Dizel Partikül Filtresi Temizleme (Partikül Filtresi Dolmuşsa Ne Yapılmalı?)
Partikül filtresinde biriken partiküller belirli bir eşik
değeri aştığında, yakılarak temizlenmesi gerekir. Partikül filtresi kurum ile dolmuşsa, uyarı lambası ya da " partikül filtresi dolu süremeye devam ediniz" gibi uyarı mesajları gelecektir.
Partikül filtresi temizliği 3
şekilde meydana gelir.
a) Dizel
Partikül Filtresinin Kendiliğinden Temizlenmesi:
Aracı uzun yolda yüksek devirde kullandığınızda, egzoz gazı sıcaklığı
artacağından, filtredeki partiküller kendiliğinden yanarak temizlenecektir.
Bunu sürücü fark etmez, özel bir şey yapmaya gerek yoktur.
b) Yolda
Motor Kontrol Ünitesinin (ECU) Dizel Partikül Filtresi Temizleme İşlemi:
Filtre dolduğunda, ECU özel bir operasyonla enjeksiyonu değiştirerek partikül
filtresini temizler
c)
Araç Servise Getirilerek Filtrenin Temizlenmesi:
Bilgisayarla yapılan temizleme işlemi.
Bu üç temizleme işleminin detaylı anlatımı aşağıdadır.
a) Dizel Partikül
Filtresinin Kendiliğinden Temizlenmesi.
Dizel araçlar yüksek motor devirlerinde, yüksek motor
yükünde veya uzun yol sürüşlerinde (otobanda kullanım gibi) kullanıldığında,
egzoz gazlarının sıcaklığı sayesinde partikül filtresindeki partiküller
kendiliğinden yanarlar ve böylece filtre temizlenmiş olur. Burada dikkat edilmesi gereken nokta yüksek hız değil, yüksek motor
devrinde araç kullanılmalıdır, yani 3000 devirin üzerinde, düşük viteste 3.-4. Vites
ve yaklaşık 50 km/h hızla araç kullanılmalıdır. Yüksek hızlara çıkılırsa temizleme işlemi yapılmaz.
Motor yükünün artmasıyla egzoz gazı sıcaklığı 350
santigrat dereceyi geçtiğinde, karbon (C) parçacıklarından oluşan partiküller ile, egzoz gazında bulunan
NO2 (azot dioksit) arasında bir yanma reaksiyonu gerçekleşir. Partiküllerin
yanmasıyla tıkanan-dolan partikül filtresi temizlenmiş olur.
Eğer DPF (dizel partikül filtresi) arıza lambası (motor
arıza lambası) yanmışsa, yüksek devirli uzun yol kullanımıyla (yaklaşık yarım
saat), filtre temizlenecek ve arıza lambası sönecektir.
Bu sırada ard enjeksiyon yapılmaz, buna gerek yoktur.
Yolda giderken partikül filtresinin kendini
temizleyebilmesi, 250-350 derecelik sıcaklıktan sonra başlar, yaklaşık 600
derecelik sıcaklık ideal temizleme sıcaklığıdır. Aşırı egzoz gazı sıcaklığı
800-1000 oC , partikül filtresine zarar verir, özelliğin bozulmasına
sebep olur.
Yeni nesil bazı dizel araçlarda yolda giderken partikül
filtresi temizleme işlemi yapılırken, gösterge panelinde yeşil renkli partikül
filtresi ikaz ışığı yanar, işlem bittiğinde söner.
(Partiküllerin yakılarak temizlenmesi)
Eğer dizel partikül filtresi tıkanmış-dolmuşken, aracı
genelde şehir içi – düşük – kısa mesafe şeklinde kullanıyorsanız, ekranda ikaz
yazısı (partikül filtresi dolu sürmeye devam edin) veya sarı ikaz lambası
yanarak, sizi uzun yol – yüksek motor devri yapmanız için uyarır, böylece araç partiküllerin
yakılarak temizlenmesi işlemine başlayabilir.
Eğer araç uzun yol yüksek motor devri sürüşüne
geçirilmezse, yani partikül filtresi temizleme (rejenerasyon) işlemine uygun
sürüş yapılmazsa, filtredeki doluluk artar ve, gösterge panelinde tekrar uyarı
yazıları ve ikaz lambası yanar, bu defa partikül filtresi ikaz lambası sürekli yanıp
söner. Motor gücü, motor kontrol ünitesi tarafından düşürülür.
Eğer sürüş anında – yolda partikül filtresi temizleme
işlemine uygun sürüş yapılmamaya devam edilirse, gösterge panelindeki partikül
filtresi ikaz lambası kırmızı renkte yanar (bazı araçlarda STOP ışığı da
yanabilir), motor gücü düşürülür, bu durumda aracın en yakı servise götürülmesi
gerekir. Burada bilgisayarlı partikül filtresi temizleme prosedürü uygulanır.
