Eski tip
motorlarda eksantrik mili aşağıda motor bloğunun içinde bulunurdu ve hareketini
direkt olarak krank dişlisinden alırdı. Yeni nesil motorlarda eksantrik milleri
silindir kapağında bulunur ve krank milinden dönme hareketini alabilmeleri için
bir bağlantı elemanına ihtiyaç duyarlar.
Motorlarda
iki tip bağlantı kullanılır:
Triger
kayışı
veya
Krank
milinden aldığı dönme hareketini, eksantrik (kam) miline aktaran parçaya triger
kayışı denir. Aynı işi bir zincirle de yapmak mümkündür, buna ise motor
zamanlama zinciri (zaman zinciri) denir.
Krank
milinden aldığı dönüş hareketini, eksantrik miline ileten parçaya triger kayışı
denir. Triger kayışı, fiber glass ile güçlendirilmiş
kauçuktan üretilen, iç kısmına diş açılmış bir kayıştır. Gerilme dayanımı çok
yüksektir ve ısı değişiminden çok az etkilenir ve çok az bir esneme yapar.
Triger
kayışının zincire göre avantajı şunlardır; daha sessiz çalışırlar, yağlanmaya
ihtiyaçları yoktur.
Triger
kayışı değişim için söküldüğünde krank mili kesinlikle döndürülmemelidir, aksi
halde pistonlar supaplara çarpabilir ve ciddi mekanik hasarlar oluşabilir.
Triger kayışı, gergi kasnağıyla her zaman gergin şekilde tutulur. Bazı motorlarda triger kayışı, motor su pompasını da çalıştırır. Bazı dizel motorlardaysa yüksek basınç yakıt pompasını çalıştırır.
Triger kayışının olduğu kısımdan sesler geliyorsa, kayış gevşekliği, gergi kasnakları, klavuz kasnaklar kontrol edilmelidir.
Triger Kayışlı Supap Tahrik Sisteminin Taşıması Gereken Özellikler:
*Uzun kullanım (servis) ömrü,
*Az yer kaplaması,
*Çok hafif olması
*Sessiz çalışması (düşük gürültü seviyesi)
*Triger kayışı, en az 1 kasnak tarafından yönlendirilmelidir (kılavuz kasnak).
Triger Kayışının Avantajları:
*Hafiftir.
*Sessiz çalışır.
*Üretim maliyeti düşüktür.
*Yağlanmasına gerek yoktur.
*Basit çalışma mekanizması.
*Düşük sürtünme kayıpları.
Triger Kayışının Dezavantajları:
*Kayış kopabilir veya diş atlayabilir.
*Yağsız ortamda çalışması gerekir, kayışa yağ bulaşmamalıdır.
*Kayışın bükülme çapı kesin olarak belirlenmiştir, bunun dışında fazla bükülerek çalıştırılamaz.
*Daha önce kullanılmış kayış sökülüp tekrar takılacaksa, mutlaka dönme yönü eskisi gibi aynı yönde olmalıdır.
*Periyodik olarak değiştirilmesi gerekir, değişim zamanlarına uyulmalıdır.
Triger Kayışı Ne Zaman Değişir?
Triger kayışları zamanla eskiyip yıprandıklarından, periyodik
olarak değiştirilmeleri gerekir. Her marka-model tipinde triger değişimi
aralığı farklı olabilir. Genellikle 70 bin, 100 bin km’de bir triger kayışı
değiştirilir, trigerin değiştirildiği bakıma ağır bakım da denir. Aracın triger
değişimi için kitapçığına veya teknik kataloglarına bakmak gerekir ve değişim
zamanı aksatılmamalıdır.
Triger Kayışı Koparsa Ne Olur?
Stop edilmelidir ve tekrar çalıştırılmamalıdır. Kayış koparsa çekici çağrılıp araç servise götürülmelidir. Triger kayışı koparsa artık krank milinin hareketi eksantrik miline aktarılamaz,
eksantrik milinin dönüşü durur, supapların hareketi durur. Motorun çalışması
bozulur. Supaplar hareket etmeyip durduğundan açık halde, yani silindirin içine
doğru açılmış halde kalabilir (supabın askıda kalması), bu durumda piston üst
ölü noktaya çıktığında piston supaplara çarpabilir ve piston-supap,biyel
mekanizmasında ciddi hasarlar oluşabilir. Böyle bir durumda motor hemen stop
edilmelidir ve daha baştan triger kayışının kopma derecesine gelene kadar
eskimesine izin vermeden, zamanında değişimi yapılmalıdır. Kayışın kopması
durumunda her motorda piston supaplara çarpmayabilir, bazı motorlarda piston
ÜÖN’deyken bile açık haldeki supaplara çarpmaz, (piston kafasında supap için
oyuklar vardır veya piston hiç çarpma yüksekliğine ulaşmıyordur) ve böyle bir
olumsuzluk yaşanmaz.
Triger
kayış gergisi, triger kayışının gergin olarak çalışmasını sağlar. Böylece kayış
daha düzgün ve diş atlamadan çalışabilir.
Triger
kayışının gerginlik kontrolü. Kayış elle
baskı uygulandığında 5-6 mm esnemelidir (esneme miktarı için teknik kitapçık
bilgilerini referans alınız.)
Triger
kayışının gözle kontrolü. Kayışın
gözle kontrolünde, çatlaklık, parça kopması, kayışın dişli iç kısmında diş
kopması, aşınma, erime, yanma vb. olumsuzluklar olmamalıdır.
Triger Kayışı Gergi Mekanizmaları (Gergi Makaraları)
Kayış gergi sistemleri, kayışın doğru şekilde gerilmesini sağlar ve kayış güvenli bir şekilde çalışabilir.
Kayış Gergi Sistemi Çeşitleri:
• Eksantrik gergi makarası
• Kompakt mekanik gergi
• Hidrolik gergi
Eksantrik Gergi Makarası:
Sabit gergi makarasıdır.
Kayış gerginliği motor sıcaklığına göre değişir.
Kayış zamanla esner ve aşınır.
Kayış kademeli olarak temel gerginliğini kaybeder.
Kompakt Mekanik Gergi:
Sürtünme sönümlemeli gergi kasnağı.
Kayışın zamanla esnemesini ve aşınmasını önler.
Triger kayışı aşınmasını azaltır.
Hidrolik Kayış Gergisi:
Hidrolik olarak sönümlemeli gergi kasnağıdır.
Triger kayışı, bir itme çubuğu ve gergi makarası aracılığıyla, hidrolik elemandaki bir baskı yayı ile gerilir.
Kayış, hidrolik elemanın sağladığı baskı ile gerdirilir. Hidrolik elemana bağlı kol, doğrusal olarak (ileri-geri) hareket ederek, makaranın konumunu değiştirir, böylece gerginlik ayarlanmış olur.
Hidrolik gergi makarası, karmaşık kayış sistemlerinde kullanılır.
Kayışın gerginliği en ideal (optimum) şekilde ayarlanır.
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder