Besleme
pompası mekanik olarak yüksek basınç pompasında bulunan, ayrıca bir elektrikli
yakıt pompası bulunmayan sistemlerde, hava emiş (alçak basınç) hattında hava
oluşabilir. Sistemde hava olursa motor çalışmaz.
Dizel
motorda hava; yakıt deposu, yakıt filtresi ve yüksek basınç pompasındaki
besleme pompası arasındaki tüm yakıt hattında hava oluşabilir.
Dizel
Motor Yakıt Hattının Hava Yapmasının Sebepleri
*Yakıt bitmiş veya çok az kalmış.
*Yakıt
hortumlarında delik-çatlak-gevşeme.
*Bağlantı
elemanlarında kırık-gevşeklik-çıkma.
*Yakıt
emiş hattındaki bir hortumda büzülme veya pislik sebebiyle tıkanma. Bu durumda
vakum (emiş) aşırı artacağından sisteme hava girer.
*Yakıt
filtresi tıkalıysa sistem hava yapar.
*Yakıt
deposundaki havalandırma valfi bozuk. Bu durumda depodan mazot gönderildikçe,
yerine depoya hava giremez. Depodaki vakum artar ve bu da pompa yakış emiş
sistemindeki vakumu aşırı arttırır, bu durumda sistem hava alır.
Dizel
Motor Yakıt Hattında Hava Olmasının Belirtileri – Sistem Hava Yaparsa Ne Olur?
*Dizel
motorun rölanti devri bozulur, devir dalgalanması olur.
*Motor
stop eder ve bir daha çalışmaz.
*Motor
çalışır fakat gücü çok düşüktür.
*Motor
çalışır fakat bir süre sonra tekrar stop eder.
Sistemde Hava Varsa Hangi Kontroller Yapılmalı?
*Yakıt
deposunda kaçak olmamalı. Delik, yamuk, büzülmüş olmamalıdır.
*Yakıt
dolum kapağı arızalı olmamalıdır.
*Sistemle
şeffaf yakıt emiş hortumları ve kauçuk hava alma el pompası varsa: Şeffaf
hortum içinden mazot vakumla çekilir, bu hortumda hava kabarcıkları
olmamalıdır, hava kabarcıkları gözle görülüyorsa bu hatta sızdırmazlık sorunu
var demektir ve hat içine hava giriyor demektir. Sızdırma sebebi tespit
edilmeli ve havası alınmalıdır. Kauçuk el pompası ezilmiş-büzülmüş halde
bulunmamalıdır. El pompası sıkıldığında, hatta hava kabarcığı oluşmamalıdır.
*Mazot
filtresi zamanında değiştirilmiş olmalı, sağlam ve düzgün çalışıyor olmalıdır.
*Sistemdeki
boru, hortum, kelepçe, rekor gibi elemanlar sağlam ve sızdırmaz durumda
olmalıdır.
*Yakıt emiş sistemindeki arızalar kontrol edilip giderilmeden, yüksek basınç hattında arıza kontrolü ve tamir işlemi yapılmamalıdır.
*Yakıt emiş sistemindeki arızalar kontrol edilip giderilmeden, yüksek basınç hattında arıza kontrolü ve tamir işlemi yapılmamalıdır.
Dizel Motorda Hava Alma İşlemi Nasıl Yapılır
Hava
alma işleminde, araçtaki yakıt sistemine göre küçük farklılıklar görülebilir.
Burada common rail yakıt sistemine sahip modern dizel araçlarda hava alma
işlemi kısaca anlatılmıştır.
Yakıt
filtresi üzerinde veya filtreye gelen yakıt hattı üzerindeki el pompası
vasıtasıyla hava alma işlemi yapılır. Sistemde
hava olduğunda el pompası yumuşak olacaktır, sistemden hava tahliye edildikçe
el pompası sertleşecektir. Ayrıca yakıt giriş hortumları şeffaf ise, hava
baloncukları gözlemlenerek, gözle kontrol de yapılır.
Ana konu (Bkz: Dizel Motor Yönetimi - Common Rail Yakıt Sistemi)
Üstad öyle güzel detaylı bilgiler vermişsiniz ki keyifle okuyoruz eline emeğine sağlık.
YanıtlaSilUstam benim araç ford focus2 tdci motor hava alma işlemini nasıl yaparim
YanıtlaSilŞimdiye kadar okuduğum en doyurucu, kapsamlı bilgi. Mükemmel.
YanıtlaSilBenim arabamın yakıt sisteminde de hava var. Epey bir harcama yaptım, sorun hâlâ devam ediyor. Ankara'da bu sorunu giderecek bir firma veya usta bulabilir miyim?
Teşekkürler.
Fatih
Aynı sorun bende de vardı. Ankarada 3 ay boyunca gezmedigim usta kalmadi. Enjektorleri turboyu esp ve basinc sensorleri arka balatalar kalorifer fani ve bryin gumcelleme ayrica elektrikci hepsi baktı. 12000 tl harcadim. Ama duzelmedi. Birgun tesadufen yakit filtresini sokeyim dedim. Asiri basınçlı hava çıkışı oldu. Öğün bugündür aracimda ariza kalmadı. Sonradan aklıma geldi. Bakim yaptiktan sonra arizalarim başlamıştı.