Kamyon ve Tırlarda Dizel
Partikül Filtresi Arıza İkaz Lambası ve Partikül Filtresinin Temizlenmesi
Bazı dizel kamyonlarda, sarı renkli partikül filtresi ilk
kez yandığında (veya uyarı yazısı çıktığında), iki şey yapılabilir:
*Uzun yola çıkıp (yüksek motor devriyle) sürüş
yapılmalıdır.
*Bazı dizel kamyonlarda partikül temizleme işlemi için
bir buton bulunur, sürücü manuel olarak bu işlemi başlatabilir, bu işlem için
kamyon DURUR HALDEYKEN, bu butona basılarak, sistemin otomatik olarak partikül
filtresi temizleme prosedürünü uygulaması sağlanır, bu işlem yaklaşık 1 saat
sürer. İşlem bittiğinde ikaz ışığı sönecek, motor devri kendiliğinden rölanti
devrine düşecektir. Burada üreticinin talimatlarına uyulmalıdır.
b) Yolda Motor Kontrol
Ünitesinin (ECU) Dizel Partikül Filtresi Temizleme İşlemi
Düşük motor yüklerinde aracın kullanılmasında ise,
örneğin şehir içi kısa yolculuklar sırasında; motorun egzoz gazı sıcaklığı
yeterince yükselmez (yaklaşık 200-250 derece olur) ve partikülleri yakacak
seviyeye ulaşamaz.
Bu durumda motor kontrol ünitesi (ECU), en son kaç
kilometre önce partikül filtresi temizleme-yenileme yapıldığına, partikül
filtresinin o anki doluluk miktarına ve sürüş biçimine (şehir içi kısa yol –
uzun yol otoban) bakarak, partikül filtresinin temizlenmesi için bir operasyon
yürütür.
Motor kontrol ünitesi, enjeksiyon sistemini partikül
filtresinin yenileme moduna göre yeniden düzenler. ECU, ön enjeksiyonu ve ana
enjeksiyonu geciktirir (rötar verir) ve ekstra bir 3. ard enjeksiyon daha
yapar. Ard enjeksiyon, piston iş zamanında üst ölü noktadan (ÜÖN), alt ölü
noktaya (AÖN) hareket ederken az bir miktar mazotun püskürtülmesiyle
gerçekleştirir.
Bu temizleme-yenileme modu sırasında, yanma sıcaklığını
düşüren EGR sistemi devre dışı bırakılır.
(Partikül Filtresinin Temizlenmesi: Kurumlar yakılıyor)
Ana enjeksiyonun geciktirilmesi ve ard enjeksiyon
yapılması sayesinde, mazot tamamen yanmaz ve egzoz gazında fazla miktarda
yanmamış hidrokarbon (HC) oluşur, bu yanmamış hidrokarbonlar oksidasyon katalizöründe reaksiyona girerek yanarlar ve çok yüksek sıcaklıklar meydana
gelir. Yaklaşık 600 santigrat dereceye yükselen egzoz gazı sıcaklığıyla ve
egzoz gazındaki oksijenle yanma reaksiyonuna giren karbon partiküller yanar.
Filtre böylece temizlenir.
Eğer dizel araç sürekli olarak kısa mesafelerde
kullanılırsa, örneğin kısa mesafe evden işe kullanım gibi, bu işlemin yapılması
da mümkün olmaz, işlem için yeterli süre verilmemiş olur, bu durumda partikül
filtresi dolmaya devam edecektir. Yapılması gereken işlem aracı servise
götürüp, temizletme işlemi yapılmasıdır.
Motor kontrol ünitesi, yenileme-temizleme modunu
yürütürken çeşitli sensörlerden veriler alır.
*Oksidasyon katalizörü çıkışında-partikül filtresi
girişinde bulunan egzoz gazı sıcaklık sensörü, partikül filtresine giren egzoz gazlarının sıcaklığını ölçer,
böylece yenileme işlemi için yeterli sıcaklığa ulaşılıp ulaşılmadığı
belirlenmiş olur. Ayrıca egzoz gazı basınç sensörü
tarafından, partikül filtresinin doluluk miktarı sürekli takip edilir.
tarafından, partikül filtresinin doluluk miktarı sürekli takip edilir.
*Dizel partikül filtresinin çıkında da bir egzoz gazı sıcaklık sensörü bulunur. Bu
sensörden gelen sıcaklık bilgisi, partikül filtresindeki yanma olayının ve
yanma sonucu yükselen sıcaklığın izlenmesini sağlar. Yenileme işleminin süresi
de kontrol edilmiş olur.
