Dizel Motor Neden Hava Yapar? Hava Alma İşlemi Nasıl Yapılır?

Common rail dizel yakıt sistemine sahip dizel motorlarda meydana gelen, yakıt emiş sisteminde hava oluşması arızasının sebepleri, belirleri ve sonuçları aşağıdaki gibidir.
Besleme pompası mekanik olarak yüksek basınç pompasında bulunan, ayrıca bir elektrikli yakıt pompası bulunmayan sistemlerde, hava emiş (alçak basınç) hattında hava oluşabilir. Sistemde hava olursa motor çalışmaz.
Dizel motorda hava; yakıt deposu, yakıt filtresi ve yüksek basınç pompasındaki besleme pompası arasındaki tüm yakıt hattında hava oluşabilir.


Dizel Motor Yakıt Hattının Hava Yapmasının Sebepleri
*Yakıt bitmiş veya çok az kalmış.
*Yakıt hortumlarında delik-çatlak-gevşeme.
*Bağlantı elemanlarında kırık-gevşeklik-çıkma.
*Yakıt emiş hattındaki bir hortumda büzülme veya pislik sebebiyle tıkanma. Bu durumda vakum (emiş) aşırı artacağından sisteme hava girer.
*Yakıt filtresi tıkalıysa sistem hava yapar.
*Yakıt deposundaki havalandırma valfi bozuk. Bu durumda depodan mazot gönderildikçe, yerine depoya hava giremez. Depodaki vakum artar ve bu da pompa yakış emiş sistemindeki vakumu aşırı arttırır, bu durumda sistem hava alır.
Dizel Motor Yakıt Hattında Hava Olmasının Belirtileri – Sistem Hava Yaparsa Ne Olur?
*Dizel motorun rölanti devri bozulur, devir dalgalanması olur.
*Motor stop eder ve bir daha çalışmaz.
*Motor çalışır fakat gücü çok düşüktür.
*Motor çalışır fakat bir süre sonra tekrar stop eder.


Sistemde Hava Varsa Hangi Kontroller Yapılmalı?
*Yakıt deposunda kaçak olmamalı. Delik, yamuk, büzülmüş olmamalıdır.
*Yakıt dolum kapağı arızalı olmamalıdır.
*Sistemle şeffaf yakıt emiş hortumları ve kauçuk hava alma el pompası varsa: Şeffaf hortum içinden mazot vakumla çekilir, bu hortumda hava kabarcıkları olmamalıdır, hava kabarcıkları gözle görülüyorsa bu hatta sızdırmazlık sorunu var demektir ve hat içine hava giriyor demektir. Sızdırma sebebi tespit edilmeli ve havası alınmalıdır. Kauçuk el pompası ezilmiş-büzülmüş halde bulunmamalıdır. El pompası sıkıldığında, hatta hava kabarcığı oluşmamalıdır.
*Mazot filtresi zamanında değiştirilmiş olmalı, sağlam ve düzgün çalışıyor olmalıdır.
*Sistemdeki boru, hortum, kelepçe, rekor gibi elemanlar sağlam ve sızdırmaz durumda olmalıdır. 
*Yakıt emiş sistemindeki arızalar kontrol edilip giderilmeden, yüksek basınç hattında arıza kontrolü ve tamir işlemi yapılmamalıdır.
Dizel Motorda Hava Alma İşlemi Nasıl Yapılır
Hava alma işleminde, araçtaki yakıt sistemine göre küçük farklılıklar görülebilir. Burada common rail yakıt sistemine sahip modern dizel araçlarda hava alma işlemi kısaca anlatılmıştır.
Yakıt filtresi üzerinde veya filtreye gelen yakıt hattı üzerindeki el pompası vasıtasıyla hava alma işlemi yapılır. Sistemde hava olduğunda el pompası yumuşak olacaktır, sistemden hava tahliye edildikçe el pompası sertleşecektir. Ayrıca yakıt giriş hortumları şeffaf ise, hava baloncukları gözlemlenerek, gözle kontrol de yapılır.
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail Yakıt Sistemi)

Yorumlar

  1. Üstad öyle güzel detaylı bilgiler vermişsiniz ki keyifle okuyoruz eline emeğine sağlık.

    YanıtlaSil
  2. Ustam benim araç ford focus2 tdci motor hava alma işlemini nasıl yaparim

    YanıtlaSil
  3. Şimdiye kadar okuduğum en doyurucu, kapsamlı bilgi. Mükemmel.
    Benim arabamın yakıt sisteminde de hava var. Epey bir harcama yaptım, sorun hâlâ devam ediyor. Ankara'da bu sorunu giderecek bir firma veya usta bulabilir miyim?
    Teşekkürler.
    Fatih

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynı sorun bende de vardı. Ankarada 3 ay boyunca gezmedigim usta kalmadi. Enjektorleri turboyu esp ve basinc sensorleri arka balatalar kalorifer fani ve bryin gumcelleme ayrica elektrikci hepsi baktı. 12000 tl harcadim. Ama duzelmedi. Birgun tesadufen yakit filtresini sokeyim dedim. Asiri basınçlı hava çıkışı oldu. Öğün bugündür aracimda ariza kalmadı. Sonradan aklıma geldi. Bakim yaptiktan sonra arizalarim başlamıştı.

