Dizel
yakıt enjektörleri elektromekanik parçalardır, yani enjektörler mekanik olarak
çalışırlar fakat enjektörlerin kumanda edilişi elektroniktir, yani bir selenoid
(sargı-bobin) valf veya piezo elemanlarla gerçekleşir. Sonuç olarak dizel
enjektörlerin arızası temel olarak ikiye ayrılabilir.
*Dizel
enjektörde elektronik temelli arızalar.
*Dizel
enjektörde mekanik temelli arızalar.
Bir dizel
enjektörde (piezo enjektör hariç), arızanın sebebi ister elektronik ister
mekanik olsun, o enjektörün geri dönüş hattındaki debi ölçülerek arıza tespit
edilebilir, çünkü bir dizel enjektörün yanlış çalışması, o enjektörün geri
dönüş hattına gönderdiği yakıtın farklı miktarda olmasına sebep olur. Bozuk
enjektör diğer enjektörlerden farklı çalışır ve farklı miktarda yakıt
püskürtür. Her enjektöre gelen yakıt miktarı aynıdır, dönen yakıt miktarı da
aynı olmalıdır, eğer farklıysa o enjektör arızalıdır.
Bugün dizel otomobillerin neredeyse tamamında common rail yakıt sistemi kullanılır ve iki çeşit enjektör bulunabilir: (Bkz: Selenoid Dizel Enjektör) (Bkz: Piezo Dizel Enjektör) Dizel
enjektörde mekanik arızalar genellikle enjektörün iğnesinin veya memesi
deliğinin bozulması, enjektör yayının bozulması-sertliğinin değişmesi, enjektör
iğnesinin sıkışması, eğilmesi, enjektör iğnesinin tam kapanamaması, enjektörün
içindeki ince kanallarda kir-pislikten dolayı tıkanma meydana gelmesi gibi
sebeplerdir. Örneğin enjektörün valf kumanda odasındaki, kontrol supabının
(küçük bilyenin) sürekli açık halde kalması, yüksek basıncı sürekli geri dönüş
hattına tahliye edilmesine sebep olur, bu durumda yakıt sisteminde basınç
düşer, arıza lambası yanar, güç azalır, o enjektör yakıt püskürtemez, motor
vuruntulu çalışır. Bunun sebebi o kontrol supabına sıkışan küçük bir parçacık
olabilir, bu kısımlar miktronluk hassasiyetle çalışır.
Dizel
enjektörde mekanik arızanın kontrolü:
Arıza
belirtilerinin değerlendirilmesinden ve elektriksel kontrollerden sonra
*Gözle
yakıt kaçağı kontrolü.
*Debi
kontrolü.
*Enjektörün
sökülmesi incelenmesi
Dizel
enjektörün elektriksel kontrolleri:
*Dizel
enjektörde elektronik arızaların teşhis edilmesi için, ilk yapılması gereken
işlem Diyagnostik tekniği adımlarını uygulamaktır.
*Selenoid
enjektörlerde (kesinlikle piezo enjektör olmamalı), enjektör soketinin sırayla
çıkarılıp motorun tepkisi dinlenir, motorun tepki vermediği enjektör
arızalıdır.
*Diyagnosik
cihazıyla enjektörlerin bağımsız olarak çalıştırma-durdurma testi yapılması
(aktör testi). Motorun tepkisinin izlenmesi.
*Enjektörlerin
soketlerinden multimetre ile direnç ölçümü yapılması. Böylece enjektörlerin
içindeki sargıların kısa devre, kopukluk, şasiye kaçak gibi kontrolleri
yapılması, böylece selenoid bobinin sağlamlığından emin olunması.
*Enjektörün
kablo tarafındaki soketinden sinyal (voltaj kontrolü). Bunun için multimetre
veya osiloskop kullanılabilir. Böylece enjektörlere elektrik beslemesi gelip
gelmediği kontrol edilmiş olur.
Dizel
enjektör arıza belirtileri ve sonuçları:
*Motor
arıza lambası yanar.
*Motor
siyah duman atar. Oksidasyon katalizörü ve dizel partikül filtresi tıkanabilir, arıza verebilir.
*Enjektör
damlatma yapar.
*Motor gürültülü çalışır.
*Rölanti
düzensizleşir.
*Motor
gücü ciddi oranda azalır. Bazı durumlarda düşük devir ve yüklerde fark hissedilmez,
fakat yüksek devir veya motor yüklerinde arıza kendisini daha fazla belli eder.
*Enjektör
arızasıyla birlikte sistemdeki yakıt basıncı da aniden düşmüşse, sistem motorun
çalışmasına izin vermez. (Örneğin enjektör yakıt sızdırıyor olabilir, bu durumda
motor ciddi hasar alabilir (piston delinmesi vb.))
*Damlatma
yapan bir enjektör, yanma odasına ve piston kafasına fazla miktarda yakıt
damlatır, bu yakıt kurum-karbon birikintisine sebep olur, bu karbon birikintisi
kapladığı yüzeylerin aşırı ısınmasına-soğuyamamasına sebepler olur ve bu
kısımları erimesine-delinmesine, motorun erken ateşleme yapmasına (vuruntuya)
sebep olabilir. Aşırı karbon-kurum birikintisi sebebiyle hiç çalışmayan dizel
motorun, karbon temizliğinden sonra çalışır duruma geldiği örnek durumlar
vardır.
Dizel
enjektör arıza sebepleri:
*Kirli
veya kalitesiz yakıt (mazot) kullanılması.
*Kirli,
kalitesiz veya zamanında değiştirilmemiş yakıt (mazot) filtresi.
*Mazotun
içinde su bulunması ve suyun
enjektörlere kadar gelmesi. Örneğin dizel enjektörün içinde bir gece kalan bir
damla su enjektörü bozabilir.
(Bkz: Dizel Enjektör Çeşitleri)
Detaylı bilgi için dizel motorlar hakkında bu bölümleri okuyunuz: Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
Ana konu: (Bkz: Dizel Motor Arızaları)
(Bkz: Dizel Enjektör Çeşitleri)
Detaylı bilgi için dizel motorlar hakkında bu bölümleri okuyunuz: Bölüm 1 - 2 - 3 - 4
Ana konu: (Bkz: Dizel Motor Arızaları)
audi a4 aracım yağ kacaklarin tespiti için motor alt il ust yikandi yağ kaçakları yapıldı ama enjektör bozuldu sebebi yıkama olabilir mi
YanıtlaSil