Supap Erimesi Nasıl Anlaşılır ? Supap Arızası ve Kontrolleri

Supap Erime– Supap Yanması- Supap Aşınması ve Kaçırması

Supap erimesi nasıl anlaşılır ? Supap Arızası Belirtileri: Motor supapları eridiğinde motor kompresyon kaçıracaktır, çekişi düşecektir, yakıt sarfiyatı artacaktır, motor rölanti devri düzensizleşecektir, hızlanmada kesiklikler ve gaz yememe sorunu meydana gelecektir.
Özellikle lpg'li araçlarda alev sıcaklığının daha fazla olması sebebiyle supap erimesi daha sık görülmektedir. Bu durumda supaplar set olarak değiştirilir. Bunun dışında lpg'li araçlarda yaklaşık 30.000 kilometrede bir supap ayarı yapılması gerekebilmektedir.


Supaplarda Kontrol Edilmesi Gereken Kısımlar

Motor supaplarının sökülüp temizlenmesi ve kontrol edilmesinde dikkat edilmesi gereken noktalar şunlardır:
Supap tablasının (supap kafasının) kalınlığı kontrol edilmelidir. Zamanla aşınan ve incelen (eriyen) supap tablasının sıcaklığa dayanımı azalır, bu durumda kısa sürede yanabilir. (Bkz: Supap Nedir?)
Motor silindir kapağında emme ve egzoz supapları bulunur. Egzoz supapları daha fazla sıcaklığa maruz kaldığından dolayı, daha fazla aşınırlar, daha fazla incelirler.

Supap yanması meydana geldiğinde, bu supaplar genellikle egzoz supapları olacaktır. Supapların (egzoz) yanma-egzoz anında açık kalması, çok fazla ısınmalarına sebep olur, supapların açık kalma süresi arttıkça, çok ısınıp yanma eğilimleri de artar.
Eğer supap yayları eskimişse, supapların açık kalması süresi de bir miktar artacaktır.
Supap değişimi yapıldığında, set olarak tüm supaplar değiştirilir ve supap ayarı yapılır.
Supap tablaları yanma odasına açıldığından yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar. Supaplarda (özellikle supap tablalarında) oyuk-çatlak-aşınma-yanma şeklinde supap arızaları meydana gelir.
(Yanmış-erimiş supaplar)
Supap oturma yüzeyi, supap kafasının silindir kapağına oturduğu konik yüzeyli kısımdır, bu kısım yanma odasının sızdırmazlığı (kompresyon oluşması) açısından çok önemlidir. Supap oturma yüzeyindeki oyukluk-aşınma veya yanma, silindirlerde kompresyon kaçağına, kötü yanma olayına, çekiş kaybına, kesik hızlanmaya, düzensiz rölanti devrine, vuruntuya, arıza lambasının yanmasına sebep olacaktır. Supap başının – oturma yüzeyinin aşınması durumunda supaplar değiştirilmelidir. 



Supap sapının kalınlığı kontrol edilmelidir. Supap sapı incelmişse, supap sapının boyu da artmış olabilir. Bu durumda supap zamanlaması sapma yapacaktır, motorun çalışması etkilenecektir. Supap sapının kalınlığı bir den fazla noktadan ölçülmeli ve tolerans sınırlar içerisinde kalmalıdır.
Supap tırnak yuvalarının aşınması kontrol edilmelidir. Supap tırnakları, supap yuvalarına tam ve düzgünce oturmuş olmalıdır. Supap tırnakları, supap sapı ve supap yayını, supap yay tablasıyla birbirine bağlar. Supap tırnakları yerinden çıkarsa, supap sapını supap yayına bağlayan bağlantı kaybolmuş olur, bu durumda supap silindirin içine düşecek veya aşağıda kalacaktır. Bu durumda piston supaba çarpabilir ve büyük maliyetli arızalara sebep olabilir.


Supap Yayı Arızası ve Supap Yaylarının Kontrolü

Supap yaylarının sağlamlığı; sertliklerinin özel alet ile ölçülmesiyle, supap boylarının (yük altında değilken) ölçülmesiyle, eğikliklerinin (gönyeden kaçıklık) bir gönye ve düz zemin yardımıyla ölçülmesiyle kontrol edilebilir. Aşınmış veya sertliğini-esnekliğini kaybetmiş supaplar, özellikle yüksek motor devirlerinde o kadar hızlı çalışırlar ki (saniyede 30-40 defa açılıp kapanmak durumunda kalabilir supaplar ve yayları), kapanmaya fırsatları kalmaz, bu durumda havada asılı kalır, yani kapanıp açılamaz,  motorda kompresyon kaybı, çekişin düşmesi (güç kaybı) ve fazla yakıt sarfiyatı meydana gelecektir. Yanma odasının şekline göre, supaplar ve  pistonlara çok yakın çalışıyorsa, piston ÜÖN’ye geldiğinde kapanmamış supap tablasına çarpabilir, bu durumda büyük arızalar meydana gelebilir. 
(Bkz: Supap Sistemi)

Yorumlar

  1. Güzel paylaşım için teşekkürler ERDAL

    YanıtlaSil
  2. bilgilendirici bir yazı çok teşekkürler

    YanıtlaSil
  3. Çok güzel açıklamışsınız benim araç aynen bu arızaları veriyor

    YanıtlaSil
  4. teşekkürler paylaşım için.