SilDepo kapagini degistir
YanıtlaSilsağol ustam sen gerçekten işin ehlisin okuyun oto sanayii işine ciddiyetle sarılmayan sözde ustalar.
YanıtlaSilKango 3 var bende ayni sorun yakit filtresi degisti vak vak hava hortum degisti yine sorun devam ediyor filtrenin cikisindandanpompaya giden şeffaf hortumda hava kabarcigi olusuyor sabahlari hava sini almayinca calismiyor
YanıtlaSilÇözebildiniz mi
SilTesekkurler
YanıtlaSilMerhaba;
YanıtlaSilyakıt havası alındıktan bir süre sonra sonra tekrar hava yaparmı,bundan dolayı araç seyir halinde iken stop edermi?
Yanıt ve bilgi için çok teşekkürler...
Opel combo 1.7 dizel aracımın usta yakıt havasını aldı,elcik koydu ama bir müddet sonra yine çalışmadı,bir süre sonra tekrar çalıştı bu kez de yolda seyir halinde iken stop etti elcik vasıtası ile sözde havasını aldım çalıştı,iki gün sonra yine çalışmadı.
YanıtlaSilHava yapmasından daha başka bir sorun var galiba.
Bilgi alabilirsem memnun olurum.
Yardımlar ve bilgi için şimdiden teşekkürler ediyorum...
Bir Baska yerden hava alıyordur bir yerler gevsek tir yada mazot kacırıyordur
SilSelam arkadaşlar.Renault Clio 2004 1.5 DCI autlantic arabamda şeffaf yakıt hortumların da sürekli kabarcıklar oluşuyor.Hava alma elcigini değiştiriyorum buzulerek patlatıyor yardımcı olursanız sevinirim.
YanıtlaSilOrijinal elcik kullanın yan sanayiler hava kaçırıyor
YanıtlaSilarkadaşlar benımde fuluyens 2011 model sıvı bakımı yaptım mazot filitresi degişti enjektürler bakımı yapıldı depo şamandrası orjınal degişti emcık degişti yine şefaf hortumda baloncuklar geliyor ne yapmam gerekir teşekürler
YanıtlaSilPompanın Yakıt Basınç Muşuruna da baktırın ondan da olabilir
SilBenim 2011 aracata hava sesi var mozot depo kısmında neden olabilir birde bu hava arızası yakıtı etkiler mi
YanıtlaSilUsta önceden el pompasından havayı alıp yada pompalıyarak çalısıyordu şımdı eter koklatmadan calısmıyor daha öncesınde motor sıcakkende calısıyordu sımdı stop edıyorum tekrar calısmıyor hundai accen era
YanıtlaSilGerçekten aydınlatıcı bilgi benim aracım t5transporter bugünlerde yakıt deposunda aşırı hava oluşuyor bugün baktiracam bakalım tesekkurler
YanıtlaSilÜmit usta bende fort kamyonet var 190p 99 model kiş ayında soğuk havalar da sadece sabah ları gec calişiyor marş uzun basıyor sonra bi aliyon hemen istop ediyo bikac kez oluyo sonra calişiyo ama motor sicakken ve yaz aylarinda boyle bi sorun yapmiyo mazot pompasını iki defa söküp bakim yaptırdık motor sıfır yapildı mazot hattin kacak islaklik ta yok bakmadiğimiz bişe kalmadi kisa ca. Aküler sifir dinoma sifir marş güzel basiyo ama sıkıntı devam ediyo yardımcı olursan cok sevinirim teşekkürler
YanıtlaSilAraç mercedes w204 cdi rölanti , devir dalgalanması oluyor,nedenini bulamadık depodaki pompadan yapabilir mi?
YanıtlaSilMerhaba petrolden yakıt Alırken tabanca atiyo pombadaki görevli depoda hava var ondan atıyor diyor doğrumu acaba bilen varmi
YanıtlaSilAlakasi yok
YanıtlaSilUstam kolay gelsin bende 2005 model Nissan country 4x4 var. Normal seyir halindeyken bir anda gaz kesiyor. Zannedersem motor kendini korumaya alıyor. Motor devri 20 yı geçmiyor arkadan bir surü duman çıkiyor. Kontagı kapatıp devam edince normal çalışıp devam ediyorsun bir süre normal devam ediyor. Bazen bir iki gün bu hatayı hiç yapmıyor. Normal çalışıyor. Duman atma falan yok. Sorunu çözemedik
YanıtlaSilÖncelikle verdiğiniz bilgiler için teşekkür ederim. 2007 dacia logan 1.5 dizel aracım var devir dalgalanması ve istop ediyor aracım mazot filtresini değiştirdim rail müşürü dahil bir çok masraf yaptım . En son ustanın biri mazot hortumlarının çıkışında hava olması lazım araçta hava olmadığını söyledi bu sorunları yapmasına sebep olabilir mi hortumları kontrol ettik ve bir sorun gözükmüyor
YanıtlaSil