Örneğin; partikül filtresi temizleme-yakma işlemi
sırasında, oksidasyon katalizörü çıkış sıcaklığı 500 oC iken, (bu
sıcaklık partikül filtresine giren egzoz gazının sıcaklığıdır aynı zamanda),
partikül filtresindeki yanmayla, partikül filtresi çıkışındaki egzoz gazı sıcaklığı 700 oC olur. Bu
şu demektir, partikül filtresinde yanma meydana geliyor, o yüzden egzoz gazı
sıcaklığı arttı. Eğer giriş ve çıkış sıcaklığı eşitlenmişse, artık partikül
filtresinde yanacak partikül kalmamış demektir, bu durumda ECU bunu algılar ve
temizleme operasyonunu sonlandırır.
*Emme manifoldunun çıkışında, turbo şarjın türbin
tarafındaki egzoz gazı girişinde de bir egzoz gazı sıcaklık sensörü bulunur. Bu sensörden gelen sıcaklık bilgisiyle,
egzoz gazının aşırı ısınması ve bunun sonucu turbo şarja zarar vermesi
engellenmiş olur.
Bu işlemler sırasında ECU, araçtaki elektrikli alıcıları,
örneğin arka cam ısıtma ve radyatör fanı gibi, otomatik olarak çalıştırarak
motor yükünü arttırabilir (egzoz sıcaklığı artması için).
Yeni nesil bazı dizel araçlarda yolda giderken partikül
filtresi temizleme işlemi yapılırken, gösterge panelinde yeşil renkli partikül
filtresi ikaz ışığı yanar, işlem bittiğinde söner.
Bir yanma zamanında 2’den fazla enjeksiyonu, örneğin bu
filtre temizleme işleme sırasında 3. bir ard enjeksiyon yapılıyordu, piezoenjektörler yapabilir. Selenoid valfli dizel enjektörler bir yanma zamanında 2
kez enjeksiyon yapabilir. Bu durumda, selenoid valfli enjeksiyona sahip dizel
partikül filtreli bir dizel motorda, partikül filtresi temizleme işlemi
yapılabilmesi için, egzoz hattına çok az miktarda mazot püskürtmek için 5. bir
yakıt enjektörü konur. Partikül filtresi temizleme işlemi sırasında gövdeden
hemen önce egzoz borusuna bu enjektörden mazot
püskürtülerek, partikül filtresinde yanma ve sıcaklık artışı sağlanır.
ECU, sadece bu işlem sırasında bu enjektörü çalıştırır.
Egzoz borusuna mazot püskürtülerek, partikül filtresi
temizleme işlemi bazı kamyonlarda da kullanılır. Püskürtülen mazot, oksidasyonkatalizöründe yanarak sıcaklık 600 dereceye çıkar ve hemen ardındaki partikül
filtresindeki kurumlar yakılır.
c) Araç Servise
Getirilerek Filtrenin Temizlenmesi
Partikül filtresi arıza lambası yanması sebebiyle veya
partikül filtresinin dolması-tıkanması sebebiyle araç servise getirildiğinde,
bilgisayarlı olarak diyagnostik cihazıyla bir temizleme işlemi
gerçekleştirilir. Bu işlem yaklaşık yarım saat sürer.
Bazı firmalar bu işlem sonunda
motor yağının değiştirilmesini önerir. Bilgisayar kontrolünde motor devri
yükseltilerek yüksek devirde çalıştırılması sağlanır, egzoz hattı bu süreçte
çok sıcaktır dikkat ediniz.
Bazı servislerde temizleme işlemi için dizel partikül
temizleyici sprey de kullanılır. Sıcaklık sensörü çıkarılıp buradan sprey
püskürtülür, yarım saat beklenir ve daha sonra bilgisayarla temizleme işlemi
yapılır.
Partikül Filtresi Ne Zaman Değiştirilir?
Marka ve modele göre değişmekle birlikte yaklaşık 150 –
200 bin kilometrede bir dizel partikül
filtresi değiştirilir. (Araç kataloğuna bakınız).
Aşağıda yaklaşık 100.000 kilometre kullanılmış yeni nesil dizel araçtaki sağlam sağlıklı bir dizel partikül filtresinin giriş ve çıkışı görülebilir. Filtrenin giriş borusu siyah kurum bağlamışken, filtreden sonraki çıkış borusu tertemizdir.
(Kullanılan sağlıklı bir dizel partikül filtresi)
Arabayi calistirdiksan sonra cok kötü koku oluyor acaba neden kaynaklaniyordur yardimci olurmusunuz,arac passat 2008 model TDI
YanıtlaSilAracim honda civik manuel 2018 model 5 defa dpf tikadi servise görurmek zorunda kaldim ünlemli ikaz verdigi icin bilgisayara takildi temizlenip tekrar bana verildi ucret karsiliginda su anda 34 binde km si
YanıtlaSil