Eski nesil
motorlarda bir emme bir de egzoz supabı olmak üzere 2 adet supap bulunurdu.
Aynı anda motora daha fazla temiz hava alabilmek için, supap sayısı arttırılmış
ve motor gücü artmıştır. Fazla sayıda supap kullanılmasının en büyük avantajı,
daha düşük yakıt tüketimi ve daha düşük zararlı egzoz emisyonlarının
sağlanmasıdır. Günümüz motorlarında genellikle silindir başına 4 supap bulunur;
iki adet emme supabı ve 2 adet egzoz
supabı.
Binek
otomobillerde genellikle sıralı 4 silindirli motorlar kullanılır. Her silindir
4 supap vardır ve toplam 16 supap bulunur, bu araçların bagaj veya kapı
eteklerinde yazan 16V ifadesi, 16 valf (16 adet supap) anlamına gelir. Küçük hacimli dizel motorlardaysa silindir başına 2 supap, toplam 8 supap kullanılır, örneğin renault 1.5 dci dizel motorda ve toyota d-4d dizel motorda 8 supap vardır.
Bunun
dışında silindir başına 3 supap veya 5 supap kullanılan motorlarda vardır.
Örneğin 5 supaplı motorlarda 3 emme supabı 2 egzoz supabı bulunur. 3 supaplı
motorlarda 2 emme supabı 1 egzoz supabı bulunur. Silindir başına 5 supap
oldukça yüksek performans vermesine rağmen, üretim maliyetleri ve performans
bakımından silindir başına 4 supap tasarımı yaygın kullanıma sahiptir.
Yakın
geçmişte genellikle 1,6 litre motor hacminden daha küçük benzinli ve günümüz küçük hacimli dizel motorlarda 8 valf (8V)
supap sayısı kullanılmıştır. Örneğin;
Renault 1.5 dci dizel motorda ve toyota d-4d dizel motor.
Renault 1.5 dci dizel motorda ve toyota d-4d dizel motor.
1.4 litre
8V 77 HP Doblo, Palio, Albea, Linea,
G.Punto
1.2 litre
8V 73 HP Palio Siena
Silindir
başına 5 supaplı üretilen ilk motor bir motosiklete aittir; Yamaha FZ750 (Genesis), 4 silindirli 20V. 5 supaplı
otomobil motorları ise Audi, Ferrari ve Toyota tarafından üretilmiştir.
-Audi A4 (8D)
1,8 litre (1994-2001)
-Ferrari
F355 (F129 V8 Motor)
-Toyota
Corolla AE101 kasa 4A-GE Motor
5 supaplı
motor karmaşık ve yüksek maliyetli yapısı sebebiyle yaygınlaşmamıştır. Otomobil
üreticileri 4 supaplı motorlarda diğer supap ve motor teknolojilerini, direkt
benzin enjeksiyonu ve turbo hava beslemesini geliştirerek, verimli ve güçlü
motorlar geliştirmişlerdir.
SUPAPLARIN
KONUMU-DÜZENİ
Tek sıra
supap düzeni (Non-Crossflow cylinder head):Üstten tek eksantrikli motorlarda da
emme ve egzoz supaplarını tek bir çizgi üzerinde yanyana konumlandırılması bir
süre devam etmiştir. Tüm supapların yan yana sıralanması, emme ve egzoz
supaplarının yan yana konumlanması
demektir. Bu durumda emme ve egzoz manifoldları da motorun aynı yanında ve çok
yakın durur.
Silindirlerde emme ve egzoz supaplarının yan yana aynı tarafta
olmasıyla, temiz hava silindire girdiği taraftan (emme supabından), yine
silindirin aynı tarafındaki egzoz supabından silindiri terk eder. Supapların bu konumu gaz akışı bakımından
olumsuz bir etkiye sahiptir, buna non-crossflow cylinder head (karşı akışsız
silindir kapağı) denir. Bu supap düzeninin olumsuz etkileri şunlardır: Egzoz
manifoldu ve egzoz supapları, hava emiş hattındaki temiz havayı ısıtır, motora
emilen havanın oksijen oranı azalır
(volümetrik verim düşer), supaplar aşırı ısınır bu durum vuruntuya sebep
olur, supaplar (hava kanalları) yeterince büyük yapılamadığından motorun hava
emişi daha kısıtlıdır.
Karşılıklı
Supap Düzeni (Crossflow cylinder head: Çapraz akışlı silindir kapağı): Silindirlerde
meydana gelen hava akışı, emme ve egzoz supaplarının karşılıklı olarak
konumlandırılmasıyla iyileştirilmiştir, bu daha gelişmiş konumlamada egzoz
supapları silindirin bir tarafında, emme supaplarıya silindirin diğer
tarafındadır. Böylece emme zamanında silindirin bir tarafından giren temiz
hava, yandıktan sonra egzoz zamanında silindirin diğer tarafından çıkış yapar.
Böylece silindirdeki gaz akışı bir koridor oluşturur, buna crossflow (karşı
akışlı) silindir kapağı denir. Çok ısınan egzoz supapları, emme supaplarını daha
az etkiler, daha büyük daha fazla sayıda supap kullanılabilir, bu durum motor
performansını ve verimini iyileştirir, silindir içerisinde daha iyi bir gaz
akışı sağlanır.
Supap
Yıldızı Düzeni (45o Açılı): Emme ve egzoz supapları tam karşılık
değil, açılı olarak silindir kapağına yerleştirilmiştir. Bu yeni açılı düzen
sayesinde silindire giriş ve çıkış yapan gazların akışı iyileştirilmiştir.
Silindir içinde oluşan hava-yakıt karışımı iyileşir, yakıt tüketimi ve egzoz
emisyonları azalır.
Yorumlar
Yorum Gönder