      Sil
  4. sağol ustam sen gerçekten işin ehlisin okuyun oto sanayii işine ciddiyetle sarılmayan sözde ustalar.

    YanıtlaSil
  5. Kango 3 var bende ayni sorun yakit filtresi degisti vak vak hava hortum degisti yine sorun devam ediyor filtrenin cikisindandanpompaya giden şeffaf hortumda hava kabarcigi olusuyor sabahlari hava sini almayinca calismiyor

    YanıtlaSil
  6. Merhaba;
    yakıt havası alındıktan bir süre sonra sonra tekrar hava yaparmı,bundan dolayı araç seyir halinde iken stop edermi?
    Yanıt ve bilgi için çok teşekkürler...

    YanıtlaSil
  7. Opel combo 1.7 dizel aracımın usta yakıt havasını aldı,elcik koydu ama bir müddet sonra yine çalışmadı,bir süre sonra tekrar çalıştı bu kez de yolda seyir halinde iken stop etti elcik vasıtası ile sözde havasını aldım çalıştı,iki gün sonra yine çalışmadı.
    Hava yapmasından daha başka bir sorun var galiba.
    Bilgi alabilirsem memnun olurum.
    Yardımlar ve bilgi için şimdiden teşekkürler ediyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir Baska yerden hava alıyordur bir yerler gevsek tir yada mazot kacırıyordur

      Sil
  8. Selam arkadaşlar.Renault Clio 2004 1.5 DCI autlantic arabamda şeffaf yakıt hortumların da sürekli kabarcıklar oluşuyor.Hava alma elcigini değiştiriyorum buzulerek patlatıyor yardımcı olursanız sevinirim.

    YanıtlaSil
  9. Orijinal elcik kullanın yan sanayiler hava kaçırıyor

    YanıtlaSil
  10. arkadaşlar benımde fuluyens 2011 model sıvı bakımı yaptım mazot filitresi degişti enjektürler bakımı yapıldı depo şamandrası orjınal degişti emcık degişti yine şefaf hortumda baloncuklar geliyor ne yapmam gerekir teşekürler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Pompanın Yakıt Basınç Muşuruna da baktırın ondan da olabilir

      Sil
  11. Benim 2011 aracata hava sesi var mozot depo kısmında neden olabilir birde bu hava arızası yakıtı etkiler mi

    YanıtlaSil
  12. Usta önceden el pompasından havayı alıp yada pompalıyarak çalısıyordu şımdı eter koklatmadan calısmıyor daha öncesınde motor sıcakkende calısıyordu sımdı stop edıyorum tekrar calısmıyor hundai accen era

    YanıtlaSil
  13. Gerçekten aydınlatıcı bilgi benim aracım t5transporter bugünlerde yakıt deposunda aşırı hava oluşuyor bugün baktiracam bakalım tesekkurler

    YanıtlaSil
  14. Ümit usta bende fort kamyonet var 190p 99 model kiş ayında soğuk havalar da sadece sabah ları gec calişiyor marş uzun basıyor sonra bi aliyon hemen istop ediyo bikac kez oluyo sonra calişiyo ama motor sicakken ve yaz aylarinda boyle bi sorun yapmiyo mazot pompasını iki defa söküp bakim yaptırdık motor sıfır yapildı mazot hattin kacak islaklik ta yok bakmadiğimiz bişe kalmadi kisa ca. Aküler sifir dinoma sifir marş güzel basiyo ama sıkıntı devam ediyo yardımcı olursan cok sevinirim teşekkürler

    YanıtlaSil
  15. Araç mercedes w204 cdi rölanti , devir dalgalanması oluyor,nedenini bulamadık depodaki pompadan yapabilir mi?

    YanıtlaSil
  16. Merhaba petrolden yakıt Alırken tabanca atiyo pombadaki görevli depoda hava var ondan atıyor diyor doğrumu acaba bilen varmi

    YanıtlaSil
  17. Ustam kolay gelsin bende 2005 model Nissan country 4x4 var. Normal seyir halindeyken bir anda gaz kesiyor. Zannedersem motor kendini korumaya alıyor. Motor devri 20 yı geçmiyor arkadan bir surü duman çıkiyor. Kontagı kapatıp devam edince normal çalışıp devam ediyorsun bir süre normal devam ediyor. Bazen bir iki gün bu hatayı hiç yapmıyor. Normal çalışıyor. Duman atma falan yok. Sorunu çözemedik

    YanıtlaSil
  18. Öncelikle verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. 2007 dacia logan 1.5 dizel aracım var devir dalgalanması ve istop ediyor aracım mazot filtresini değiştirdim rail müşürü dahil bir çok masraf yaptım . En son ustanın biri mazot hortumlarının çıkışında hava olması lazım araçta hava olmadığını söyledi bu sorunları yapmasına sebep olabilir mi hortumları kontrol ettik ve bir sorun gözükmüyor

    YanıtlaSil

Yorum Gönder