Aşınmış veya
sertliğini-esnekliğini kaybetmiş supaplar, özellikle yüksek motor devirlerinde
o kadar hızlı çalışırlar ki (saniyede 30-40 defa açılıp kapanmak durumunda
kalabilir supaplar ve yayları), kapanmaya fırsatları kalmaz, bu durumda havada
asılı kalır, yani kapanıp açılamaz, motorda kompresyon kaybı, çekişin düşmesi (güç
kaybı) ve fazla yakıt sarfiyatı meydana gelecektir. Yanma odasının şekline
göre, supaplar ve pistonlara çok yakın
çalışıyorsa, piston ÜÖN’ye geldiğinde kapanmamış supap tablasına çarpabilir, bu
durumda büyük arızalar meydana gelebilir.
(Bkz: Supap Sistemi)
(Bkz: Supap Sistemi)
Güzel paylaşım için teşekkürler ERDAL
YanıtlaSilbilgilendirici bir yazı çok teşekkürler
YanıtlaSilÇok güzel açıklamışsınız benim araç aynen bu arızaları veriyor
YanıtlaSilteşekkürler paylaşım için.
YanıtlaSil2005 model h kasa astra 1.6 twınport motor.hem benzinde hem LPG de devir saati yerinde durmuyor artı stop ediyor sorun nedir acaba
YanıtlaSilMerhaba,
SilBakınız: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2017/02/motor-arizasi-rolanti-dalgalanmasi-vuruntu-dusuk-cekis.html
İyi günler. 2013 model opel corsa 1.4 twinport arabam. Araca 1.000 km de lpg taktirdim suan 60.000 km de. Ilk defa 1 ay önce uzun yolda 100 le giderken birkac defa sarsıntı yaptı lpgyi lapatip benzine gecince sarsıntı geçmişti fakat ardından lpgye geçip yavaslayip hizlanirken düşük viteste 2000 devirin altinda titreme yapmıştı. 1 aydır gözlemlememde özellikle sabahları çalıştırırken marşa uzun bastıktan sonra çalışıyordu. Bugün ilk defa kirmizi ışıkta dururken araba rolantide titremeye başladı. Araba rolantide kaldığı sürece ve düşük viteste 2000 devirin altında titreme yapıyor. Hızlandıkça titreme kayboluyor. Ne önerebilirsiniz?
YanıtlaSilLPG diye git
Silçok güzel anlatım dilinize sağlık
YanıtlaSilMeraba benim arac sevrole aveo 2010 1.4 sabahlarl ilkin callsdlrmada arac zor ve teklemeyle callslr lslndlkdan sora duzelyor ama ronaltide dalgalanma var ust silindir contaslnl dun degisdik ve supap lastiklerinide degisdik sorun yene kalkmadlyardlmcl olursanlz sevnirim
YanıtlaSilnekadara mal oldu işçilik ve subap değişimi komple
SilBenzin pompasįna da baktırırın bi lpg varsa doyafram sıkıntısı da olabilir. En pahalı masrafı boşuna yapmışsınız.
SilMükemmel bir sayfa otomotiv tutkunu olarak bilgilendirici paylasimlari yapanlara teşekkür ediyorum
YanıtlaSil1994 2.0 opel vectra aracın motoru komple revizyon oldu fakat aracı ilk çalıştırmada motor soğukken aracın motoru sanki yerinden çıkacak gibi tekliyerek ve aşırı çiğ gaz atarak çalışıyor. Bir müddet motor çalışıp ısındıkdan sonra %80 tekleme düzeliyor. Buna istinaden lpg sistemi komple ayrıldı tüm ateşleme sistemi ve enjeksiyon lar ısı algılama müşürü değişti motor beyni değişti lakin sıkıntı hala devam etmekte. Bu konu ile ilgili önerisi olan var ise paulaşırsa sevinirim.
YanıtlaSilBenim düz motor tofaş şahin arabam sesli çalışıyor iki kez sübap ayarı yapıldı ses kesilmedi acaba sorunu nedir motor sicakkende hafiften beyaz duman atma var sorunu nedir aracın çekişi gayet iyi hararet sorunu yok
YanıtlaSilConta yanmıştır.
SilSlm bende gely emgrat var 1 haftadir ayni yorumlardaki gibi aracı rolantide calisirken devir saati Cok oynuyor ilk calisirken istop ediyor yolda giderken gaz yemiyor silkeliyor Arabayi neden bilmiyorum ama hem gazda hem benzinde yapiyor tamirci sibop diyor conta diyor motor üst kapak acilcak diyor 3 bin TL den bahsediyor bide ondanmi acaba bilgisi olan varmi arkadaslar yardimci olacak arkadaşlar varsa sevinirim Cok
YanıtlaSilBende albea 1.3 multijet var
YanıtlaSil408000 de soğukken bir kaç dakika egzozdan duman atıyor. 1000 ile 2000 devir arasında gaz yemiyor. 2000 devir geçtikten sonra şahlanıyor. 1000 ile 2000 arasında titreme sesde yapıyor. Sizce ne olabilir
Bende de aynı sorun vardı. Aylarca araştırma yaptıktan sonra sübapların yanık olduğu söylendi. Aracı bu gün alacağım. Bende merak ediyorum nasıl sonuçlanacak.
SilEyvallah ustam bilginiz için teşekkürler.
YanıtlaSilSelemaleykum ustam opel astra sedan 1,6 2017 model 125 binde araba aldim lpg takilmamis ,buna sibop ayari yada degisimi gereklimi
YanıtlaSilMotor sabahları ilk kalkışta dalgalanma yapıyor sonrasında hiç bir şey yok 2012 focus LPG li 170000 de tekleme gibi stop etme gibi problem yok şu an için
YanıtlaSil