Sensör Arızası Nedir? Sensör Nasıl Çalışır?
Motorlu
araçların çalışması ve yönetilmesinde sensörler çok büyük işleve sahiptir. Bazı
sensör arızalarında motor çalışmasını sürdürebilirken veya en azından aracı bir
teknik servise götürebilecek kadar çalışmasına müsaade edilirken, bazı çok
önemli sensör arızaları motorun çalışamaz hale gelmesine sebep olabilir (krank
konum sensörü veya eksantrik mili konum sensörü gibi). Tüm sensör çeşitleri için Bölüm 1'e bakınız. Motorda kullanılan sensörlerin arızalarında,
bir arıza durumunda motor kontrol ünitesi (ECU), sensörün gönderdiği veriler
yerine, hafızasındaki yedek verileri referans alarak motorun acil durum modunda
çalışmasına izin verir. Böyle bir durumda motor devri yaklaşık 2000 devire
sabitlenir ve en azından teknik servise kadar aracın kullanılabilmesi sağlanır.
Sensör Arızası Nasıl Anlaşılır?
Araçta
kullanılan sensörlerin arızalanması genellikle elektronik kontrol ünitesi
tarafından algılanır (ECU). Bir sensörün
ölçüm aralığı ve gönderebileceği sinyalin maksimum ve minimum değerleri
belirlidir, eğer sensör bu değerlerin dışında bir sinyal gönderirse, ecu bunu
arıza olarak algılar ve gösterge panelinde arıza lambasını yakar.
Bu durumun
bir istisnası şudur, bir sensör algıladığı bir büyüklüğe göre normalde 200-1000
milivolt arası voltaj üretiyor olsun, gerçekte 300 milivolt üretmesi gereken
bir durumda 500 milivolt üretiyorsa, bu durum bir arıza olarak algılanmaz ve
motor bu yanlış sensör verisine göre ayarlanır ve yönetilir, bu ise düşük
performans yüksek yakıt tüketimi gibi sonuçlar doğurur. Fakat gelişen
teknolojiyle, artık otomobillerdeki bir sensörün verisi, başka sensörlerden
gelen sinyallerle karşılaştırılıyor ve olmaması gereken bir sinyal
algılandığında bunun bir arıza olduğu sonucuna varılabiliyor.
Örneğin gaz
pedalı konum sensöründen veya gaz kelebeği konum sensöründen gelen sinyalle,
fren müşüründen gelen sinyal karşılaştırılır, normalde bu ikisinin sinyalleri
aynı anda üretilemez, bunun gibi mantıksal sınamalarla sensörlerin doğru
çalışıp çalışmadıkları kontrol edilebilir.
Motorlu
araçlarda kullanılan sensörlerde bir arıza meydana geldiğinde, arızanın
belirtisi üç şekikle ortaya çıkar:
*Sensör
yanlış değer gösterir. Bu değer sensörün gönderdiği sinyal değeri aralığında
olabilir fakat gerçek olan doğru değeri vermiyordur. Örneğin hava kütle ölçer,
emme manifolduna alınan havanın kütlesi oranında voltaj sinyali gönderir.
Sinyal, hava geçişine göre 1 – 4,7 volt aralığında değişir. Çıkış sinyali bu
aralıktadır fakat yanlış değerde sinyal üretiyordur, örneğin 4 volt olması
gerekirken, 1,7 volt üretmesi gibi.
*Sensör,
değişmeyen ve sürekli aynı değerde sabit sinyal üretiyordur. Şartlara göre
tanımlı sınırlı aralığında değişmesi gereken sinyal, örneğin 1 – 4,7 volt
arasında, sürekli olarak 2 volt olarak kalıyordur.
*Sensör, tanımlanmış aralığın dışındaki bir değerde sinyal üretiyordur. Örneğin 1-5 volt arası sinyal üretmesi gerekirken, 0,5 volt üretmesi gibi.
*Sensör, tanımlanmış aralığın dışındaki bir değerde sinyal üretiyordur. Örneğin 1-5 volt arası sinyal üretmesi gerekirken, 0,5 volt üretmesi gibi.
Bir sensörün
arıza kontrolü, diyagnostik programıyla “aktüel değerler” menüsünden o anki
ölçülen değerleri gözlenerek yapılabilir. Yine diyagnostik cihazıyla senörün
voltaj sinyalleri “osiloskop” menüsüyle grafik olarak izlenebilir, olması
gereken grafik verisiyle aradaki farktan arıza bulma ve tanılama işlemi hemen
yapılabilir. (Bkz: Diyagnostik Tekniği)
Motorlu araçlarda sensörler arızalandığında, araç OBD sisteminde bir arıza kodu hafızaya kaydedilir, arızayı teşhis etmek ve çözmek için Diyagnostik Tekniği Uygulanır. Okunan arıza kodlarına göre işlem yapılır. (Bkz: Tüm DTC Arıza Kodları)
Bunların dışında bir senörün arıza kontrolü avometreyle (mulitmetre) bağlantı uçlarından, voltaj ve direnç ölçümleri yapılarak gerçekleştirilebilir. Ölçülen değerler aracın atölye el kitabındaki teknik verilerle uyuşmalıdır. Aksi halde arızalıdır.
Bunların dışında bir senörün arıza kontrolü avometreyle (mulitmetre) bağlantı uçlarından, voltaj ve direnç ölçümleri yapılarak gerçekleştirilebilir. Ölçülen değerler aracın atölye el kitabındaki teknik verilerle uyuşmalıdır. Aksi halde arızalıdır.
Sensörlerin
besleme voltajı genellikle 5 volttur.
Yorumlar
Yorum Gönder