Supapların Soğutulması


Direkt olarak silindir içerisine, yanma odasına bakan tabla kısmıyla supaplar çok yüksek sıcaklıklara maruz kalırlar. Supapların en çok ısınan kısmı, yanma odasına bakan supap tablası kısmıdır ve bu kısımda sıcaklık 1000– 1200 oC dereceye kadar çıkabilir. Supapların aşınmadan, eğilmeden ve erimeden çalışabilmeleri için soğutulmaları gerekir. Aksi halde supaplar sızdırmazlık görevini yerine getiremez, motor kompresyon kaçırır, motor  performansı (gücü ve çekişi) çok ciddi oranda azalır.
Emme ve egzoz supapları arasında en çok ısınan egzoz supaplarıdır. Emme supapları silindire alınan soğuk temiz hava sayesinde biraz soğuma imkanı bulurlar. Fakat egzoz supapları, egzoz gazlarının çıktığı egzoz kanalını (portunu) açıp kapattığı için, buradan sadece sıcak egzoz gazları geçer ve soğuma imkanı olmaz. Bu sebeple motorlarda görülen supap erimesi arızası egzoz supaplarında görülür.

Supaplar yanma sırasında oluşan ısı sebebiyle ısınırlar. Supaplara geçen ısının transfer edilmesi ve supapların soğuması gerekir. Supaplarda ısı transferi, supap yuvası (baga) ve supap kılavuzu üzerinden silindir kapağına olacak şekilde gerçekleşir. Silindir kapağı ise, su kanalları (ceketleri) ile donatılmıştır, iletilen ısı sürekli devir daim eden motor soğutma suyuna iletilir. Böylece supapların soğutulması sağlanır.
Supaplar (supap tablası) sahip oldukları ısının %75’ini supap yuvası (baga) üzerinden silindir kapağına iletir. Isının %25’i ise supap tablasından supap sapına geçer, supap sapından supap kılavuzuna ve buradan da silindir kapağına aktarılan ısı, motor soğutma suyuna geçer.
 
Sodyumlu Supaplar
Bazı büyük motorlarda veya hava soğutmalı uçak motorlarında sodyumlu supaplar bulunur. Sodyumlu supapların kullanılmasının sebebi ısı transferini iyileştirerek soğumanın daha hızlı ve iyi gerçekleşmesini sağlamaktır.
Sodyumlu supapların sap kısmının içi boşaltılmış ve içine kristalize sodyum doldurularak kapatılmıştır. Motor çalıştığında ve ısındığında sıcaklık 95 dereceyi aştığında, supap sapı içindeki kristal sodyum katı halden sıvı hale geçer. Sürekli yukarı-aşağı hareket eden supap sapının içinde sıvı sodyum çalkalanmaya başlar. Supap tablasından aldığı ısıyı çalkalanma sonucu hızlı bir şekilde supap sapına iletir. Böylece supap sapından supap kılavuzuna aktarılan ısı silindir kapağından soğutma suyuna geçer.  Örneğin Bmw N55 motorunun egzoz supapları sodyum ile doludur. 
Ana konu (Bkz: Supap Sistemi)


Yorumlar