Bazı motor
tiplerindeyse bir kayış yerine zincir kullanılır. Zincirli motorlarda, zaman
zincirinin periyodik olarak değiştirilmesine gerek yoktur, bu zincirler motora
ömürlük olarak takılmıştır ve periyodik değişim aralığı yoktur. Buna rağmen
bazı motorlarda 200- 300 bin km sonra zincir zamanla boşluk yapabilir, zincir
şıkırtısı oluşabilir, böyle durumlarda zincir ve zincir gergisi kontrol edilir,
gerekirse zincir değişimi yapılır. Zamanlama zinciri kullanılan motorlara zincirli motor da denir. Triger kayışı kullanılan motorlara da kayışlı motor denmektedir.
Eksantrik
mili zamanlama zincirinin daha sessiz ve gergin olarak çalışması için bir
zincir gergisi kullanılır. Zincir gergisi aynı zamanda zincirin diş atlamasını
da önler. Zincir gergisi bir yay ve motor yağının basıncıyla zinciri iterek
gergin şekilde çalışmasını sağlar. Zincirin düzenli bir şekilde yalpalama
yapmadan çalışması için zincir kılavuzu kullanılır, zincir bu plastik kılavuzun
içinden akar.
Krank ve
eksantrik bağlantısında zincir kullanılması, bu bölmenin (zincirin)
yağlanmasını zorunlu kılmıştır. Zincir motor yağıyla yağlanır.
Alttan eksantrikli eski tip motorların bazılarında da krank-eksantrik mili bağlantısında zincir kullanılmıştır.
(Bkz: Triger Kayışı)
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)
Yorumlar
Yorum Gönder