    YanıtlaSil
  5. 2005 model h kasa astra 1.6 twınport motor.hem benzinde hem LPG de devir saati yerinde durmuyor artı stop ediyor sorun nedir acaba

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Bakınız: https://otomobilteknoloji.blogspot.com.tr/2017/02/motor-arizasi-rolanti-dalgalanmasi-vuruntu-dusuk-cekis.html

      Sil
  6. İyi günler. 2013 model opel corsa 1.4 twinport arabam. Araca 1.000 km de lpg taktirdim suan 60.000 km de. Ilk defa 1 ay önce uzun yolda 100 le giderken birkac defa sarsıntı yaptı lpgyi lapatip benzine gecince sarsıntı geçmişti fakat ardından lpgye geçip yavaslayip hizlanirken düşük viteste 2000 devirin altinda titreme yapmıştı. 1 aydır gözlemlememde özellikle sabahları çalıştırırken marşa uzun bastıktan sonra çalışıyordu. Bugün ilk defa kirmizi ışıkta dururken araba rolantide titremeye başladı. Araba rolantide kaldığı sürece ve düşük viteste 2000 devirin altında titreme yapıyor. Hızlandıkça titreme kayboluyor. Ne önerebilirsiniz?

    YanıtlaSil
  7. çok güzel anlatım dilinize sağlık

    YanıtlaSil
  8. Meraba benim arac sevrole aveo 2010 1.4 sabahlarl ilkin callsdlrmada arac zor ve teklemeyle callslr lslndlkdan sora duzelyor ama ronaltide dalgalanma var ust silindir contaslnl dun degisdik ve supap lastiklerinide degisdik sorun yene kalkmadlyardlmcl olursanlz sevnirim

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. nekadara mal oldu işçilik ve subap değişimi komple

      Sil
    2. Benzin pompasįna da baktırırın bi lpg varsa doyafram sıkıntısı da olabilir. En pahalı masrafı boşuna yapmışsınız.

      Sil
  9. Mükemmel bir sayfa otomotiv tutkunu olarak bilgilendirici paylasimlari yapanlara teşekkür ediyorum

    YanıtlaSil
  10. 1994 2.0 opel vectra aracın motoru komple revizyon oldu fakat aracı ilk çalıştırmada motor soğukken aracın motoru sanki yerinden çıkacak gibi tekliyerek ve aşırı çiğ gaz atarak çalışıyor. Bir müddet motor çalışıp ısındıkdan sonra %80 tekleme düzeliyor. Buna istinaden lpg sistemi komple ayrıldı tüm ateşleme sistemi ve enjeksiyon lar ısı algılama müşürü değişti motor beyni değişti lakin sıkıntı hala devam etmekte. Bu konu ile ilgili önerisi olan var ise paulaşırsa sevinirim.

    YanıtlaSil
  11. Benim düz motor tofaş şahin arabam sesli çalışıyor iki kez sübap ayarı yapıldı ses kesilmedi acaba sorunu nedir motor sicakkende hafiften beyaz duman atma var sorunu nedir aracın çekişi gayet iyi hararet sorunu yok

    YanıtlaSil
  12. Slm bende gely emgrat var 1 haftadir ayni yorumlardaki gibi aracı rolantide calisirken devir saati Cok oynuyor ilk calisirken istop ediyor yolda giderken gaz yemiyor silkeliyor Arabayi neden bilmiyorum ama hem gazda hem benzinde yapiyor tamirci sibop diyor conta diyor motor üst kapak acilcak diyor 3 bin TL den bahsediyor bide ondanmi acaba bilgisi olan varmi arkadaslar yardimci olacak arkadaşlar varsa sevinirim Cok

    YanıtlaSil
  13. Bende albea 1.3 multijet var
    408000 de soğukken bir kaç dakika egzozdan duman atıyor. 1000 ile 2000 devir arasında gaz yemiyor. 2000 devir geçtikten sonra şahlanıyor. 1000 ile 2000 arasında titreme sesde yapıyor. Sizce ne olabilir

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bende de aynı sorun vardı. Aylarca araştırma yaptıktan sonra sübapların yanık olduğu söylendi. Aracı bu gün alacağım. Bende merak ediyorum nasıl sonuçlanacak.

      Sil
  14. Eyvallah ustam bilginiz için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  15. Selemaleykum ustam opel astra sedan 1,6 2017 model 125 binde araba aldim lpg takilmamis ,buna sibop ayari yada degisimi gereklimi

    YanıtlaSil
  16. Motor sabahları ilk kalkışta dalgalanma yapıyor sonrasında hiç bir şey yok 2012 focus LPG li 170000 de tekleme gibi stop etme gibi problem yok şu an için

    YanıtlaSil

Yorum Gönder